ПАРАДОКСИ ЗАКАРПАТСЬКОЇ ІСТОРІЇ

Немає історії химернішої, заплутанішої, ніж закарпатська. Її достеменно не знає ніхто, хоча версій вікової долі наших краян вже написано цілу бібліотеку

ПАРАДОКСИ ЗАКАРПАТСЬКОЇ ІСТОРІЇНаша історія так досі і не відійшла у минуле – як це сталося у благополучних країнах. Ні, вона постійно живе у нас, вирує у нашій крові, калатає у наших серцях, спалахує в очах. Бо де-де, а на Закарпатті ще нічого не скінчилося – тільки починається. Тому-то ми такі суперечливі – як сама наша історія, котра і породила нас.

РУСЬКА КРАЇНА НА КРАЄЧКУ ІСТОРІЇ

“Моя хата скраю, я нічого не знаю”. Такий настрій вважається найбільш типовим для українця. Він цілком об’єктивно зумовлений нашою бурхливою історією і особливою географією. Україна пережила стільки конфліктів, причому водночас по кілька, що виживали у нас ті, хто намагався триматися осторонь від усього. У цьому плані закарпатці є найтиповішими українцями. Наш край завжди перебував скраю якої-небудь держави – сучасної України, СРСР, Чехословацької республіки, Австро-Угорщини, Трансильванського князівства, Угорського королівства і куди ми ще там входили! Кожна держава мала свою ідеологію, своє уявлення “що таке добре і що таке погано”, кожна рухалася куди-небудь у свій бік. І тільки Закарпаття, як би воно не звалося, було завжди так собі – ніби і тут і трішечки не тут. Закарпаття завжди хотіло бути трохи вагітним і цнотливим водночас. Автономізм сидить десь глибоко у підсвідомості закарпатця. Як би добре не було в якій-небудь державі, а ми завжди були трохи не від неї. Коли ж у тій державі ставало погано – то тоді і поготів!

Ми дуже нагадуємо звірів із відомої байки, котрі все намагалися правильно всістися, аби грати квартет. Так і ми то однією межею приліплювалися до однієї країни, то іншою до другої, то третьою до наступної – і все ніяк не могли зручно вмоститися. Поперебиравши вже всі без винятку варіанти, причому деякі перепробувавши по кілька разів, ми і досі не вирішили, який же з них наш. Агов, доле, а у тебе немає, якогось іншого глобуса, чи принаймні, якоїсь іншої карти Європи, де ми би могли ще якось притулитися туди, куди ніколи притулялися? Кама-Сутра відпочиває порівняно з усіма отими позами, котрі перепробувало Закарпаття на географічній мапі, але так і не спіймало справжнього задоволення. Чи може справа не в карті, а в нас самих?

ЦЕНТРИСТИ ПОНЕВОЛІ

В принципі, зрозуміло, що Закарпаттю за всю нашу історію не вдавалося посісти тільки одного єдиного місця, якого нам так і кортить – це опинитися в самісінькому центрі якоїсь формації. Зректися споконвічного свого окраїнного положення, стати якщо не пупом землі, то хоча б пупом якоїсь країни – оце єдине, чого нам ще не вдавалося. Саме ця перспектива сидить десь глибоко у підсвідомості сучасних закарпатців. Сидить як заноза і постійно колеться. Але уявити собі таку країну, всередині якої було б Закарпаття – це треба мати нестримну фантазію. Край затиснутий між слов’янами західними і східними, між мадярами і румунами, між НАТО і не-НАТО, між майже-Європою і майже-не-Європою, між горами і Тисою, між вузькою і широкою залізничною коліями, здається приречений на оце вічне “між”. Єдина можливість опинитися не скраю відкривається із розширенням Євросоюзу за рахунок України і Румунії. Тому-то закарпатці є в душі такими затятими євро інтеграторами, хоча багатьом не чужа і Росія.
Але вступ України до ЄС є справою далеко не найближчих п’яти, а, можливо, і не десяти років. То ж ми і надалі носитимемося, мов дурень із мальованою торбою із мальованою торбою, постійно мріючи, до кого би краще притулитися.

