Сільська влада села Соломоново оголосила війну інвесторам?

Мільйони гривень до сільського бюджету тільки з одного підприємства – такому можна позаздрити. Такі надходження дає «Єврокар» місцевій казні. І завод хоче збільшити суму, до кінця року відкривши 2 нові цехи. Однак Соломонівська сільрада (на її теренах розташоване підприємство), здавалося б, кровно зацікавлена в реалізації цього проекту, чомусь навпаки – намагається пригальмувати його. Причини й обставини такої парадоксальної ситуації намагалася з’ясувати «Закарпатка».

Сільська влада села Соломоново оголосила війну інвесторам?

За 5 років – мільярди гривень у бюджет

Для початку екскурс в історію питання. Завод "Єврокар" упродовж 2001–2010 років виготовляв "Шкоди", "Фольксвагени", "Ауді", "Сеати". Тепер – автівки всього модельного ряду марки "Skoda". Наразі на підприємстві функціонують цехи дрібно- та крупно-вузлового виробництва. А з 2008-го завод почав зведення ще двох цехів – зварювального та лако-фарбувального, які планують запустити до кінця цього року для переходу до технології складання автомобілів повного циклу. Це дасть можливість, з одного боку, збільшити обсяги виробництва, а з іншого – створити до 700 нових робочих місць. Відповідно й надходження до бюджетів усіх рівнів суттєво зростуть.

Про потужність "Єврокара" і його значення для наповнення крайової (і не тільки) казни свідчать цифри. Скажімо, протягом 2006–2010 років він спрямував до держбюджету понад 2 мільярди гривень, значні суми до обласної та районної казни, Соломонівській сільській раді перерахував понад 8 млн. грн., а до різних державних цільових фондів – 87 млн. грн. Та й питання зайнятості населення в Ужгородському районі не в останню чергу вирішував "Єврокар": на піку потужності, до кризи в 2008-му, на ньому працювало понад 1200 осіб, зараз цей показник тримається на рівні 2006-го – 654, що теж немало. Але, як уже говорилося, із відкриттям нових цехів потреба у робочих руках зросте в рази. Здавалося б, місцева влада має порошинки здувати з такого бюджетного донора і сприяти його розвитку. Та насправді виходить зовсім інакше.

Сільрада вимагає пайовий внесок

Власне, з попередньою сільською владою завод мав цілком нормальну співпрацю, яка для соломонівців оберталася купою плюсів. Підприємство вкладало гроші у розвиток інфраструктури, наповнювало місцевий бюджет, забезпечувало робочі місця усім бажаючим. Завдяки "Єврокару" село газифікували, заасфальтували дороги, завод фінансував місцеву футбольну команду, навіть подарував автобус, який перевозив спортсменів і дітлахів.

Однак влада змінилася, а з нею – і стосунки між сільрадою та заводом. Може, "Єврокар" просто став заручником ситуації? Річ у тому, що нова голова сільради Галина Малинич змогла зайняти свою посаду тільки після судових розборок – різниця між нею та її конкуренткою, попередньою головою, становила всього кілька голосів. То, припускають знаючі люди, Галина Іванівна зараз просто вишуковує "бліх" у роботі своєї попередниці, аби черговий раз підтвердити її "профнепридатність"? Чи, може, має якісь матеріальні інтереси? А завод при цьому виявився зручною великою мішенню?..

Тепер детальніше про суть претензій. Як тільки представники "Єврокару" у звітах та засобах масової інформації повідомили про плани запустити до кінця 2011-го два нові цехи, у Соломонівській сільській раді раптово "згадали" про законодавчу норму щодо десятивідсоткового пайового внеску в місцевий бюджет на розвиток інфраструктури. За законродавством,за ці гроші будують дороги, проводять електрику, водогін тощо. Це нормальний підхід, але...

