Михайло Кічковський: "Місцеве самоврядування - це організм, який розвивається і лілеяти його треба турботливо"

7 грудня у нашій державі традиційно відзначається День місцевого самоврядування. Це свято народних обранців-депутатів місцевих рад теперішнього і минулих скликань, працівників виконавчих органів самоврядної влади. Та і всі наші краяни до нього прихильні. Адже вони причетні до місцевого самоврядування як виборці, а деякі з них і як кандидати в депутати у наступних виборах до місцевих рад.

Михайло Кічковський: "Місцеве самоврядування - це організм, який розвивається і лілеяти його треба турботливо"

На урочистих зібраннях з цієї нагоди, а то і просто в товариському колі підбиваються підсумки зробленого, обговорюються зумовлені сьогоденням проблеми, шляхи вирішення першочергових завдань, окреслюються плани на перспективу.

Про роль місцевого самоврядування, його вплив на розвиток територіальних громад і внесок у розбудову держави ведемо сьогодні розмову із головою обласної ради М.М. Кічковським.

– Шановний Михайле Михайловичу, грудень – це пора, коли рік виходить на фінішну пряму. Тож насамперед хотілося б почути, з яким доробком вийшли на цей рубіж депутати обласної ради. Адже рік непростий, кризовий…

– Це справді так. Наша область, як і всі інші регіони України, відчула на собі удар фінансово-економічної кризи. Отже, одне із найважливіших завдань для обласної влади, депутатського корпусу полягало в конкретних діях пошуку й реалізації шляхів щодо мінімізації негативних кризових явищ, утримання життєвого рівня населення та збереження робочих місць. Адже криза завдала відчутних ударів кожній територіальній громаді, кожній сім’ї, особливо в гірських населених пунктах, де людям і так живеться надто складно. Ряд підприємств припинили свою діяльність, зросла заборгованість по виплаті зарплати, чого за останні роки на Закарпатті не було. У таких умовах найближчими для людей стали місцева самоврядна і виконавча влади. 

Обласна рада, передбачаючи можливі негативні результати кризи, ще у грудні 2008 року прийняла рішення „Про заходи обласної державної адміністрації та обласної ради щодо стабілізації фінансово-економічної ситуації в Закарпатській області у зв’язку із світовою економічною кризою”.

Головна мета цього документа - мінімізувати наслідки кризових явищ для економіки, населення, краю в цілому.

На жаль, на сьогодні не все із запланованого вдалося реалізувати. Протиріччя, нестабільність, які мають місце у найвищих владних структурах, негативно позначилися на житті області, територіальних громад. Хронічне недофінансування виконання важливих урядових програм вже стало однією з прикрих реалій сьогодення.

Та і в таких непростих, специфічних умовах цього року депутатський корпус обласної ради прагнув зміцнити і закріпити вже досягнуті у нинішньому скликанні позиції, об’єднати свої зусилля на плідну діяльність у вирішенні доленосних питань, поглиблювати тісну співпрацю з обласною державною адміністрацією, взаємодію із районними радами. 

З початку каденції відбулося 26 пленарних засідань сесій обласної ради, на яких прийнято 1023 рішення, ухвалено близько 100 галузевих програм. І в тому, що в економіці області вже намітились певні позитивні тенденції, є частка праці депутатів облради.

Усе це дало можливість не тільки вистояти, але і зробити певні кроки вперед.

– У чому це проявилося?

– Будь ласка, ось конкретні приклади. Навіть в умовах кризи ВАТ „Мукачівський завод „Точприлад” організував нове виробництво продукції з угорською фірмою „Відеотон” , ВАТ „Берегівський завод” продовжує роботу з іноземними інвесторами щодо розширення асортименту продукції , ТОВ „Джейбіл С.Ю.Л” освоює нову продукцію, ЗАТ „Єврокар” продовжує будівництво малярного та зварювального цехів, що передбачає поступовий перехід до повного конвеєрного складання зі зварюванням, фарбуванням та монтажем кузовів автомобілів. За підтримки ОДА Постановою КМУ виділено квоти на відвантаження технічного етилового спирту для ВАТ „Перечинській лісохімкомбінат”, що дозволило наростити виробництво етилацетату.