Наше бажання опинитися коли-небудь у центрі чогось є просто непереборним. Байдуже у чому, аби лиш у центрі. Краяни давно зрозуміли, що найкраще це вдається завдяки скандалам. Тому найпопулярнішими діячами в усіх сферах життя тут були скандалісти. З приводу них обурювалися, крутили пальцями біля скроні, інколи навіть складали велемовні колективні відозви, але ніхто не міг навіть уявити, як можна прожити без них. Бути політиком тут найлегше, якщо вдаєшся до регулярної клоунади. Тільки справді сильні політики дозволяють собі обходитися без неї. Поет має якомога частіше з’являтися на люди вусмерть натхненним. За кожною красунею має тягтися шлейф пліток. Тільки тоді ми почуваємося не на окраїні, а якось у своїй тарілці.

КОПИРСАННЯ В САМОМУ СОБІ

З цієї принципової окраїнності випливає і така типово закарпатська риса, як постійний пошук самоідентичності. Душа закарпатця – то справжнє дзеркало: на кого дивимося, того і відображаємо. Суспільна думка на Закарпатті пережила і мадяронство, і чехофільство, і москвоцентризм і пристрасне звернення до українського націоналізму (і буржуазного, і пролетарського, і якого лиш не хочете), і, звісно, радянський інтернаціоналізм. Крім того, край пережив впливи італійські, німецькі, румунські, турецькі... Подібно до пилососів ми тягли все звідусіль. Час від часу виринала і тутешняцька орієнтація. Але ми так звикли бути відкритими до усього світу, завжди робити ставку на найсильнішого сусіда, що ідеологію автохтонів ніхто не сприймав і не сприймає всерйоз. Дзеркало готове відображати все, що завгодно. Воно не здатне тільки відображати самого себе. Завжди у полі зору повинно щось бути – якась нова чергова національна ідея. Вона зразу отримує велику купу запальних прихильників і не меншу кількість гарячих противників. Найбільше же закарпатців формально нічим не виявляють своєї орієнтації (моя хата скраю!), але це не значить, що вони її не мають. У кожного закарпатця жевріє глибоко задавлена мрія, що коли-небудь він прокинеться у країні, де через кисіль ні береги течуть молочні ріки, де на деревах ростуть паляниці, ліс відновлюється за один рік, люди ніколи не старіють, а вхід до цієї країни стереже апостол Петро. Саме Рай є істинною батьківщиною закарпатця. У нас найсильніша генна пам’ять. Ми пам’ятаємо ще бачене нашим пращуром Адамом, нам досі болить, що його звідти вигнали. Тільки опинившися знову в Раю, закарпатці зможуть нарешті заспоїтися. До того же ми приречені на вічний неспокій, на постійний пошук самих себе і свого місця на цій планеті.

НЕНЬКО-УКРАЇНО, Я ТВОЄ МАЛЯ

Навіть та переважна більшість закарпатців, котрі є реалістами і розуміє, що доля краю міцно пов’язана з Україною, уявляє собі цю Україну дуже по-різному. Для одних – це та ж сама Угорщина, жде тільки говорять не по-угорськи. Для інших Україна уявлялася і уявляється шматком величезної російської держави, котрий якось випадково і тимчасово відвалився. Для третіх (і їх легіон) Україна це величезна Галичина, окрім якої там нема більше жодних регіонів. Ну, останнім часом з’явилося трохи Донбасу. А ще закарпатці ніяк не можуть вирішити, яка Україна – багата чи бідна. Якщо багата, то чому не може взяти Закарпаття на своє повне бюджетне утримання? Адже так талановито плакати, як ми, ніхто більше не вміє. Наші плачі про власне жалюгідне життя, про нашу жорстоку історичну долю (ні в кого в світі не було чорнішої) розчулили би і гранітну скелю. Але щось ніхто нас не поспішає пожаліти. То, може, Україна надто бідна для цього? То чому ж тоді не продасть нас – хай не по-справжньому, а якось так, в оренду, під інвестиційний проект чи як ще зараз модно? Теж не продає. От і зрозумій, яка вона – велика Україна.