Завод будували ...на мінному полі

"Єврокар" має свої контраргументи: він знаходиться на території спеціальної економічної зони "Закарпаття", яка створювалася з певними преференціями для інвесторів. Бажаючі вкладати гроші у будівництво і виробництво мали розпочинати інвестиційні проекти на ділянках, забезпечених усіма інженерними мережами, а в нашому конкретному випадку завод  споруджували на заболоченому полі, до того ж замінованому! Протягом кількох місяців сапери знешкодили там десятки мін часів Великої Вітчизняної війни! Ділянку довелося осушувати, тягнути туди залізничну колію з Чопа, газопровід, лінію електропостачання, забезпечити власне водопостачання та каналізацію тощо. І все це – коштом "Єврокара", котрий, зрештою, вклав в інфраструктуру більше, ніж належить за пайовим внеском. До речі, свого часу, коли завод був лише у проекті, на засіданні експертної ради ОДА, яка контролює діяльність СЕЗ, питання пайового внеску розглядалося. Враховуючи реалії, тоді інвесторам сказали: освоюйте ділянку самотужки в рахунок пайового внеску, оскільки наразі держава не має можливості забезпечити розбудову інженерних мереж.

Прокуратура опротестувала рішення сільради

Мабуть, зрозумівши, що в цьому питанні нічого не доможеться, Галина Малинич обрала іншу тактику. Коли 19 травня 2011 року на "Єврокар" приїздив Президент, вона була членом великої делегації, що супроводжувала главу держави, чула виступи голови правління холдингу Олега Боярина, представників концерну "Skoda Auto a.s.", які високо оцінили здобутки заводу та відзначили необхідність державної підтримки інвестора в реалізації такого масштабного проекту. Чула Галина Іванівна й те, що Віктор Янукович акцентував на пріоритетності розвитку українського автопрому та забезпеченні сприятливих умов для інвестування в автомобілебудівну галузь. Та вже наступного дня, 20 травня, голова з порушенням процедури – через усні повідомлення – терміново зібрала депутатів на сесію і винесла на розгляд питання щодо скасування рішення своїх попе-редників про затвердження вводу в експлуатацію зварювального цеху заводу. Саме того, про запуск якого йшлося на зустрічі з Президентом, адже зведення будівлі завершили ще минулого року.

"Єврокар" відреагував на це рішення цивілізовано: надав офіційні папери, які підтверджують наявність дозволу на будівництво, проектної документації, сертифікату відповідності, акту готовності. Все підписано, як належить, та Галина Малинич і далі виконує роль органу дізнання та слідства: відбирає письмові пояснення в колишніх (а заодно й нинішніх) депутатів, хто й за що голосував чи не голосував, направляє запити у всі служби, чи підписували вони акт готовності тощо – намагається знайти якийсь кримінал.

Зрештою в обласній прокуратурі відреагували на ситуацію і нещодавно внесли протест на рішення сільради від 20 травня 2011 року. До кінця цього тижня депутати мають або відхилити його, або скасувати власне рішення, яке, даруйте за тавтологію, скасовувало б рішення їхніх попередників.

Протистояння шкодить авторитету заводу

У принципі, правда на боці "Єврокару", але протистояння з сільською радою може підірвати авторитет заводу як надійного партнера. Адже сільраді хоч і не вдасться зірвати запуск  нових цехів, та палиці, які вставляють у колеса, можуть загальмувати процес і зірвати заплановані строки. А коли зобов'язання не дотримуються, це не лише удар по іміджу, а й штрафні санкції.

Чому ж світла перспектива щодо розширення заводу, зростання кількості робочих місць, збільшення надходжень до бюд-жетів усіх рівнів та цільових фондів не подобається керівництву Соломонова? Адже голова сільської ради в першу чергу мала б дбати про благо громади, для якої завод – курка, котра несе золоті яйця...

P.S. Цікаво, що з цього приводу думає очільниця Соломонова? На жаль, спроби "Закарпатки" додзвонитися в сільраду не увінчалися успіхом...

Лариса Квач, "Закарпатська правда"

30 липня 2011р.