Найголовніше те, що у нас виробилась система, яка дозволяє планувати роботу на найближчу і віддалену перспективи. Ми створили в обласному бюджеті непоганий резерв, що дозволило цього року практично за відсутності державного фінансування продовжувати будувати медичні і освітні заклади. 

Зокрема, у порівнянні з 2008 роком фінансування галузі охорони здоров’я зросло в середньому на 8 відс. 2008 р. – 613,3 млн. грн., 2009 р. – 663,1 млн. грн., що дозволило поліпшити матеріальну базу, продовжувати ремонти, реконструкцію та нове будівництво приміщень лікувальних установ. З обласного бюджету у 2009 році виділено понад 7 млн. грн.. для будівництва туберкульозної лікарні потужністю 100 ліжок. Для завершення будівництва хірургічного комплексу обласної клінічної лікарні – 5 млн. 158 тис.грн…. Вважаю неабияким здобутком те, що всі обласні лікувальні установи у цьому році були забезпечені необхідними медикаментами в повному обсязі.Приємно і те, що наш обласний кардіологнічний центр визнано одним з кращих в Україні. Нещодавно Прем’єр-Міністр України Ю.В. Тимошенко під час робочого візиту на Закарпаття відвідавши обласну інфекційну лікарню дала високу їй оцінку.

У цей непростий час в галузі освіти також успішно реалізовуються 12 регіональних програм, фінансування яких у 2009 р. становитиме 18,6 млн.грн. проти 16, 5 млн.грн. у 2008 р. Це дало змогу продовжувати будівництво шкіл, дошкільних закладів, втілювати в життя програму „Шкільний автобус”. За період її дії для сільських шкіл придбано 96 автобусів, з яких 51 – за рахунок обласного бюджету, 24 – районного, 21 – державного. І це ще не все. У кризовий 2009 рік за рахунок обласного бюджету здійснюється закупівля 10 автобусів. 

І це далеко не все. У кожному районі, навіть в окремих населених пунктах, є свої досягнення…

– Коли у віз громадських справ впрягаються гуртом, то і результати - очевидні.

– Незважаючи на те, що серед депутатів облради члени різних політичних партій і блоків, цей факт не заважає їм працювати конструктивно і плідно, приймати важливі для краю та його жителів рішення на сесіях. Тому можу сказати, що на сьогодні обласна рада має конкретні напрацювання з вирішення широкого кола соціально-економічних питань, транскордонного співробітництва, освіти, охорони здоров’я, культури, молодіжної політики. Депутати закріплені за територіальними громадами, беруть участь у проведенні днів депутатів районних рад, ведуть прийом громадян за місцем проживання, налагодили співпрацю з депутатами сільських рад. Адже саме за конкретними справами люди судять кожного народного обранця, якого б він рівня місцевої ради не був. Нам вдалося домогтися взаєморозуміння і результативної взаємодії між двома гілками місцевої влади. Це дало можливість членам постійних комісій ретельно обговорювати проекти рішень щодо соціально-економічного розвитку Закарпаття, формування бюджету та доцільного використання бюджетних коштів, землі, соціального захисту населення разом із керівниками управлінь, відділів ОДА .

Приміром, постійною комісією обласної ради з питань праці, зайнятості та соціального захисту населення (Адамчук О.І.) розглянуто та погоджено з головним управлінням праці та соціального захисту населення обласної державної адміністрації календарний план виконання заходів по Програмі "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян у 2009 році. Заслухано інформацію головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про стан сплати страхових внесків до бюджету Пенсійного фонду області, рекомендувавши головам відповідних місцевих рад забезпечити виконання доведених графіків погашення заборгованості по виплатам до Пенсійного фонду.

Плідно працює постійна комісія обласної ради з питань охорони здоров’я (Русин В.І.) на її контролі виконання 12 програм.

Принципово та ефективно працюють постійні комісії обласної ради з питань розвитку продуктивних сил, виробничої інфраструктури, банківської діяльності та інвестицій (Лінтур В.П.)., з питань розвитку туризму і рекреації (Швардак В.В.), з питань регламенту та депутатської етики (Каламуняк М.М.), з питань законності і правопорядку (Зелінський А.Ф.).

