Унікальне видання з етнографії Закарпаття презентували в прес-центрі «Закарпаття» (ФОТО)

У прес-центрі «Закарпаття» презентували історико-етнографічний нарис про етнографію Закарпаття. З журналістами зустрілися автор, професор, вчений-етнолог Михайло Тиводар та директор видавництва «Ґражда», яке видало друком книгу, Іван Ребрик.

Унікальне видання з етнографії Закарпаття презентували в прес-центрі «Закарпаття» (ФОТО)

Іван Ребрик розповів кількома словами про видавничу роботу "Ґражди", зазначивши гостроту та актуальність наукових та науково-популярних видань, які зробили б доступнішими "для ширшого загалу нове бачення історичного минулого нашого краю, оскільки ... брак такої літератури відчувається до сих пір гостро", – сказав він. В цьому плані за свою понад 17-річну історію видавництво здійснило кілька етапних видань і пан Ребрик зазначив потребу широкого, комплексного осягнення етнографії краю. "Тим більше, що в цьому сегменті історичної науки за останні 20 років, здається, було найбільше політичних спекуляцій, непривабливих сюжетів", – додав він.

Відтак про саму книгу розповів автор, Михайло Тиводар. В основу книги, за його словами, увійшли польові дослідження, які збиралися автором протягом багатьох років. В працях з етнографії Закарпаття, публікованих донині, не піднімалися питання етнічної історії, питання етнодемографічних процесів, історіографії, етнографічного районування. Науковці в основному зосереджували увагу на святково-обрядовій культурі і на віруваннях та обрядах. В презентованій же "Етнографії Закарпаття" за розділами йдуть історіографія, етнічна історія, в тому числі й районування, традиційні заняття та світоглядні уявлення. "Крім того, – зауважив Михайло Тиводар, – в процесі підготовки написання книги все більше і більше випливає загальноукраїнський контекст традиційної культури українців Закарпаття. Він прослідковується як у господарстві, так і в матеріальній культурі, в сім'ї, сімейному побуті і в світоглядних уявленнях". Тому книга вписується в загальноукраїнський етнографічний контекст, "і в цьому плані я знаю, що зустріну опонентів, які будуть претендувати на те, що ми не такі, як інші українці. Але вони не розуміють по суті локальної особливості матеріальної культури і не розуміють понять "етнографічна культура"", – додав автор.

Попри бажання вивести Закарпаття за межі загальноукраїнського контексту, ці прагнення точаться здебільшого в політичній площині. "На фаховому, науковому рівні, – як зауважив Михайло Тиводар, – спроб вивести Закарпаття за загальноукраїнський контекст ми не зустрічали. Ці обґрунтування зустрічаються в навколонаукових колах, в політичних, скажімо, люди, які не мають достатньої освіти і знань, але беруться писати про те, про що мало знають."

Видання вийшло за кошти, зароблені працівниками кафедри історії стародавнього світу та середніх віків УжНУ. "Цих грошей, – сказав Іван Ребрик, – вистачило лише на 200 примірників, тому видавництво вирішило допомогти, долучило свої можливості і ми випустили видання більшим тиражем. Тут не мало бути кольору і взагалі, книга планувалася скромніша". З бюджетним фінансуванням, за словами пана Ребрика, на такі справи, як-от презентована книга, "завжди не щастить. Та на щастя ми вже визріли до того, що можемо щось робити і самі". 

Гості презентації наголосили на унікальності "Етнографії Закарпаття", оскільки ті праці на етнографічну тематику, які виходили в світ до цих пір, не мали такого всеохоплюючого та закарпатського характеру. "Це своєрідна перша спроба, – сказав Михайло Петрович, – Думаю, що після цього будуть більш ґрунтовні видання, ніж моє. Росте молоде покоління етнологів у нас на Закарпатті, і дуже непогане покоління, працьовите".