Теги: Єврокар, Соломоново

Коментарі

Саня 2011-08-10 / 08:43:00
як мінімум - десь 80 людей із Соломоново робить на Єврокарі, купили автобус на село, школі помогли, на стадіон гроші дають...шо, мало?

співчуваючий 2011-08-09 / 22:18:00
співчуваю я вам, товарищі) тут сидять: 1.журналісти, яким платять за бруд;
2.люди, котрі почитали "бруд" та не володіють ситуацією;
3.люди, котрі володіють ситуацією.

на жаль останніх менше, отже діалог не складеться ;)

p.s. недужешановні, які кричать, скільки соломоново отримало від єврокару: можете назвати конкретні (реально існуючі) цифри, а не взяті з потолку?

Для депутата 2011-08-08 / 08:40:00
Єврокар все сплатив і гроші пішли на розвиток села. Ще перед тим,як розпочати будівництво - все в рамках закону. А тепер рекетська сімейка хоче набити собі карман і вигадує для цього різні причини.

Депутат 2011-08-07 / 11:32:00
Какая война? Кто её объявил? Еврокар платит в село деньги, а район вылучае в три раза больше на нужды других сёл району. В этом году вылучили 700 тыс.грн. А селу что? Водопровода нет, канализации нет, клуба нет. По закону Еврокар не хочет платить средства на развитие, а взятки голова брать не хочет. Вот Еврокар и начал информационную войну в Новинке, Рио и других Ратушняковских изданиях. Жаль, что когда поступаешь по закону - тебя могут с гавном смешать килеры от журналистики и такие-же коментаторы. Неужели кроме Иштвана и ещё одного коментатора все пишутся одним человеком.

Для Іштвана 2011-08-06 / 10:40:00
Іштван? Ви щось чули дзів, та не знаєте, де він. Якщо не володієте інформацією, то не пишіть такі дурниці. Всі ми знаємо, що в період кризи жилось нелегко. Але навіть тоді Єврокар залишив працювати велику кількість людей, які будучи у відпустці, отримували зарплату. А що тепер хоче Малиничка із своїми рідними (працівниками прокуратури, СБУ, міліції) - просто покласти собі у жеб великий кусень. І зовсім вони не думають про СЕЛО і СЕЛЯН. Не смішітьт людей.

2011-08-04 / 11:13:00
"Львовскіх"?!! Іштване, ти на голову впав?.. :)))

Istvan 2011-08-04 / 11:04:00
Проблема Эврокара в том, что они уволили более 1000 местных рабочих, и оставили львовских и мукачевских и ужгородских.

Антоніна 2011-08-01 / 19:43:00
Як закриють завод - то буде тоді Малиничка посеред поля семки гризки із своїми родичами. А люди ще їй "подякують".

Селянин 2011-07-31 / 20:45:00
Проблеми нашої країни і нас з вами в такому керівницті, як Малинич-головиха і її сімейка. Все в карман, а прості люди - без роботи можуть лишитись.

2011-07-31 / 20:34:00
Проблемы руководства "Еврокара" в излишнем доверии некоторым "местным" клоунам, кторые работают на несколько фронтов, а особенно в своих личных интересах.

Андрусь Микола 2011-07-30 / 22:05:00
Таке враження що в районі голови райдержадміністрації не має. Це що не його справи? Він що не чув що Президент говорив на заводі? Звідки го викопали? Кажуть раньше лем піском знав торгувати і зразу в начальство. Цікаво хто за його спиною?

natalja 2011-07-30 / 19:54:00
та яка різниця - хто де...краще б діяли по закону.. селу було б добре, і Єврокар працював нормально...а то у нас всі лиш взятку хочуть

2011-07-30 / 19:16:00
А хіба малинич у міліції а не в прокуратурі?

Іван П. 2011-07-30 / 18:44:00
Чому Воєдило звільнили з начальника відділу в СБУ, Малинича готують під скорочення в міліції, а у Чуми стільки проблем в ,Прикордоннику,. Отож Єврокар в них - це остання надія ще здоїти грошей.