Про дотримання земельного законодавства, нарощування сільськогосподарського виробництва піклується комісія з питань територіального та земельного устрою, агропромислового комплексу і розвитку села (Трикур В.Ф.) На її запит головне управління Держкомзему у Закарпатській області доповіло про хід виконання бюджетних програм, Регіональної науково-технічної програми розвитку типографо-геодезичної діяльності та картографування на території Закарпатської області на 2005-2010 роки, Регіональної програми земельної реформи у Закарпатській області на 2006-2012 роки.

– Відомо, що закарпатські парламентарі цього скликання активно використовують у своїй роботі звернення до вищих державних органів влади. Окремі з них набули резонансу на всеукраїнському рівні.

– Суща правда. На засіданнях постійних депутатських комісій, засіданнях президії, сесіях облради часто обговорюються і пропонуються до схвалення звернення депутатів обласної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, відповідних міністерств щодо сприяння у розв’язанні найболючіших проблем, які вирішити зусиллями місцевої виконавчої і самоврядної влад неможливо у силу цілого ряду об’єктивних факторів. Так, з початку каденції облради У скликання на сесіях обласної ради було прийнято і направлено на адресу центральних органів виконавчої влади близько 200 звернень щодо стану в соціально-економічній, екологічній та правоохоронній сферах і ситуацій, які потребують нормативно-правового врегулювання, законодавчих змін та забезпечення фінансування прийнятих державних програм. Лише на 26-му пленарному засіданні сесії облради депутати ухвалили 12 таких звернень. І це при тому, що за весь період попереднього скликання облрада направила у центральні органи влади менше 10. 

Ми вдарили на сполох з метою збільшення видатків Держводгоспу для забезпечення виконання протипаводкових заходів, визначених Програмою комплексного протипаводкового захисту в басейні р. Тиса в Закарпатській області на 2006-2015 роки та заходів, передбачених Комплексною програмою протизсувних заходів у Закарпатській області на 1999-2010 роки. Адже ці програми фінансувалися із значним відставанням.Ми не можемо змиритися зі станом справ на Солотвинському солеруднику, у Республіканській і обласній алергологічних лікарнях, значної території селища Солотвина, які опинилися на межі зникнення. Ми висловили свою позицію вищим органам влади і щодо ситуації на єдиному в Україні золотодобувному підприємстві „Закарпатполіметали“ , який тривалий час не працює.

Не оминули увагою депутати облради й болюче для жителів гірських територій питання, долю котрих має вирішити новий Закон „Про розвиток гірських територій в Україні“. 

І хоч поки що чимало звернень залишаються без відповіді, а на деякі з них нам надіслали відписки, депутати облради налаштовані розпочаті справи довести до завершення. Це наш борг перед минулим і обов’язок перед майбутнім.

– Не секрет, що обласна рада цього скликання зробила чималі кроки щодо розвитку транскордонного співробітництва. Який із них ви виокремили б ? 

– Найперше скажу, що транскордонне співробітництво – це ніщо інше, як інвестиційна форма міжнародного співробітництва. В радянський період вона носила декларативний характер, не виходила за рамки побратимських відносин. А після ратифікації Європейської хартії місцевого самоврядування, ухвалення низки нових законів в цьому напрямку, відкрилися абсолютно нові можливості. Їх результатом було утворено однієї з перших у Європі Міжнародної асоціації "Карпатський Єврорегіон", в який об’єдналися 19 регіонів 5 країн. Зараз у ньому головує українська делегація. І він використається як головний інструмент співпраці з краями і областями Угорщини, Словаччини, Польщі та Румунії.

А виокремити хотів би плідну співпрацю між Закарпаттям і Височіною (Чеська Республіка), яка успішно розвивається і набуває нових форм, охоплює все більше напрямків. Особлива вдячність керівництву та членам правління благодійного фонду „Віза”, який торік забезпечив своєчасну реалізацію спільних проектів з реконструкції двох гірських шкіл Рахівського району, що найбільше потерпів від паводку, виділивши 4,7 млн.крон, що пішли на реалізацію спільних проектів. При затвердженні бюджету на 2009 рік крайова рада знову виділила 5 млн. чеських крон на співпрацю із Закарпаттям. Підтримали наші друзі із Височіни запропонований обласною радою об’єкт соціального захисту інвалідів з дитинства у Тячеві, що став першим в Україні закладом такого типу. Вони потурбувалися про те, щоб мешканцям „Парасольки” було тепло і затишно, сприяли у виділенні для придбання вікон, дверей, опалювального обладнання 420 тисяч грн.