Відповідаючи на питання стосовно електронних книг видавництва "Ґражда", поставлене читачами Закарпаття онлайн, Іван Ребрик сказав, що, виходячи з сучасних реалій, продаж електронних книг дуже невигідний видавництву. Однак сьогодні видавництво працює над створенням електронної бібліотеки і в цьому плані, заявив пан Іван, "ми відкриті до зацікавлених людей".

23 березня 2011р.

Теги: прес-центр "Закарпаття", "Ґражда", Тиводар, Ребрик, етнографія Закарпаття, презентація

Коментарі

2011-03-28 / 14:56:00

В науково-дослідних установах діють Положення щодо процедури проведення експертизи та затвердження до видання засобів наукової комунікації (наукові праці). Ці Положення поширюються на такі засоби наукової комунікації, як наукові монографії, наукові статті, тези доповідей, матеріали наукових конференцій, збірники наукових праць, галузеві нововведення, методичні рекомендації та інформаційні листи з впровадження результатів НДР у практику.
Видання засобів наукової комунікації як важлива складова наукового процесу здійснюється за проміжними або кінцевими результатами наукових досліджень. Засоби наукової комунікації виконують наступні функції:
- оприлюднюють результати наукової роботи;
- сприяють установленню пріоритету автора;
- свідчать про особистий внесок дослідника в розробку наукової проблеми;
- підтверджують достовірність основних результатів і висновків дослідження, новизни його наукового рівня;
- підтверджують факт апробації та впровадження результатів і висновків наукових досліджень;
- фіксують завершення певного етапу дослідження або роботи в цілому;
- забезпечують первинною науковою інформацією суспільство, сповіщають наукове співтовариство про появу нового наукового знання;
- передають індивідуальний результат у загальне надбання.
У процесі розгляду засобів наукової комунікації проводиться їх наукова та редакційна експертиза проблемними науковими комісіями, службами інтелектуальної власності, редакційно-видавничим відділами, зовнішніми рецензентами, Науковими координаційними радами.
Для проведення наукової експертизи проекти зазначених засобів наукової комунікації розглядаються на засіданнях наукових проблемних комісій з відповідного фаху, на яких приймаються рішення щодо рекомендації до видання.
Редакційну експертизу, визначення охороноспроможності наукових результатів, викладених у засобі наукової комунікації, проводять керівники служб інтелектуальної власності.
Відповідність засобу наукової комунікації видавничим вимогам встановлюють керівники редакційно-видавничих відділів.
Для розгляду питання щодо рекомендації засобу наукової комунікації до видання за 1 тиждень до засідання Наукової координаційної ради її секретарю подаються:
- примірник засобу наукової комунікації з візами керівника служби інтелектуальної власності та керівника редакційно-видавничого відділу;
- витяг з протоколу засідання наукової проблемної комісії щодо рекомендації засобу комунікації до видання;
- дві зовнішні рецензії провідних фахівців.
Автори засобу наукової комунікації представляють його на засіданні Наукової координаційної ради, яка приймає позитивне або негативне рішення щодо рекомендації його до видання або необхідності доопрацювання.
Рішення про видання засобу наукової комунікації приймається на засіданні Вченої ради за поданням голови Наукової координаційної ради.

Ужгородка 2011-03-25 / 23:38:00
Книга Михайла Тиводара - унікальне явище в закарпатській етнографії. Багаторічна праця та постійні дослідження автора знайшли своє відображення у чудовій монографії. Вважаю, що кожен закарпатець повинен прочитати "Етнографію Закарпаття", щоб знати свої рідні звичаї, традиції, свою історію, поринути у нелегке, але цікаве життя наших предків.
А ті хто за все своє життя не зробили нічого корисного, нічого не написали - нехай займаються пустою балаканиною та критикою!

Прохожий 2011-03-25 / 10:43:00

Коментар видалено через порушення "Правил коментування". Адмін

Олег Диба 2011-03-25 / 10:25:00
Ну, це б вам так хотілося вірити...)))

Були журналісти провідних ЗМІ, всі закарпатські телеканали, мистецтвознавці і історики.Більше прес-центр не вміщає...