??? 2011-07-30 / 16:47:00
Ясно. Сенкью вері матч

!!! 2011-07-30 / 16:19:00
Родичі Малинич. Одним словом - клан по вибиванню грошей

??? 2011-07-30 / 15:57:00
Так хто такі Воєдило і Чума?

наблюдатель 2011-07-30 / 15:41:00
Да уже положительно только само наличие такого завода как Еврокар на Закарпатье и в частности в Соломоново. Сколько сел с радостью бы приняли такого инвестора лишь бы он работал на их территории

соломоновець 2011-07-30 / 15:25:00
Вони собі поставили ціль наповнити свої кармани. в селі диктують свої правила. Замість працівників сільради там цілодобово сидить сімейство. А прикриваються нами

??? 2011-07-30 / 15:21:00
А що Малинич може мати з цієї ситуації? Хто такі Воєдило і Чума?

НОВИНИ: Економіка

17:57
З початку року найбільший товарообіг, за інформацією Закарпатської митниці, здійснювався з Німеччиною, Італією, Угорщиною, Чехією та Словаччиною
13:40
Завершено монтаж зернових елеваторів сухого порту "Термінал Чорнотисів" на Закарпатті
01:35
Чеський приватний перевізник RegioJet готовий інвестувати в електрифікацію євроколії на ділянках Чоп-Мукачево і Чоп-Ужгород
01:18
/ 3
Розпочалася чергова спроба визнати банкрутом Солотвинський солерудник
14:34
/ 2
McDonald's знову хоче відкрити ресторан в Ужгороді. Цього року
11:08
Фермери з окупованої частини Херсонщини знаходять себе у тепличному бізнесі на Закарпатті
14:16
NSV Group і представники Італії, Німеччини та Польщі провели переговори щодо побудови на Закарпатті інтермодального логістичного центру Horonda Platform
16:30
Торік, в порівнянні з 2022-м, експорт на Закарпатті становив 69%, а імпорт – 84,5%
11:33
/ 1
На Закарпатті відкрили новий митний термінал
16:43
/ 1
Прокуратура взялась за компанії групи Голден Тайл, які з грубими порушеннями придбали закарпатські родовища глин
15:03
/ 8
На аукціоні за 13,87 млн грн продають землю та адмінбудівлю колишнього "Ужгородтеплокомуненерго" в центрі Ужгорода
15:19
/ 3
"Перечинське" "Френдлі Віндтехнолоджі" програло "ужгородцям" суд за родовище андезиту біля Ужгорода, продане за 75 млн грн
10:51
/ 7
За грантами, отриманими на сади, в Україні лідирує Закарпаття
22:08
/ 20
Під велетенський деревообробний завод на Закарпатті зареєстрували індустріальний парк
21:56
У 2023-му через Закарпатську митницю експортовано товарів на майже 32 млрд грн, а імпортовано на понад 106
15:24
На Закарпатті торік зареєструвалися 7688 нових платників податків, а припинили діяльність 4720
14:30
Цьогоріч єдиного податку на Закарпатті сплачено на 17,5% більше, ніж торік
10:11
На Закарпатті надходження від туристичного збору за рік зросли на 14%
22:23
угорщина завертає вантажівки з України в "Загоні" через відсутність оформлених документів Т1
20:01
/ 7
На Закарпатті незаконно будують деревообробний завод, для роботи якого потрібно 32 тисячі лісовозів щороку, – природозахисники
20:49
Цьогоріч у зоні діяльності Закарпатської митниці товарів імпортовано утричі більше, ніж експортовано
18:32
/ 1
На Закарпатті закладуть плантацію лохини в горщиках
19:55
Виноградар з Херсонщини, господарство якого – в зоні бойових дій, консультує фермерів на Закарпатті
21:34
На Закарпатті у поточному році, в порівнянні з 2022-м, експорт товарів зменшився на 27%, імпорт – на 16,5%
18:35
Закарпаття дає українському виноградарству нове життя – виноградар з Херсонщини
» Всі новини