Крім гуманітарної допомоги, нами обговорено питання участі у туристичних виставках, інвестиційному форумі, ми співпрацюємо на перспективи представлення можливостей Закарпаття у Височіні, а чеського краю – на Закарпатті. Чимало уваги приділяємо і туристичній галузі, на обміні досвідом в облаштуванні туристичних маршрутів, зокрема, у Карпатах. Проектом створення міжнародного замкнутого туристичного маршруту “Карпатський Єврорегіон”, схваленого та затвердженого на засіданні міжрегіональної асоціації “Карпатський Єврорегіон”, також закладена участь чеських партнерів. А нещодавно співпраця вийшла на нові обрії: приватні підприємці найрізноманітніших галузей Височіни зацікавилися можливостями і перспективою співробітництва із діловими людьми Закарпаття.

То ж можна з упевненістю сказати: співробітництво між Закарпаттям і краєм Височіна зародилося, як мовиться, у добрий час. За неповних два роки воно здобуло добру славу і в Чехії, і в Україні. І я переконаний, розвиватиметься воно в діловому руслі, не збавляючи обертів.

– Мушу сказати, що сьогодні рідко чути про позитивні речі. Це зрозуміло: руйнівні повені, зсуви, провалля на солеруднику… Є й інші прикрощі. Це гнітить людей…

– Розумію про що ви. На жаль, більшість із нас життя сприймає в темних тонах. Особливо болить душа за молодь. Але ж згадаймо одне із прекрасних гасел Майдану: „Знаємо, вміємо, можемо!” Це справді так. Закарпатці по своїй природі оптимісти. Скільки довелось пережити нашим прадідам, дідам, навіть батькам. Але вони ніколи не опускали рук. Це одна із рис менталітету закарпатців, яку вони перейняли від європейців. Чому так кажу? Уже четвертий рік працюючи в Конгресі МРВРЄ спілкуючись із представниками 46 країн – учасниць цього поважного форуму, я зрозумів, що не всім там живеться солодко. Там також люди потерпають від стихійних лих, епідемій, фінансово-економічної кризи… Але там громада - по-справжньому великий чоловік…

– Мимоволі напрошується одне із хрестоматійних запитань „Що робити?”

– Якщо відверто – вчитися від них бути господарем своєї долі, у своїй родині, селі, області, країні. Відповідальним за свої слова і вчинки, дотримуючись християнської моралі. На Закарпатті це завжди цінувалось найвище. Тому, обираючи владу, як найвищу, так і місцеву самоврядну, слід по-господарськи подумати і зважити одне - кому доручаєш творити день теперішній і прийдешній як держави в цілому, так і рідного села, селища, міста.

– Але ж нині діюча виборча система на пропорційний основі, будьмо відвертими не сприяє цьому.

– З цього приводу я вже висловлювався неодноразово із різних трибун. Практика показала, що вибори до місцевих рад на пропорційній основі на оправдали себе. І правий Президент України Віктор Ющенко в тому, що за його словами пропорційні вибори показали, що ми перетворили сільську раду, міську раду, районну раду, дуже часто обласну раду – на партійний клуб, де партії немає, де працюють змички "своїх людей". Ненормально і неприпустимо й те, що окремі райони не мають своїх представників у обласній раді, а деякі населені пункти не представлені у районних радах. Та і жителі міст обласного значення справедливо нарікають, що їм ні до кого звернутися із наболілими проблемами. Але ж і обласній раді, обласній державній адміністрації непросто вирішувати невідкладні питання на рівні Верховної Ради не маючи там своїх народних депутатів, які б послідовно відстоювали там інтереси свого виборчого округу. Ситуація, що склалася на Солотвинському солеруднику, Мужіївському золоторуднику, недостатнє фінансування виконання в області державної протипаводкової програми "Тиса", ряду інших важливих для Закарпаття програм, на мою думку переконливо підтверджують сказане.