Закарпатець постійно прагне зрозуміти душу Україну з її стольним Києвом, що там у них на умі, що вони утнуть наступним разом. Так малюк у ранньому дитинстві прагне зрозуміти вчинки того захмарного божества, котре зветься мамою. Уявлення пересічного закарпатця про українську політику приблизно на тому ж рівні – суцільні едіпові комплекси, бажання подорослішати за одну ніч, дитячі ілюзії і недитячі розчарування, віра у щось велике і всесильне, котре раз і назавжди змінить його життя на краще. Треба тільки самому бути правильним – тоді дадуть медяника. А ні – то поставлять у куток. Але як ото бути правильним, ніхто так і не второпав.

ВСІ ВІТРИ В ОДНІЙ ГОЛОВІ

Закарпаття завжди було мішаниною різних мов, звичаїв, вір. Ми якось не схильні до однієї-єдиної правильної, раз і назавжди ідеології. Тому у середні віки у нас був таким поширеним протестантизм, а у радянські – різні секти. Тай зараз Закарпаття – найстрокатіший у конфесійному відношення регіон України. Але хіба тільки у релігійному сенсі? Політичні уподобання краян теж постійно демонструють максимально широкий спектр думок. Н нашому ринку ідей можна продати все що завгодно. Завжди знайдеться той, хто купить щось фіолетове тільки тому, що сусід узяв щось салатове. І ще він прикупить собі трішки сріблястого, мало бурштинового, а на здачу – хоч краплю байдуже чого, аби лиш у горошок. Хай десь говорять, ніби плюралізм в одній голові – це шизофренія. У наших головах, навпаки, прекрасно уживається купа найпротилежніших думок про один і той же предмет. Для нас це норма. Скажемо, будь-який помітний персонаж нашої історії виступає для нас одночасно і героєм, і невдахою, і зрадником , і жертвою, і хитрим, і недолугим, і взагалі чим завгодно. Як вони такі могли бути – не ясно. Але ж ми і самі точнісінько такі – сіро-буро-малинові, святі і грішні водночас.

ЖИТТЯ НА ВОКЗАЛІ

Під час Великого переселення народів наш край був справжнім прохідним двором. Відтоді оце життя в прохідному дворі (чи у коридорі, на мості – кому як подобається ) так і не припиняється. Усі кудись поспішають, усі чогось прагнуть. Тільки ми здивовано поглядаємо на них. Ми посеред цього вселенського руху і гармидеру, але самі не рухаємося. Як хваляться наші діди: пожили у п’яти державах, не виїжджаючи з рідного села. Оце наше – біг на місці. Як співав Висоцький, без перших і останніх, всі примирені. Ми мріємо вічно перебувати у цьому блаженому стані – посеред бігу, але не ворушачи ногами. В останні десятиліття ця мрія відлилася у концепцію туристично-рекреаційного розвитку. Мовляв, усі ринуться до нас, тицятимуть нам свої тугрики і піастри, а ми ще й носом будемо крутити. Тільки закарпатці можуть жити посеред прохідного двору і ловити від цього кайф. Ніхто так не кляне усіх заїжджих і переїжджих, як закарпатці і ніхто так не любить їх, бо давно вже не може без них прожити. Століть двадцять, принаймні.

А ЗАТЕ У НАС...

