Торік закарпатське КРУ провело аудити місцевих бюджетів Ужгорода, Тячівського та Хустського районів

Протягом 2008 року аудитори КРУ в Закарпатській області провели державні фінансові аудити місцевих бюджетів м. Ужгорода, Тячівського та Хустського районів.

Торік закарпатське КРУ провело аудити місцевих бюджетів Ужгорода, Тячівського та Хустського районів

Особлива роль у фінансовій системі держави відводиться місцевим бюджетам, адже через них здійснюється розв’язання проблем регіонів, фінансування заходів економічного і соціального розвитку. Але їх нереально виконати без всебічного та повноцінного наповнення і раціонального, збалансованого використання коштів місцевих бюджетів. А тим більше в умовах, коли місцеві бюджети далеко не є самостійними й нерідко залежать від централізованого регулювання дохідної частини, що притаманне й Закарпатській області. Як вирішити цю проблему, і як виконати всі повноваження, делеговані державою, в жорстких рамках чинного законодавства стає питанням номер один для кожного органу місцевого самоврядування. За таких умов нерідко на допомогу приходять державні фінансові аудити виконання місцевих бюджетів, які здійснює контрольно-ревізійна служба України. Основним завданням державного фінансового аудиту виконання місцевих бюджетів є:
- надання оцінки формування і рівню виконання місцевих бюджетів;
- встановлення причин, що негативно впливають на виконання місцевого бюджету ;
- визначення шляхів удосконалення управління бюджетними коштами, державним та комунальним майном, у тому числі можливостей збільшення доходів бюджету. 

Як зазначають аудитори контрольно-ревізійної служби, навіть попередні розрахунки засвідчують — за умови продуманого формування та виконання бюджетів, виваженого підходу до використання комунального майна, вчасного перегляду ставок плати за оренду майна, уточнення грошової оцінки землі тощо, чимало місцевих бюджетів могли б «погладшати» на кругленьку суму. Це підтверджують результати проведених працівниками КРУ в Закарпатській області державних фінансових аудитів виконання  бюджетів м. Ужгорода, Тячівського та Хустського районів. Всім їм притаманні спільні проблеми, і для всіх, певна річ, є шляхи розв’язання наболілих питань.

Неефективне розпорядження майном


Одна з основних проблем місцевих бюджетів  — недоотримання доходів через неефективне розпорядження майном. Так, приміром, за даними Управління майном міста Ужгорода, в період 2005-2007 років відчужено 132 об’єкти, з яких через аукціон 3, шляхом викупу – 129. В результаті реалізації 3 об’єктів комунальної власності через аукціон, ціна продажу в  порівнянні з експертною зросла на 10%, що дало змогу бюджету міста додатково отримати 57,2 тис. грн.  Отже, ширше застосування на практиці конкурентних засад при реалізації майна є одним з резервів збільшення дохідної частини бюджету міста.

Окрім цього, в результаті безоплатної передачі  в оперативне та господарське відання комунального майна організаціям, надання пільг при використанні майна та  неналежної роботи в частині здійснення претензійно-позовної роботи щодо стягнення орендної плати, бюджетом міста Ужгорода за досліджуваний період розрахунково недоотримало 551,4 тис. грн. 

Розрахункові втрати від неефективно здійснених операцій з майном в Тячівському районі склали 276,8 тис. грн., в Хустському – 86 тис. грн.

 Земля – «годувальниця» бюджетів

У всі часи люди землю називали годувальницею, але якщо ще століття тому в це слово вкладали буквальний сенс, то зараз воно набуло нового змісту. Нині земля також годує, але вже в грошовому плані, бо допомагає наповнювати місцеві бюджети, особливо за умови її розумного використання. Бо, як виявилося під час проведення державних фінансових аудитів, значна частина коштів місцевих бюджетів втрачається від неефективного здійснення органами місцевого самоврядування та органами влади операцій з землею.

Наприклад, внаслідок встановлення у місті Ужгороді відносно низьких ставок орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у комунальній власності (а це від 1% до 8% їх грошової оцінки при можливих 10%) бюджетом міста втрачаються надходження від оренди землі. Лише за мінімальними розрахунками, здійсненими в процесі аудиту, в результаті збільшення відсоткової ставки орендної плати на земельні ділянки, де встановлено орендну ставку в розмірі 2% хоча б до 5% їх грошової оцінки з 10% дозволених законодавством, розрахунково щорічні можливі додаткові надходження до бюджету міста склали б 821,1 тис. грн. Переглянувши суттєво ставки оренди земельних ділянок, додаткові надходження до бюджету могли б бути в кілька разів більшими.

Аналогічна ситуація по інших районах. Так, внаслідок встановлення відносно низьких ставок орендної плати за землю, орієнтовні втрати  бюджетних коштів по Тячівському району за період 2005-2007 років склали 1829,1 тис. грн. Підвищення ставок орендної плати за землю хоча б на 1-2% до діючих могло б додатково в рік збільшити надходження від оренди землі в бюджети Тячівського району в сумі 609,7 тис. грн., Хустського району – 385,1  тис. грн. 