Замість самоутверджуватися топчучись по чужому, зробіть щось своє. Бо чогось вашої якості не видно зовсім...)))

Прохожий 2011-03-25 / 10:14:00
Об уникальности и глубокой научности опуса - собранни полевых исследований или путевых заметок политически архиконсуперзаангажированного "ученого мужа" можно судить уже по самих присутствующих на презентации - С. Федака (тусовщик, любитель поесть и выпить на халяву), О. Дыба, несколько скучающих молодых людей - то ли охрана, то ли ждущие фуршета, да иронично смотрящий г. Сирохман. Вот и вся элита, вот и весь интерес в обществе к светочу этнографии и его трудам...

Kaпiтан Грант 2011-03-25 / 06:52:00
"Видання вийшло за кошти, зароблені працівниками кафедри історії ...видавництво вирішило допомогти, долучило свої можливості". З бюджетним фінансуванням...на такі справи, як-от презентована книга, "завжди не щастить. Та на щастя ми вже визріли до того, що можемо щось робити і самі".

Та не мусять такi книжки виходити за кошт держави, на якiсь державнi гранти. Досить вже смоктати з держави - це не Радянський Союз! Самi знайшли кошти, самi видали - молодцi. Так i треба!

"Відповідаючи на питання стосовно електронних книг ..., Іван Ребрик сказав, що, виходячи з сучасних реалій, продаж електронних книг дуже невигідний видавництву".

Опа. А чому ж у всьому свiтi навпаки?

KK 2011-03-24 / 21:47:00
Міклуш - другим разом не пробуйте замінювати бажаного за правдивого! :-)

Мiклуш 2011-03-24 / 21:16:00

Дорогий Адмiн Михайло Тиводар пише , що всi науковцi мають мало знань . Чому ж доводи Мiклуша в противоположному помiшали Вам ? Якi правила сайту я порушив ? Бред Тиводара варто виливати . КК - Корифан Кийева .


Тут не помийна яма. З таким рівнем спілкуйтеся на "Репортері". А тут поважайте і сайт, і Адміністрацію, і співрозмовників, і опонентів. Адмін

KK 2011-03-24 / 20:10:00
Вибачання до Професора Тиводара за неправільне друковання його прізвище.

KK 2011-03-24 / 19:58:00
Ну і добре що Тиводор не пхався до науки математики. Шкода що 'шахматіст' і 'корчмар' пхається до науки ґенетистики (білогії) :-)

Мiклуш 2011-03-24 / 19:53:00

Коментар видалено через порушення "Правил коментування". Не варто свої фантазії виливати у рубриці коментарів сайту Закарпаття онлайн . Адмін

KK 2011-03-24 / 19:06:00
Миклуш - суджучись з того як прикрасно живе Сидор, то не думаю що можна довести що 'русинським' агіторами погано живеться. Професор Падяк в Словакії, також мабуть погано не живе, ані Моґочій в Канаді? То думаю що якби Тиводорові, з власних переконення не прийшлось його палке прото положення до 'русинської' сепаратиської думки, то він би давно знайшов роботу в 'русинському движенні'? Ні, Тиводор уже давно працює протів русинської бутафорії на закарпатті, і ваше оцінення його не підставне і радикально не правільне. Тільки прочитайте його статтю тут на цйому сайті: Михайло Тиводар: "Доводити, що Закарпаття - українське за духом, немає потреби" http://zakarpattya.net.ua/ukr-news-22161-Mykhailo-Tyvodar-Dovodyty-shcho-Zakarpattia---ukrainske-za-dukhom-nemaie-potreby. А щодо 'чисто кровя русинських активістів, то Тиводор робить такі зауваження: 'Широкої народної підтримки «Общество карпатських русинов» та й увесь русинський рух не мали. Вони назбирали близько сотні прихильників зі старих русофілів, місцевих та приїжджих маргіналів («мішанців»), про яких угорська народна традиція говорить «феле модьор, феле товт» (напівмадяр, напівсловак»), тобто з «угромовних» та «російськомовних русинів». Прочитайте цілу статтю, і будети переконаним що Тиводор нічого не має спільного з русинськими сепаратистами, і цілковито відсвітлює глибоку бутафорію яка конститує сйогоднішне 'русинство'.