Запрошуючи цих гостей, закарпатець ладен визнати, що у нього погано все – тільки не природа. Наші чічки-смерічки – то є Сталінград, за який краянин ніколи не відступить. Стоятиме насмерть, що найрічковіші річки – то наші. Навіть якщо вони давно вже завалені пластиковими пляшками, вода у бензинових плямах, а риба плаває хіба що догори черевом. Закарпатець дивиться на природу очима своїх видатних художників. Як для закоханого його подруга назавжди лишається вічною юнкою, над якою не владний час, так і для закарпатця природа – це щось таке, чого давно вже не існує, але що вічно живе в його серці. Туристам важко зрозуміти це. Ми же не розмірковуємо, не споглядаємо. Ми просто любимо – темно, ірраціонально, до повного знищення об’єкту любові.

Ми упродовж віків ніяк не могли вирішити, чим же є дані ландшафти більшою мірою – добром чи злом. Болота то висушували, то, навпаки, почали їх відтворювати. Хащі по-хижацьки вирубувалися, потім хаотично, поспіхом насаджували, щоб через якесь десятиліття знов рубати ще зовсім молодий ліс. Дороги прокладали то по одній місцевості, то по іншій – так гірська річка постійно змінює своє русло. А що вже витворялося з нашими не такими й чисельними сільськогосподарськими угіддями – це калейдоскоп. Сіяли все підряд у найрізноманітніших комбінаціях. Якби земля мала розум, то давно би збожеволіла.

РОДОМ З ТІБЕТУ

Ми же від цього не божеволіємо – аж ніяк. Бо нічим особливо й не переймаємося. Наш традиційний стан – це споглядальність і мрійливість. Не знати, де ми підхопили оці буддійські настрої, але вони домінуючі. Принаймні, опецькуваті зображення на наших бойківських народних іконах дуже нагадують буддійські картинки. Та й наші багатоверхові церкви теж надто скидаються на китайські пагоди. Щось таки у цьому є. Чи може закарпатці колись прийшли з Тібету? Навіть якщо й не так, ми прагнемо, схрестивши руки-ноги і все що схрещується, глибоко-глибоко занурившись у себе і нескінченно медитувати. Тому й пісні у нас такі тягучі-тягучі – медитативні.

Пісня і живопис – то дві ноти, на яких готовий заграти кожен закарпатець. Тільки для стороннього ока це простенько – немов на дримбі. Насправді, стільки пісень як на Закарпатті давно вже ніде не лишилося. У нас вони застрягли посеред наших лісів, зачепилися за чагарі і ніяк не віються новітніми мас-культурними віяннями. Щодо пейзажів же, то всі закарпатські художники малюють один і той же пейзаж, але він кожного разу виходить все іншим. Воно і не дивно, адже це зображення втраченого раю, котре змінюється щогодини. Тому закарпатський живопис вічний попри усю свою позірну одноманітність.

НАША СИЛА – В НАШІЙ СЛАБКОСТІ

Чи притаманна закарпатцям віктимність (коли потенційна жертва несвідомо провокує агресора напасти на неї)? Про це дуже багато сперечаються. Бо ми справді дуже любимо прикидатися слабкими немічними. Мовляв, беріть нас голими руками. Але всі навколо вже знають – воно собі дорожче. Вдячними ми ніколи не будемо. Як вовка не годуй, а ми все дивимося на якийсь протилежний край.
Для закарпатської спільноти характерна відсутність радикалізму, усередненість реакцій. Воно й зрозуміло – радикали завжди десь скраю, на передньому рубежі. А бути скраю ми не любимо – тільки усередині. Там, де легше загубитися-заховатися. Там, де тепліше. Якщо і скандалити, то тільки величезним натовпом. Аби ніколи не було зрозуміло, хто почав і чим воно закінчиться.