Як було з’ясовано в процесі проведених аудитів виконання місцевих бюджетів, в останні роки значні кошти до місцевих бюджетів надходять від продажу земельних ділянок. В основному, продаж землі відбувається шляхом викупу за ціною, визначеною експертним шляхом. Та, як було з’ясовано державними аудиторами, у випадку продажу земельних ділянок на конкурентних засадах вартість земельної ділянки зростає порівняно до експертної ціни в середньому на 10%. Наприклад, під час аудиту виконання бюджету м. Ужгорода було з’ясовано, що з проданих протягом 2005-2007 років 185 земельних ділянок тільки в 25 випадках була здійснена реалізація землі на конкурентних засадах. Внаслідок продажу вільних земельних ділянок шляхом аукціону їхня вартість збільшилася в 2,2 рази. Незважаючи на те, що продаж землі через аукціон сприяє зростанню надходжень до бюджету, роками відслідковується зменшення кількості проданих таким чином земельних ділянок. Аналогічно, протягом 2005-2007 років в рідкісних випадках здійснюється продаж земельних ділянок на конкурентних засадах в Тячівському та Хустському районах.
І ще один вагомий факт. Одним із невикористаних резервів поповнення місцевих бюджетів є не укладання протягом тривалого терміну договорів оренди землі  між орендарем та орендодавцем. Оскільки, згідно з чинним законодавством, орендна плата нараховується після реєстрації договорів оренди в органах Державного земельного кадастру, існують непоодинокі випадки, коли орендар не поспішає з укладанням угоди, маючи при цьому можливість використовувати виділену земельну ділянку. Розрахункові втрати від «затягування часу» з укладаннями угод склали в Тячівському районі 269,4 тис. грн., в Хустському районі – 474,6 тис. грн.

Проаналізувавши поступлення плати за землю в населених пунктах, де проведено нормативну грошову оцінку земель, аудиторами КРУ було звернуто увагу, що такі поступлення є значно вищими, ніж по тих населених пунктах, де грошова оцінка не проведена або не уточнювалася протягом  тривалого періоду. За підрахунками, в разі проведення грошової оцінки земель у всіх населених пунктах Тячівського району можливе збільшення поступлень плати за землю щороку на 160,9 тис. грн., Хустського району – 95,8 тис. грн. 

Грошова  оцінка земель міста Ужгорода була проведена в 2000 році, що не суперечить ст.18 Закону України «Про оцінку земель» (періодичність 7-10 років). У той же час протягом цих років інфраструктура міста змінилася, здійснено реконструкцію інженерних мереж, облаштовано торговельні майданчики й місця паркування автомобілів, а також проведено інші роботи з благоустрою міста. Внаслідок цього визначилися території більш привабливі для здійснення комерційної та виробничої діяльності не лише у центрі міста, але й на окраїнах, отже, на сьогодні грошова вартість одного квадратного метра земельної ділянки значно нижча за реальну її вартість. Отже, з метою отримання додаткових надходжень до бюджету міста  доцільно було б провести уточнення грошової оцінки земель міста.

Резерви є, було б бажання їх залучати


Як з’ясували аудитори КРУ, для багатьох місцевих бюджетів може дати додаткові надходження посилення контролю за роботою ринків та сплатою ринкового збору з боку органів місцевого самоврядування та податкової служби. Приміром, місцевими бюджетами Тячівського району обраховані аудиторською групою орієнтовні втрати ринкового збору складають 225,5 тис. грн. А на Хустщині за умови посилення контролю з боку органів місцевого самоврядування за роботою ринків, удалося б  додатково залучити до бюджетів району ринкового збору в сумі 23 тис. грн.

У Хустському районі, як засвідчують матеріали аудиту місцевих бюджетів, можна було би ще й додатково щорічно залучати 33,6 тис. грн., якби вчасно були встановлені оптимальні розміри єдиного податку для суб’єктів підприємницької діяльності. А ще передача повноважень по видачі дозволів на заготівлю природних ресурсів місцевого значення у 2008 році від Хустської РДА до комісії облдержадміністрації з питань раціонального використання природних ресурсів та недостатній контроль з боку голів селищної та сільських рад за збереженням і раціональним використанням природних рослинних ресурсів, призвела до втрат місцевими бюджетами  збору за заготівлю природних ресурсів місцевого значення орієнтовно в сумі 50,8 тис. грн.

Ще одна проблема місцевих бюджетів Закарпаття — видатки на виконання функцій, фінансування яких має здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету.

Такі факти виявлено при аудиті бюджетів обласного центру: Ужгородською міською радою за рахунок коштів міського бюджету проводилося фінансування заходів «Програми удосконалення охорони громадського порядку, забезпечення безпеки громадян та зміцнення технічно-ресурсної бази ізолятора тимчасового утримання» та «Програми попередження надзвичайних ситуацій та забезпечення пожежної безпеки в м. Ужгороді до 2010 року», на що було спрямовано 277,9 тис. грн.

