Кресаня від президента

88-річний Степан Молдавчук досі носить головний убір, подарований Степаном Клочураком

Кресаня від президента
Хатина нашого героя стоїть на "кордоні" Ясіня й Лазещини, що на Рахівщині. Тож "своїм" унікального закарпатського старожила вважають і там, і там. 88-річний Степан Молдавчук зібрав величезну (понад кілька сотень) колекцію пісень. У його грубезному зошиті можна знайти як традиційні гуцульські коломийки, так і "екзотичні" – німецькою, угорською, чеською мовами. Чимало з них Степан Молдавчук склав сам, багато записав із колись почутого. Адже коломийки тут, на Рахівщині, співали всі. "На цій землі по-іншому не мож", – свято переконаний старенький. Колись колекція коломийок у дідуся була ще більшою, проте у 70-ті роки совєти спалили його рукописну збірку. Пан Степан каже: багато що з пам'яті вже відновив, проте не все...
 
Про президента Гуцульської республіки Степана Клочурака
 
"На 5 хвилин, паніко, лиш вдягну гуцульську сорочку", – перепрошує дідусь, до якого завітали в гості ужгородські журналісти, та йде перевдягатися. Виходить з іншої кімнати вже у вишиванці, кептарику й гуцульському капелюсі. "Цю кресаню мені сам Степан Клочурак подарував у 1974 році", – розповідає наш герой, який, попри поважний вік, випромінює якусь незвичайну енергію й бадьорість духу. 
 
"Сестра Степана Клочурака, Анна, жила в Чорній Тисі, – переповідає історію подарунку пан Степан. – Я гостював у них. Па­м'ятаю такий епізод: Степан Клочурак запросив свою сестру, та й каже: "Сестричко, візьми сапу й маленький мішечок". Ми всі вийшли з хати, пішли вище може 50 метрів, під ліс. Він впав на коліна, помолився, сапою вкопав трішки глини, поклав її в мішечок, замотав, подав сестрі, подивився в небо, і сказав: "Земле моя рідна!". Устав помаленьку (а він уже тоді старший чоловік був). Анна його взяла попід руки і знов у хату відвела. Коли ми ся погостили, Клочурак сказав: "Степанку, будь добрий, заспівай мені за Карпатську Україну". Хоч тоді то при Радянській владі не мож було співати, але там у хаті були самі свої люди, тому я не боявся, що мене могли у міліцію здати. Після того, як я йому поспівав, Клочурак каже: "Анночко, ану занеси тото, що я Молдавчукові пообіцяв". Вона пішла в комору й приносить отсю кресаню, а Клочурак каже "На тобі, Степанку, від мене на пам'єтку, абис мав". Кажу: дякую. Поцілував його і там лишив, у сестри..." 
"То була велика, славна сім'я – Клочураки, – велика родина", – трішки помовчавши, додав дідусь. 
 
Про батьків і творчість
 
Пан Степан на питання, звідки в нього взялася любов до коломийок, казок і співанок, відказує, що то все від батьків. "Моя мама була грамотна жінка, але любила коло землі робити, та й там в городчику часто пісні коло тої роботи співала: чеські, мадярські, гуцульські – всякі. Мені те дуже ся полюбило, і я почав їх вивчати. Потім записав собі у зошит, доповнював потрошки, ще і ще, – розповідає дідусь. – А тато мій родом звідси, мав 7 класів освіти. У Першу світову його забрали до війська в Австро-Угорщину – до Відня. Потрапив у артилерію. Там дістав звання унтер-офіцера й навчився німецької мови. Згодом вчив і мене. Батько дуже файно грав у скрипку. Часто брав з собою по свадьбах, хрестинах. І так купив мені у 1943 році за 200 мадярських пенґів гармошку (виготовлену ще 1931-го)".
 
Степан Молдавчук на хвилю йде до другої світлиці й виносить звідти подарований батьком інструмент. Сідає, і хоч старенькому після військового поранення навіть важко надягти ремінь на руку (тож допомагаю йому у цьому), проте, коли починає грати, то забуваєш геть і про його вік, і про тяжкі поранення, і про зістарене тіло – 88-річний дідусь випромінює таку енергетику, що від емоцій у мене очі стають вологими. Особливо коли починає співати коломийку про створення й поразку Гуцульської республіки під проводом Степана Клочурака. Події 1918–1919 рр. у пісні описані так докладно, що за нею можна вивчати історію в школі!

 

Співаючи про рідну землю, пан Степан і сам украй зворушується, здається, ось-ось по його щоці покотиться сльоза. Згодом ще співає про важку та небезпечну працю лісорубів, малі заробітки, небезпеку, голодних дітей – цілий такий собі соціальний цикл гуцульських пісень. Ну і, звичайно ж, не обходиться й без веселих співанок – про хлопців-дівчат, залицяння, хитрих гуцулок та балагурних легінів. Виконуючи їх, дідусь чарівним чином кудись "скидає" свої щонайменше 70 прожитих років і виглядає молодим парубком, який ось-ось пуститься в танець з чарівною гуцулкою.
 