Про це, до речі, висловлювались учасники зустрічей, "круглих столів", інших заходів, які відбулись цього року в області у рамках тижня Європейської демократії.

Я особисто прихильно сприймаю думку про те, що на місцевому рівні (село, селище, місто) слід запровадити мажоритарну виборчу систему, а на рівні виборів до районних, обласних рад, можливе поєднання мажоритарної і пропорційної системи з обов’язковою персоніфікацією учасників виборчого процесу та зі збереженням рівного представництва окремих територіальних громад..

– Як на мене, за роки незалежності України ніщо не набуло такого довготривалого розголосу, як дискусії стосовно необхідності суттєвого реформування місцевого самоврядування. У зв’язку з цим висловлюються найрізноманітніші точки зору.

– Хочу наголосити, що на мою думку нинішня криза є тільки і не стільки фінансовою чи економічною, а в першу чергу – управлінською, адже вона яскраво висвітлила існуючі недоліки в системі державного управління загалом, а в місцевому самоврядуванні зокрема. Реально існуюче сьогодні двовладдя стало елементом безвідповідальності. Люди ж бо знають, що в усіх проблемах винна обрана ними влада – сільський голова та депутати місцевих рад, і з усіма проблемами слід звертатися саме до них, хоча реальними важелями влади наділена влада призначена, тобто місцеві адміністрації. Реалії полягають в нагальній потребі структурних, системних реформ, і те, що їх слід проводити невідкладно – безсумнівно, при чому слід починати "знизу" - з громади. І це є найважчим завданням, адже центральні органи влади не палають бажанням передавати владні функції та фінансовий ресурс на місця. Я вважаю, що структура державного управління повинна бути максимально простою і найбільш наближеною до громадянина. Головною перепоною на цьому шляху є те, що в повсякденному житті України занадто багато політики і надто мало управління. Як на мене це стало зрозуміло і в Києві. Не випадково саме сьогодні в місті Харкові завершується цикл муніципальних слухань з обговорення конституційних засад місцевого самоврядування в рамках реформи, ініційованої Президентом України, може стати реальним кроком, щоб Україна реально стала країною самоврядних громад.

– Михайле Михайловичу, ви часто наголошуєте, що одним із головних принципів у роботі місцевих рад має бути їх самодостатність. Що конкретно маєте на увазі?

– Ефективну і результативну роботу щодо наповнення їхніх бюджетів. Адже саме забезпечення надходжень до місцевої казни створює можливість розвитку власної соціально-економічної інфраструктури на території міст, селищ, сіл. Ось тут ми підійшли до чи не най найгострішої проблеми – фінансової. Адже яким би мудрим і самовідданим не був керівник територіальної громади, без грошей її не розбудуєш. Тим більше, грошей, які зароблені на місці своєю громадою і належним чином поповнюють дохідну частину місцевого бюджету. На жаль, бюджетна політика на сьогодні обмежує можливості місцевих рад самостійно формувати і розподіляти зароблені кошти, адже ця сфера є занадто централізованою. Це закономірно викликає спротив. Пропонуються різні варіанти реформування бюджетної системи – аж до кардинальної децентралізації. А це також крайність, яка може призвести до дуже тяжких наслідків. Бо ж економічний розвиток територіальної громади, як і держави в цілому, має свої закони, потребує науково-виваженого підходу, координації діяльності, виробничих структур. Першочергово слід зміцнити матеріальну та вдосконалити ресурсну базу місцевого розвитку, запровадити нову модель місцевих податків і зборів шляхом збільшення їх частки у місцевих бюджетах, чітко розмежувати податкові повноваження. Кожна з громад повинна реальну можливість забезпечувати права і законні інтереси місцевих жителів і одночасно слугувати досягненню загальнодержавних цілей.

