Творчий неспокій Габріела Булеци

Сьогодні жоден закарпатський вернісаж не обходиться без робіт ужгородського художника Габріела Булеци. Його поява – мистецьке явище, яке провокує глядача до пошуку відповідей на вічні запитання – хто ми? Звідки ми? Куди йдемо? Автор уникає епатажу – найшвидшого шляху до глядацької уваги. Така позиція Габріела має свої переваги і водночас є доволі екзотичною. Вже багато років союзниками митця є час і простір, контекст і думка. Невипадково з його ім’ям пов’язують розвиток абстрактного живопису в образотворчому мистецтві Закарпаття.

Творчий неспокій Габріела Булеци

Його життя завжди було пов’язане з містом. І неважливо на якій ріці – Ужі чи Дунаї воно стоїть. Родина Булец в Ужгороді була відомою серед старої інтелігенції, володіла значними земельними наділами в районі вулиці Берчені, документи про що досі зберігаються. Дід Іван Булеца переїхав до Ужгорода ще на початку ХХ століття. Випускник Празького університету все життя працював в освіті, мав семеро дітей, котрим, не зважаючи на Другу світову війну, зумів дати вищу освіту.

11 серпня 1952 року в родині Валентини та Нестора Булец народився єдиний син — Габріел. Батько художника — юрист за освітою, представник другого покоління ужгородців, а мама — фармацевт, приїхала на Закарпаття у далекому 1946 році за направленням із Полтави. Попри всі післявоєнні історичні колізії, родина зберігала традиції, зорієнтовані на збагачення внутрішнього духовного світу. Батько художника, який усе життя пропрацював у юриспруденції, товаришував із Бращайками, родиною відомих ужгородських адвокатів Кайлів, Адальбертом Ерделі та Федором Манайлом, відві­дував зібрання «Просвіти» та був небайдужим до життя міської громади.

Як пригадує художник, у родині ніколи не культивувалися матеріальні блага. Найціннішим придбанням вважалась книжка чи картина, а не дорогий костюм або черевики. З раннього дитинства Габріел виростав серед картин Йосипа Бокшая, Адальберта Борецького, Федора Манайла – метрів закарпатського живопису.

Перші кроки в мистецтві Габріел Булеца робив із гарними наставниками – Золтаном Баконієм та Золтаном Жофчаком. Навчаючись в Ужгородській загальноосвітній школі №2, де вчителем малювання був З. Баконі, із задоволенням відвідує його студію і у Палаці піонерів. Там серед дітей та юнацтва знайомиться із Василем Вовчком, Євгеном Світовим, Владиславом Ганзелом, братами Скакандіями – відомими сьогодні художниками Закарпаття. Вже тут усвідомлює, що мистецтво – шлях, яким піде по життю.

Та вибір Габріела не підтримали батьки. Маючи класичну університетську освіту, саме вони переконують художника обрати «матеріальний» фах, а живопис залишити для душі. Перебуваючи у постійному пошуці, художник довго обирає професію і згодом вступає на біологічний факультет Ужгородського державного університету. Але несподіваний поворот у біографії не завадив заняттям живописом. За сприяння батька, Габріел стає вільним слухачем у художньому училищі й відвідує заняття з рисунка та живопису в Павла Балли. Основи класичного рисунка, закладені в той час, згадує досі.

Закінчивши у 1975 році університет, художник отримав фах мікробіолога. Перші місяці роботи викликали неабияке зацікавлення, а згодом перетворилися на рутину. Гідробіолог водної інспекції, лаборант Інституту курортології, фахівець обласної санепідемстанції – не повний перелік місць, де працював Г.Булеца.

Не зациклюючись на обставинах долі, художник весь час малює. Якось із поїздки батько привіз етюдник для Габріела, а згодом вже не перечив синовим заняттям живописом. Думка та підтримка батька були особливо важливі для митця. Тож із середини 1970-х художник із головою поринає у мистецтво.