Про Карпатську Україну
 
Закарбувався в пам'яті Степана Молдавчука й відбиток подій Карпатської України. Тоді він був школярем. "Коли Чехословаччина розпалася, прийшли мадяри. Між цим ми два-три дні не ходили до школи. Знаєте, як то – нова держава, то нові вчителі, нові закони. І так прийшов я в березні 39-го у школу, бо мав 15 років, то мусів помагати дрова занести, води наносити, поприбирати. Заходжу рано в школу та й дивлюся, а там лавиці – всі вбік. Бачу – накидано якогось обмундирування. У ті дні 35-х січовиків передали мадяри польським терористам, та й тут закатували їх під перевалом, під старою Вороницею, пороздівали й привезли все машиною в школу. Моєму батьку, який працював завгоспом, сказали: "Відкривайте один клас". Відкрили. Машина заїхала в двір. Мадяри поносили ті криваві шинелі, гімнастьорки січовицькі. А потім знов забрали звідти й на машину погрузили. Повезли не знаю куди – чи в Ужгород, чи в Рахів, чи десь потім закопали..."
 
Про військо й поранення
 
Степан Молдавчук розповідає, що служив 8 місяців у Будапешті в угорській армії. "Через кілька днів уже нас мали брати до церкви мадяри на присягу. Аби ми вірно воювали. Але не встигли, бо американські бомбардувальники рознесли казарми, де ми були, і так ми собі прийшли помали додому", – пригадує старожил.
 
1944 року Червона армія визволила Ясіня. А на Покрови – 14 жовтня – оголосили про мобілізацію добровольців. Місцеве населення постало перед дилемою. Одні, переважно чехословацькі полковники й генерали, що мешкали в Ясінях та Рахові, казали, що Карпатська Україна буде в складі Чехословацької республіки й агітували йти в її військо. Інші наші хлопці стверджували: "Се буде Україна, се буде своя рідна мова!". "Отак одні пішли в чеську, а інші – в руську армії", – розповідає Степан Молдавчук.
 
Сам пан Степан опинився в Червоній. "16 лютого 1945 року ми визволили Краків. Мене в званні старшого сержанта 426 протитанкового артилерійського гвардійського полку винищувачів тяжко ранили в ноги й руку на польсько-німецькій границі – під Одером. Положили в шпиталь. Потім перенаправили до Львова, а відти до Києва, там поклали гіпс, та й мало ліпше нагодували...". Згодом Степана Молдавчука перевезли в Ростов-на-Дону, а звідтам, після проміжних зупинок, потрапив у місто Кушка, під кордон з Афганістаном – на тривале лікування. "Тоді були тисячі ранених. Тих, хто легше – не мав із кістками ніяких проблем, – залишили в Львові, у Києві, а решту відправляли сюди. У Кушці я був на лікуванні чотири місяці, а восени мені дали вже шити взуття (одна нога в мене стала коротшою). Виділили нове обмундирування, і я прийшов аж сюди – в Ясіня. Це було в кінці 1945-ого".
 
Про вчителювання та релігію
 
Вдома спершу ходив на милицях. Золтан Зімен – колишній учитель пана Степана, запропонував відкрити початкову школу й вчити дітей 1–4 класів у Свидовецькій Буковині, в горах. "Потім дамо тобі роботу ближче, але раз поможи то розпочати", – пообіцяли Степанові Молдавчуку. Тоді, пригадує старенький, директор вручив йому шкільну дошку завбільшки 1,5 метра, підручники, учительську педагогіку, класний журнал, гроші й сказав іти шукати хату, придатну для того, аби відкрити там школу. Так він пішов разом зі своїм батьком на милицях по горбах.
 
Хату, каже дідусь, важко бу­ло знайти. Багато людей відмовлялося віддавати свої приміщення. Врешті, один господар, Форес Олекса, таки погодився, але наказав: "Я пускаю, але лиш таким способом, аби ви учили дітей молитися". Отож образи в хаті не знімали, аби не розгнівати газду.
 
"Місяць-два вчу, приходить голова сільради з Ясіня. Подивився сюди-туди. Третої днини визиває мене "безпека" в Рахів. Я кажу "Добрий день!", а вони зі мною не вітаються. Капітан мовить: "Ви радянський учитель чи буржуазний? Що ви там собі думаєте?! Релігія – це опіум. Ви, як радянський вчитель, то вчіть, а як не хочете, то йдіть собі гет з роботи. А то ми ще можемо вас послати до білих ведмедів!".
 
"Я тоди так ся сполошив! При­йшов у понеділок, – розповідає пан Степан, – образи, кажу, треба познімати. Бо це радянська влада – нема чого жартувати з нею". Але, думаю, треба якось з цього виходити. Кажу до хатньої жінки перед уроками: "Ви йдіт у хату, трошки ся з дітьми помоліть, аби я мав супокій". І так ми потому й робили".
 
Згодом пана Степана й справді перевели в долину, за 5 км від Ясіня, де він протягом 7 років вчив школярів німецької мови, а потім ще 10 років, аж до глибокої старості – 75-ліття, викладав іноземну в Лазещинській школі.
 