Miклуш 2011-03-24 / 18:23:00
100% - Мигаль Тиводар у свойуй душi Пудкарпатськый Русин . Просто ун бы инак не мав роботы . Я думаю що муг бы пуйти у Малый-Тячев ( нынi Ромынiя ) , що 4 км от с. Бедивля деся родив Тиводар Мигалько ( саракый ун ) бурш бы ун такый бред не писав , а нам русинам треба ся гордити з танжура iсти , а з фiнжяти пити !!!

KK 2011-03-24 / 17:25:00
Ще одне зауваження. Всім відомо що як награничним регіоном, то на закарпатті уже столітями людей з судних держав уже давно розплилися в автохтону масу. А що уже говорити про маса тих українців які уже столітями живуть на закарпатті, спеціально з галичини і буковини? Навіть наш інтелектуальний анонімний русин (Юрій) уже колись признався що між його предків (і сербів також) був якийсь віськовий ґенерал який ще служив галицькому Князеві Данилу, і що навіть його жінка галичанка (значить що його діти уже спорчані і би не могли pахуватися як 'чисто кровними русинами'). 'Якщо зважити, що за твердженням істориків та етнографів, закарпатські українці - це значною мірою галичани, які постійно переселялися через карпатські хребти протягом століть, то їхав я майже до родичів. (Це добре помітно на закарпатській Верховині - у Великоберезнянському, Воловецькому та Рахівському районах, де була найпізніша хвиля переселення галичан, а відповідно збереглася найчистіша мова, (найближча до української літературної) та спільні етнографічні риси по обидва боки Карпат'('Горизонтально-вертикальні переміщення із Закарпаття на Івано-Франківщину' гттп://закарпаття.нет.уа/укр-невс-60354-Горизонтално-вертикалні-перемішченніа-із-Закарпаттіа-на-Івано-Франківшчину) Виходить, що ще можна тільки знайти 'чисто кровних русинів' у корчмі 'Три Дуба' у Виноградові. :-)

KK 2011-03-24 / 16:55:00
Все що можна доказати вживаючи науки ґенетики є що можна рівняти приозходність одної групи з другою. Щоби відрізняти закарпатських русинів від решта українського народу то треба було б їх рівняти з жителями буковини і галичини, а не з групою з Луганськ чи з Нового Шахтанськ. У ті студії, не ясно з якої частини України взято еґземплярів. Я упевнений що якби з буковини чи з галичини, то різниці були б мінімальними (тому що ці дві регіони також склалися з тих самих 'русинських' корінь).

Микола Староста (Жалива) 2011-03-24 / 16:32:00
С генетикой не поспорить, значит не "угодную" тему нужно срочно закрыть. Генетика не сказки, легенды, версии Тиводора.... его однобокий взгляд.

2011-03-24 / 16:28:00

Коментар видалено через порушення "Правил коментування". Адмін


 

Микола Староста (Жалива) 2011-03-24 / 16:26:00
В ООН я не вхож :) не я такое принимал.

Человек становится коренным в третьем поколении, например А.Духнович не был русином, а русским.

Могу повторить, у нас русин все идет по матери, ДНК является носителем кода человека, его родословной,а двойная спираль молекулы ДНК стала одним из самых известных научных символов. Есть методы изучения родословной - это схема, отражающая связи между членами семьи.

2011-03-24 / 16:13:00

Оскільки я дійсно не спеціаліст по генетиці, привожу слова спеціалістів: "Среди карпатских русинов гаплогруппа E1b1b1 представлена почти исключительно (до 95%) субкладом E1b1b1a2, возраст которого нигде в Европе, кроме Балкан и Южной Италии, не превышает 2000 лет.


Я думаю, что проникновение E1b1b1a2 в Карпатский регион происходило в разное время, с разными волнами, начиная с римских легионеров из Верхней Дакии и заканчивая миграциями волохов в 14-16 веках и сербов-хорватов в 15-17веках.