Офіційні шляхи розвою радянського мистецтва у ті часи були наперед визначені та регламентовані. Тривала ізоляція від світового мистецтва не пройшла безслідно. Тож у митця було три шляхи – пристосуватися, роздвоїтися або ігнорувати. Габріел обирає внутрішню еміграцію. Це дало змогу відразу подолати протистояння «ми – вони». Ще в шкільні часи він почав цікавитися європейською та американською літературами. Постійні поїздки до Угорщини, відві­дування різноманітних виставок та музеїв давали можливість розуміння та формулювання власних міркувань про сучасне мистецтво. Габріел не боїться виходити за межі догм радянського мистецтва, постійно експериментує.

Однією з ознак сучасного мистецтва визначає серійність у мисленні художника. Так, 80-ті роки минулого століття позначені у творчості митця серіями «Колекція» та «Квартал», де мінімалістичними засобами та метафоричною мовою пост­модерну розмірковує над стосунками «людина—місто», «людина—людина». У ті часи найближчою для нього є мова абстракції. Переглядаючи роботи, серед знаків і символів в асоціативних полях проступають вади довкілля, урбанізація та захоплення технократією. Сірникові коробки на дерев’яних дошках – візуальні структури на тонкій поверхні між матерією і духом, між символом та жартом.

У єдиному інтерв’ю Габріела Булеци з нагоди 55-річчя читаємо про його космополітичні погляди. Сьогодні він із щирою посмішкою говорить, що став цілком місцевим художником, роблячи акцент та наголос на своєму регіоналізмі. Поводирем у пошуках вважає Адальберта Ерделі, який у своїх творах зумів «зупинити час» — показати життя Ужгорода та ужгородців 30—40-х років минулого століття, передати дух міста, його макро- і мікрокосмос.

Пошуки характеру форми, емоційно-декоративна виразність відбивають силу емоційних переживань митця в роботах останнього десятиліття. Пейзажі, жанрові полотна чи абстракції передають певний психологічний стан, настрій, де масштабність поєднується із ліричністю образу, де захоплення красою з однаковою силою звучить і в тематичній картині, і в пейзажі з панорамою Карпат.

Митець постійно щось змінює, аби не застоятися і не заспокоїтися. Хоча це не просто йому дається. Адже найпростіше – це застигти і плисти за випрацьованою роками течією. Він повернувся від своїх об’єктів-символів до живопису. Шукає красу в мікросхемах середовища та прагне зупинити мить. Його духовні творчі наставники — Йозеф Бойс та Ансель Кіфер. «Цей світ зовсім не розгаданий. Протягом віків людина розшифровує різні його формули. Художник має дивувати. Я хочу дивуватися…» — каже Габріел Булеца.

Оксана Гаврош, мистецтвознавець

 

07 серпня 2012р.

Теги: Габріел Булеца, художник,

Коментарі

Fodor István 2012-08-14 / 19:54:50
Örülök hogy rábukkantam erre az érdekes és informatív írásra Bulecza Gabiról, akit viszonylag nemrég volt szerencsém megismerni. Egy intellektuális művészt , lokálpatriótát és mély humanistát ismertem meg benne. A művészetében érezhető a rendkivüli érzéke a természet szépsége iránt és a modern megoldások széles és izléses skálája. Kárpátalja újabb nemzedékéhez tartozik, aki méltó lett a korábbi neves nevekből álló kárpátaljai festőkhöz: Erdélyi Bélához, 1945.-előtti Manajló Tivadarhoz, Bedzir Pálhoz, Szemán Öcsihez és Duncsák Attilához... Most vettem észre, hogy hamarosan 60 éves lesz és ebből az alkalomból gratulálok neki: Isten sokáig éltessen, Gabi!

Прем"єр 2012-08-12 / 20:16:15
Фединишинцю Михайлові. 2012-08-11 / 22:02:01.
Легко співати осанни на ліво і на право, створюючи світоглядний хаос. Україна і Тичина - це здорово! Все інше перелічене - ні!

Фединишинець Михайло 2012-08-11 / 22:02:01
Дякую, Оксанко, що нагадала, що Гобі узрів білий світ 11 серпня. Це для мене знаковий день у житті. Цікаве закінчення матеріалу. Процитую з пам"яти Павла Тичину:
На те я лірик, щоб запитувать,
Не тільки холодно озватися,
Не тільки лозунги почитувать,
А дивуватись, дивуватися...
Слава Україні! Слава Малевичу й Уорхолу! Слава Тичині! Слава Булеці! ГОБІЮ - СЛАВА!