Подібне спостерігається і при аудиті місцевих бюджетів у Тячівському районі — незабезпечення в повній мірі органами місцевого самоврядування заходів щодо економного та ефективного витрачання бюджетних коштів, призводить до відволікання їх від вирішення першочергових завдань. Тобто, за рахунок коштів місцевого бюджету проводилися видатки на виконання функцій, фінансування яких має здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету. Так профінансовано «Програму підвищення якості обслуговування платників податків ДПІ у Тячівському районі  на 2005 рік» з  районного бюджету в 2005 році в сумі 80 тис. грн. та в 2006-2007 роках  профінансовано заходи «Програми розвитку та удосконалення тимчасового ізолятора РВ УМВС на  2006-2008 роки» в сумі  114,7 тис. грн.

Виправити ситуацію завжди можна

Державні аудитори КРУ не лише  аналізують ситуацію, обраховують втрати та виявляють неефективно використані кошти, але ще й розробляють рекомендації щодо попередження втрат, надають пропозиції щодо прийняття управлінських рішень, на підставі яких до бюджетів можна залучити додаткові надходження та більш ефективно використовувати кошти, майно та землю. В основному, за результатами державних фінансових аудитів надано пропозиції щодо пошуку ефективніших шляхів продажу об’єктів майна та землі на конкурентних засадах, підвищення ставок  плати за оренду майна та землі, проведення грошової оцінки земель населених пунктів, встановлення в рішеннях органів місцевого самоврядування про виділення земельної ділянки в оренду граничних термінів укладання договорів оренди тощо. 

А загалом про результати усіх цих державних фінансових аудитів проінформовано Закарпатську обласну раду та Закарпатську облдержадміністрацію. На колегіях Головного фінансового управління облдержадміністрації розглядалися  аудиторські звіти виконання місцевого бюджету м. Ужгорода та місцевих бюджетів Тячівського району, і з метою усунення недоліків в роботі та недопущення їх в подальшому були видані відповідні накази. Слід зазначити, що вищезазначеними бюджетами на даний період часу враховано ряд пропозицій, що дасть можливість збільшити дохідні частини відповідних бюджетів.

Прес-служба КРУ в Закарпатській області
05 березня 2009р.

Теги: КРУ, бюджет, порушення

НОВИНИ: Соціо

22:39
/ 1
На Запоріжжі поліг Петро Ганич з Кам'яниці Оноківської громади
22:00
/ 1
Командир "Граду" з позивним "Ісус"
17:33
/ 3
У Лютій Костринської громади згоріли будинок і трактор
11:12
/ 1
Чехія допоможе звести реабілітаційний центр в Ужгороді
22:04
Протягом минулого тижня в Ужгороді народилося 53 малюків, у Мукачеві – 34
12:40
/ 1
У 9 закладах Закарпаття можна отримати безкоштовну медичну допомогу при інсульті
11:25
/ 19
В Ужгороді сквер міської лікарні реконструюють і облаштують за 40 млн грантових гривень
17:48
На Закарпатті у березні 2024 року порівняно з груднем 2023 року ціни на продукти харчування та безалкогольні напої зросли на 1,4%
17:12
Цьогоріч у березні на Закарпатті ціни зросли на 0,7%
11:09
В Ужгороді "комунальні" повідомлення про порушення ПДР залишатимуть на авто у червоних зіп-пакетах
10:51
22-річного Івана Бориса з Заріччя, якого з серпня 2022 року вважали зниклим безвісти, зустрінуть і поховають у понеділок
22:15
/ 2
Стало відомо про загибель в лютому під Авдіївкою Віталія Старости з Великої Копані Виноградівської громади
11:36
У Тересві попрощаються з полеглим Героєм Михайлом Руснаком, що більше року вважався зниклим безвісти
22:27
В Ужгороді попрощалися із полеглим Героєм Олексієм Кобцем
15:44
На Закарпатті в теплицях почали збирати ранню картоплю
15:34
/ 1
Юрій Лущай з Краматорська, що поліг на Донеччині і похований у Великих Лучках, був істориком і відомим вікіпедистом
11:33
/ 1
На Сумщині поліг Василь Цинканич з Бегендяцької Пастілі Великоберезнянської громади
10:56
На війні з росією поліг Олексій Кобець з Ужгорода
19:16
/ 1
На Закарпатті військовий уник реального покарання за переправлення "ухилянта" через кордон
15:47
/ 9
У Буківцьові на колишній Великоберезнянщині створили новий монастир УПЦ Московського патріархату
11:17
/ 1
Дубівська громада сьогодні попрощається з Василем Скрипником з Красної, що загинув ще в травні 2022-го
22:28
/ 1
На Запоріжжі поліг Іван Гецко з Кушниці Керецьківської громади
18:31
На Сумщині загинув Михайло Мегеш з Великих Ком’ят Виноградівської громади
11:22
В Ужгороді у неділю відбудеться благодійний забіг під сакурами
10:46
/ 4
У Закарпатському апеляційному суді скінчилися марки. Тому він припиняє листуватися
» Всі новини