– Як відомо, буквально кілька днів тому ви повернулися із Страсбурга, де у складі делегації України брали участь у пленарному засіданні Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи. Рішення і рекомендації ухвалені учасниками цього поважного форуму завжди мають велике значення для розвитку місцевого самоврядування усії європейських країн. Як важливі проблеми були винесені на трибуну пленарного засідання цього разу і які рішення на цей раз ухвалив Конгресу?

– Щодо першої половини запитання,то КМРВ РЄ за останні роки став озброєний ефективними правовими та практичниними інструментами для підтримки доброго управління на територіальному рівні та між територіального співробітництва. Одним з наших базових юридичних інструментів - Європейська хартія місцевого самоврядування, – адаптований шлях до надання територіальним громадам як на муніципальному, так і на регіональному рівні європейського політичного майбутнього. Хартія установлює принцип субсидіарності, відповідно до якого урядування має бути передано до рівня, що є найближчим до громади. Цей принцип також визнано у Конституційному договорі Європейського Союзу – Європейській конституції.

Конгрес не лише констатує, а й на практиці намагається реалізувати, як одне з найголовніших завдань – децентралізацію влади, аби сильними були як регіональна, так і місцева влада. І передача влади має супроводжуватися переданням відповідних ресурсів. Бо є ресурси – є місцеве самоврядування. І Конгрес активно співпрацює з Комітетом ЄС з питань регіонів над проблемою ефективного використання структурних фондів у цьому плані.

Щодо другої половини питання, то останнім часом Конгрес приділяє особливу увагу питанням адаптації територіальних громад до глобальних кліматичних змін. Місяць тому сесія Конгресу прийняла Резолюцію та Рекомендацію щодо реагування на місцевому рівні на цей глобальний виклик. А тепер на засіданні зазначеного Комітету представники місцевих влад різних країн Європи (Іспанії, Італії, Англії, Нідерландів, Німеччини) , які уже зіткнулися з загрозою глобального потепління і підвищення рівня моря, обмінялися досвідом підготовки та адаптації своїх територіальних громад до наслідків цього явища, яке набрало уже незворотнього характеру.

В минулий вівторок на засіданні Комітету сталого розвитку я зробив доповідь про стан підготовки проектів Резолюції та Рекомендації Конгресу "Сталий розвиток гірських регіонів на прикладі Карпатського регіону".

Було підкреслено, що в умовах глобальних кліматичних змін на планеті, наростання природного ресурсного дефіциту це питання сьогодні є, як ніколи актуальним. У зв'язку з цим, прийняття Резолюції та Рекомендацій Конгресу не тільки допоможе державним, місцевим і регіональним владам ще раз об'єктивно оцінити стан справ, глибину і обсяг глобальної екологічної, економічної та соціальної кризи, а й визначити можливі конкретні шляхи виходу з ситуації, що склалася.

Виключно важливим заходом підготовки цих документів має стати міжнародна науково-практична конференція "Сталий розвиток Карпат та інших гірських регіонів Європи", проведення якої намічено в Україні (Ужгород) 22-24 квітня 2010 року під патронатом Конгресу Ради Європи, Президента і Уряду України.

Моя доповідь викликала велику зацікавленість учасників засідання і жваве обговорення. Особливий інтерес було проявлено до пропозиції щодо перетворення Карпат на туристично - рекреаційний регіон і необхідність об'єднання зусиль на місцевому, регіональному, національному та міжнародному рівнях у комплексному вирішенні екологічних та соціально-економічних проблем гірських територій Європи, збереження їх природного і самобутнього етно-культурної спадщини. Особливо цікавим був перший виступ віце-президента Європейської асоціації представників гірських регіонів світу Карлоса Альберта Пінто з Португалії, який наголосив на необхідності об’єктивної оцінки ситуації в гірських територіях, зокрема Карпатах і конкретних дій з боку людства щодо поліпшення ситуації. Тому прийняття такої Резолюції і Рекомендацій Конгресу є вкрай необхідним. Він подякував українській делегації за таку ініціативу. Заступник голови Комітету, представник Російської Федерації Валерій Кадохов, голова села Фелшедобса Угорщини Клара Бене, представник Італії Лоренцо Делай, Запорізький міський голова Євген Карташов та інші звернули увагу на необхідність підвищення ролі місцевих і територіальних органів влади, структур громадянського суспільства у забезпеченні сталого розвитку гірських регіонів і посилення їх транскордонного співробітництва у здійсненні заходів пом'якшення негативного впливу людської діяльності на навколишнє середовище, збереження природних багатств гір та вирішення соціальних проблем гірських регіонів.