Ол. Ворошилов 2012-08-11 / 18:00:57
Дякую Оксано, що згадуєш моє "єдине" інтерв'ю з Гобі Булецою. Порадили мені тоді його друзі з "Поп-трансу". Цікава людина!

Прем"єр 2012-08-09 / 21:04:37
п. Олеже, як можна бути патріотом і водночас АКТИВНО підтримувати деструктивні форми літератури і мистецтва?

О.Д. 2012-08-07 / 20:35:11
Тоді боріться під власним іменем, аргументовано і не обзиваючи опонентів. Злом ви не переможете зло.

Прем"єр 2012-08-07 / 20:15:48
Пропаганда здорової світлої Культури - одне, "боротьба з гомофобією" - інше.

Олег Диба 2012-08-07 / 20:06:37
Якщо ви вважаєте, що під ніком обзивати дегенератами і т.д. цілком конкретних і порядних людей, які пишуть під власними прізвищами, - це свобода слова, то у нас діаметрально протилежні уявлення про свободу слова.

Зрештою, в такий спосіб ви ні з чим не боретеся, а прививаєте антипатію до себе і до того, що намагаєтеся пропагувати. І, паралельно, відбиваєте в людей писати на сайті Закарпаття онлайн, в такий спосіб підриваючи авторитет і відвідуваність сайту.

Це і є вашою метою?..

Прем"єр 2012-08-07 / 19:39:18
Якби всі на світі критики були такими, як Оксана Гаврош, людство ніколи не дізналося б про таких світлих конструктивних геніїв, як Шишкін, Глущенко, Айвазовський, Репін, Васнєцов.

(Для Адміна: пане Олеже, як у Вас зі свободою слова?.. Я матірщину і лайливі слова не використовував. В чому справа? Коли Ви забанюєте українофобів - це зрозуміло. Але навіщо банити тих, хто, принаймні інформаційно, бореться з україно-словяно фобством в царині Культури???)

Прем"єр 2012-08-07 / 18:37:16

Тролінг під ніком. Коментар видалено. Адмін

Григорій Сковорода вийшов у словацькому перетлумаченні пряшівця Івана Яцканина
Втрачені церкви Закарпаття повернуться на культурну мапу
/ 5Найбільша в Україні приватна альпійська гірка розташована в Кам’яниці
/ 2Справжня історія воловецького трампліна
/ 3Заради спорудження Теребле-Ріцької ГЕС затопили кілька сіл, але вільшанці до останнього не вірили в її запуск
/ 5Оксана Ганич була ровесницею епохи Карпатської України й першою жінкою – доктором наук на Закарпатті
Цінова гойдалка на закарпатському ринку квітів і ярини
/ 1Мешканець Тячівщини вже роками виготовляє соляні лампи та створює соляні кімнати
/ 1У Тересві похована "Чорна графиня" – дружина одного з найвідоміших угорських митців ХІХ століття
На Закарпатті працює 4 400 лікарів та 9,5 тисяч медсестер та фельдшерів
На Закарпатті розкидуватимуть "вакцинаційні" брикети від сказу
На Закарпатті 80% пенсіонерів уже отримали монетизовані субсидії
/ 1Закарпатська спортсменка стала володаркою Кубка Європи із фристайлу-слоупстайлу
В Іршаві відкрили експозицію "Прикордонник Василь Попик – захисник Карпатської України"
"Шлях Пинті" врочисто відкриють наприкінці травня на Виноградівщині
Кращих легкоатлетів-2018 відзначили на Закарпатті
Василь Горват побачив "Зірки впритул"
Закарпатець Василь Сочка робить пластичну скульптуру... із космосу
Мозковий інсульт: Більше ризикують чоловіки й люди похилого віку
Кам'яні дрозди та інші птахи Олексія Лугового
Ужгород у 2022 році претендуватиме на проведення міжнародних дитячих ігор
Закарпатські письменники знову представлені у черговому номері "словацько-українського" журналу "Дукля"
Головні державні свята в Ужгороді відзначатимуть із квітковим велетенським тризубом і ходою зі 100-метровим прапором
Через терни – до волі. Про свою долю політв’язень оповів у книжці
/ 2На Закарпатті зареєстровано 5,2 тисячі безробітних у пошуку роботи
» Всі записи