Ми звикли жалітися на брак соціально-політичної еліти. Виморили наших бояр, понищили ремісників, відібрали землю від селян, перевербували священиків, купили всіх хто купляється і убили всіх хто вбивається. Не відомо, чи бувало так ще з якоюсь спільнотою Ми в цьому сенсі точно унікальні. Пробуємо зараз витворити власну еліту, але самі погано віримо в успіх. Але пробуємо. Бо ніде немає стільки роботоголіків, як на Закарпатті. Хоча не тільки “робото-” . Інших “-голіків” теж вистачає. Бо край багатий. Щоб там не казали ми самі. Багатий на людей – таких, котрих, дійсно, більше немає ніде. Котрі здатні на все. От тільки додивляться передостанній сон, потім останній, постім найостанніший, потім ще... Духновичу, де ти?!
Сергій ФЕДАКА, "Старий Замок "Паланок"
08 січня 2007р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Політика

17:18
У Чехії до Європарламенту кандидує закарпатка Інґа Петричка
11:22
В Ужгороді у неділю відбудеться благодійний забіг під сакурами
15:49
/ 17
На Закарпатті проросійського провокатора-"русина" Данацка затримали за антисемітські погрози хасидам
22:49
/ 9
"Що хочемо, те і робимо": у "терактівських" Керецьках на сесію сільради незаконно не пустили військових
16:52
/ 25
У Закарпатській облраді "нодьмодьорорсаґового" "слугу" Іванча замінив Цебер з бази "Миротворця", який з угорським паспортом їздив розважати окупантів до Криму
19:56
/ 7
ВР затвердить нові назви 4 сіл на Закарпатті, зокрема – Пушкіна
19:33
/ 16
Помер ексголова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль
13:46
/ 9
Ізолюючи угорців Закарпаття, Орбан і Ко роблять все можливе, аби угорська громада ставала все меншою – Балога
22:30
/ 36
Опубліковано архівний виступ єпископа Івана Маргітича під час вшанування 60-ї річниці подій на Красному полі біля Хуста (ДОКУМЕНТ)
21:37
/ 7
Зеленський звільнив Токаря і призначив Гайдая головою Мукачівської РДА
11:15
/ 4
На Закарпатті судитимуть двох кліриків УПЦ (МП), яких СБУ раніше викрила на пропаганді комунізму
23:23
/ 7
У понеділок "недоброчесна" голова апеляційного суду Фазикош розглядатиме апеляцію "корупційного" голови земельної комісії Ужгорода Мильо
20:45
/ 15
Уряд призначив заступника голови Закарпатської ОВА Добромільського головою Державної служби України у справах дітей
19:05
/ 42
На Закарпатті греко-католицького священника позбавили парафії за проукраїнську позицію (ДОКУМЕНТ)
21:48
/ 12
Вслід за Кащуком сесію перед голосуванням покинув Лунченко, а обов'язки голови виконуватиме секретар ради Губаль
18:01
/ 5
Два клірики УПЦ МП на Закарпатті отримали підозру за пропаганду комуністичного режиму та срср
15:04
/ 6
Депутати міської ради Хуста проголосували за недовіру міському голові Кащуку
15:24
/ 3
Ворог запустив ІПсО з "погрозами" на адресу угорців Закарпаття від "українських націоналістів"
04:07
/ 38
Василіяни Закарпаття на Капітулі в Угорщині переобрали на наступні чотири роки дотеперішнього керівника Провінції св. Миколая
20:07
/ 31
В Угорщині на виборах керівництва закарпатських василіян "духовно навчає" угорський прихильник сепаратизму МГКЄ
14:14
/ 6
На Закарпатті одіозний клірик УПЦ МП, що є кумом Медведчуків, влаштував "жіноче" шоу зі своїм викликом у "військкомат"
14:38
/ 4
Скарга закарпатської адвокатки Бухтоярової в КСУ поставила під загрозу декларування статків чиновниками – НАЗК
21:24
/ 9
Жителі "вибухової" Керецьківської громади проігнорували звіт свого корупційного голови від ОПЗЖ Мушки
16:25
/ 11
Кабмін погодив призначення Сергія Гайдая головою Мукачівської РДА
22:16
/ 31
В Ужгороді "слуги" "протиснули" призначення керівником комунального парку "ріднозакарпатського" "опоблоківця" Молнара
» Всі новини