Про життя...
 
На питання, коли, на думку пана Степана, жилося найкраще, дідусь після деяких роздумів, відказує, що тепер – за незалежності.
 
"Можу сказати за ці роки, тепер при Україні – найкраще. У нас є своя рідна мова. Є трохи безробіття, але, хто хоче, той роботу найде. А котрий лиш любить горівку пити, той най вибачиє. При Україні жити мож, лиш треба розумно поділити той гривень у хаті", – мудро резюмує.
 
Загалом ставлення у старенького до алкоголю негативне, каже: сам у молодості не пив, і батько його не любив того діла.
 
"Але то у нас такий зви­чай. Не можуть уже ґазди без того. У нас так: Новий рік. Чим відмічати? Горівка! Великодні свята – горівка, молодьож ввечері іде – аби з дівчатами випити. Тут прийшлося на полонину вівці гнати – та як без горівки? Та ти хочеш аби тобі файно молока вдоїли вівчарі, файну вурду і бринзу принесли?! То треба горівки літер-два – обмити. Прийде тепер Пе́тра. "Ти Петро?" – "Йо!". "Ну, пішли в бар!" Прийде вже під осінь: Михайла – випити, Дмитра – випити. Заходить піст – треба попрощитисє з алкоголем: "Ану випиймо, куме, бо завтра не мож буде!" Так прийшли Різдвєні свєта, коляда. Господар каже: "Ай, як ви змерзли – бери горівки! А так знову Новий рік...".
 
Сміється юначим сміхом дідусь, те все приповідаючи, і я сміюся разом з ним. Вміти спокійно й весело іронізувати над собою, над суспільними явищами, над буденними проблемами та ще й у такому віці – то справді дар. Для цього потрібно мати неабиякий світлий розум і мудрість. А ще добру пам'ять, необмежені можливості якої пан Степан вкотре демонструє, без жодних зошитів і запинок переповідаючи свою біографію, перекази й легенди про Говерлу й Петрос та... знову співаючи на прощання коломийки. Угорською, німецькою, чеською, українською...
 
Наталія Тернавська, фото автора
19 липня 2011р.

Теги: Молдавчук, гуцул, коломийки

Коментарі

іра 2011-09-14 / 11:43:00
Кожного року, для якогось нового кореспондента Степан Степанович придумовує якусь "сенсацію" зі свого життя, новину, яку раніше не розголошував. Видно з віком "пригадується" щось таке, яке підходить до нинішнього часу

Demon Killer 2011-07-20 / 23:06:00
Шановні друзі (як казав один діяч з нашого недавнього минулого)!

Слово "крисаня", яке вживається у закарпатському діалекті та інших західних говірках української мови, пишеться через літеру "И", а не "Е", як пише авторка. Це тому, що воно походить не від слова "кресати" (викрешувати вогонь - для цього служить кресало, як наприклад, в українських народних казках чи в казці Андерсена), а від слова "криса" (маються на увазі не російські пацюки=щурі, а горизонтально відігнуті нижні частини капелюха). Читайте казки, панове, будете вміти писати!

«П’ятиповерхівки ще нема, а квартири обіцяні і Погорелову, і Ратушняку»
/ 8Закарпатці організувалися у партизанський загін
/ 4Батьки дитини, яка померла в пологовому будинку Ужгорода, вважають, що немовля підмінили
/ 1Архієпископ Феодор: «Ми готові духовно підтримати наших військових у Криму»
/ 6Закарпатський інтерн оперував поранених на Майдані
/ 3З церкви в Мукачеві вкрали мощі святих, яким дві тисячі років
/ 3Чеські медики досі не наважуються вийняти з тіла уродженця Ужгорода картеч, "отриману" на Майдані
Подорожі чоловіка-мізинчика Сабоніса
«Виношу дитину за 30 тисяч доларів»
Заробітчанські поневіряння ужгородки
На Закарпатті послуги детектива поки що не надто популярні
/ 14На Закарпатті болісно відреагували на погрози "регіоналів" закрити УГКЦ
/ 3В Ужгороді прокуратура досі не знає, чи законно влада продала аптеки
/ 1Від новорічного похмілля допоможуть швидкий секс і контрастний душ
/ 1Люди захистили від дерибану футбольне поле у Горянах
Одержимий кухнею
/ 3Новий Рік в Ужгороді, або Стриптиз Снігуроньки – від 600 гривень
/ 1Розлучені, геї, ігромани – «клієнти» закарпатських психотерапевтів
Ужгород: Замість туалетів – заіржавілі дірки
/ 15Повернулася лікарка, яка продавала дітей
Скульптурний трудоголік. Роботи ужгородця Юрія Максимовича купують попи і прокурори
У Мукачеві Будинок офіцерів руйнується, бо казначейство не дає грошей
Презервативи, Ленін і цуцик за 10 «штук»
/ 2В Ужгороді "забули" відновити покриття пішохідної частини транспортного мосту
Отрутою і ґумовими кулями. Доґгантери в Ужгороді вбивають щомісяця 5–10 собак
» Всі записи