– І на завершення. Що би ви хотіли побажати напередодні свята всім, хто трудиться на ниві самоврядування?

– Найперше, звичайно, бажаю всім міцного здоров’я, достатку, наснаги на нові справи і успіхи. А здобутки, звісно, залежать від активності сільських голів, керівників районів, міст. Дуже важливо, а особливо, в містах обласного значення, працювати над розбудовую інфраструктури, формування податкової бази, створення робочих місць.. Одного статусу мало. Його необхідно наповнювати відповідним змістом. І не залежно: де ти керуєш: у Чопі чи Хусті. Важливо впливати на процеси, тісно співпрацювати з обласними інстанціями, депутатами всіх рівнів, з громадами, тоді й результат, як відомо, не забариться. Отож, доброго вам настрою, гідних партнерів і вагомих здобутків.

Анна Романенчук, Василь Густі
04 грудня 2009р.

Теги: Кічковський, самоврядування, рада

НОВИНИ: Соціо

11:11
/ 1
У Ракоші Вишківської громади попрощалися з полеглим Героєм Святославом Корнійчуком
20:19
/ 4
В Ужгороді на об'їзній депутати-"слуги" планують "роздерибанити" понад 1 га землі із заниженням вартості в 10 разів
21:59
/ 20
На Закарпатті було зроблено спробу дестабілізації шляхом перекриття доріг "через мобілізацію". Поліція звільнила проїзд
18:44
/ 36
Головою Ужгородського міськрайонного суду переобрано Віктора Данка
18:38
На війні поліг Віталій Петах зі Страбичова Мукачівської громади
02:00
/ 29
Комбат Руслан Каганець: "Без людей виграти цю війну неможливо. Ми не зробимо мільйон роботів із штучним інтелектом, які за нас воюватимуть"
00:32
/ 1
Відсьогодні на Закарпатті розпочалася нерестова заборона
21:48
Біля Солотвинського солерудника виявлено смітники, пластикові пляшки в карстових проваллях і забруднення потоку Глод
16:44
/ 3
В Ужгороді пойдуть чемпіонат України з велоспорту-МТБ та чемпіонат області
11:26
/ 4
На війні з росією поліг Ігор Сакало з Горінчова Хустського району
10:53
У лютому споживчі ціни на Закарпатті в цілому не зросли – статистика
11:15
"Щасливі діти" запускають новий цикл відновлювальних ретритів для мам із дітьми "Сила Карпат"
10:56
/ 6
В Усть-Чорній на Тячівщині попрощалися з полеглим Героєм Октавіаном Коненком
22:53
/ 3
У понеділок в Сваляві проведуть в останню дорогу полеглого 21-річного Героя Василя Томащука
22:20
/ 2
У Великій Копані попрощалися з Віталієм Чонкою, що загинув на Запоріжжі ще торік у червні
15:31
У лютому в порівнянні з торішнім груднем ціни на продукти харчування та безалкогольні напої зросли на 1,4%
14:57
Торік на Закарпатті прийняли в експлуатацію житла на 17,8% більше, ніж у 2022-му
14:10
/ 1
Кабмін перерозподілив освітню субвенцію на 2024 рік: місцеві бюджети Закарпаття втратили 2,4 млн грн
23:00
/ 3
На війні поліг ровесник Конституції України Василь Цьока з Крайникова Хустської громади
18:40
/ 1
Загинув Герой з Вишківської громади Святослав Корнійчук
11:17
/ 1
У Берегові діти принесли додому з річки стару протитанкову міну
10:45
В Ужгороді попрощалися з полеглим Героєм Михайлом Козаком
10:35
/ 3
Сьогодні, в четвер, у Буштині попрощаються з Героєм Іваном Рущаком
11:29
/ 7
Державний "Ощадбанк" долучиться до приватного нищення унікального високогір'я Карпат вітряками
23:14
/ 4
Рік Августина Волошина
» Всі новини