Данные по Y-гаплогруппам русинов основаны пока лишь на результатах исследований в FTDNA. Поэтому судить о соотношении E1b1b1a2 на равнинах и в горах сложно.





На мой взгляд % E1b1b1a2 в Подкарпатье и Пряшевщине выше, чем в Галиции. А горные районы вообще плохо представлены.


У русин, как и других этнических групп, больше чем две гапплогруппы.


Процентное содержание E1b1b1a2 приведено на основании известной статистики.


Термин – "чистокровный" больше относится к шовинизму, нежели к реальности и тем более ДНК генеалогии."


Тут не розглядається дослідження по генетиці. Попередження. Адмін


 

местный 2011-03-24 / 16:00:00
2Микола Староста(Жалива): получается, что ООН в 3 раза круче Венгрии - там народ чтоб признаваться коренным, должен иметь 100-летнюю непрерывную традицию проживания на территории страны...

Но я спрашивал об отдельных людях - вот нацисты в Германии требовали подтверждение 150-летней чистоты крови (при этом допуская даже вкрапления французской, славянской или английской крови - важно, чтобы не было евреев или цыган). Т.е. Вы мне отказываете в праве называться "коренным" потому что я честно признался, что у меня был далекий предок - польский шляхтич?
Но в Вашей теории получается, что отец может быть кем угодно? И что, негр, китаец или араб ничего не изменят? А как же генетический код, которым Вы всем нам тут дырку в голове сверлите?

НОВИНИ: Культура

11:02
Закарпатський обласний театр драми та комедії з Хуста привезе до Ужгорода дві прем'єри
11:34
У Мукачеві стартував фестиваль дитячих театрів "Імпреза над Латорицею" (ПРОГРАМА)
16:06
Хор "Cantus" розпочинає концертний тур "Звуки небес, голоси землі"
06:47
Алло
15:00
Сьогодні в Ужгороді стартує ІІ Всеукраїнський конкурс хорового мистецтва імені Михайла Кречка
13:52
В Ужгороді в неділю зірковий склад акторів зіграє одну з кращих комедій XXI століття
11:20
/ 4
В Ужгороді розпочався IV Всеукраїнський фестиваль камерного мистецтва "Під цвітом сакури"
21:09
/ 1
Загублені у коханні
13:56
В Ужгороді вдесяте відкрили виставку-конкурс "Світ писанки"
06:00
Загадкова вісімка
10:52
Сьогодні, у четвер, в Ужгородському скансені відкриється виставка Мирослава Ясінського "Карби"
17:49
В ужгородському скансені відкриється виставка "Світ писанки"
05:49
У квітні в Ужгороді пройде VIII Міжнародний фестиваль "Музика без кордонів"
00:16
У середу в Хусті стартує IІ Всеукраїнський театральний фестиваль "FantaziaFest"
13:31
У скансені в Львові завершують масштабну реставрацію садиби з закарпатської Іршавщини
05:50
Із безодні
22:26
"Закарпатську" "Маріупольську драму" з успіхом показали в Києві
17:55
У Хусті відбулися нагородження переможців і гала-концерт ХІІІ Відкритого фестивалю-конкурсу стрілецької пісні "Красне поле"
15:41
Відвертий щоденник чи казка для європейців: як читати "Війну з тильного боку" Андрія Любки
15:09
У Хусті відбудеться нагородження переможців та гала-концерт Відкритого фестивалю-конкурсу стрілецької пісні "Красне поле"
14:25
Закарпатський облмуздрамтеатр розповів про свої найближчі події
14:26
У суботу в Хусті зіграють прем’єру вистави про Августина Волошина
15:11
Як відомі українські письменники хотіли поселитися на Закарпатті
08:20
/ 1
Обережно, любов
11:16
/ 1
Автор споруд ПАДІЮНу і "Едельвейсу" представив в Ужгороді виставку акварелей
» Всі новини