Закарпатці взяли участь у семінарі "Європейська політика сусідства та можливості для України" в словацькому Свиднику

Січень 2009 року ознаменувався багатьма динамічними подіями, тісно пов’язаними з українсько-словацькими взаєминами. Початок поклали невтішні повідомлення з фронтів „газової війни”. Адже Словаччина на 98% залежить від поставок російського газу і припинення цих поставок послужило причиною не тільки суттєвих економічних втрат і тривоги населення. Розв’язану Росією на початку січня інформаційну війну проти України, на жаль, у певний момент підтримали деякі провладні і проросійськи налаштовані політичні сили Словаччини.

Закарпатці взяли участь у семінарі "Європейська політика сусідства та можливості для України" в словацькому Свиднику

На цьому інформаційному фоні у м. Свиднику у Східній Словаччині на минулому тижні відбувся п’ятиденний семінар „Європейська політика сусідства та можливості для України”, організований Дослідницьким Центром Асоціації зовнішньої політики Словаччини. Семінар став частиною проекту, що виконується в рамках міжнародного гранту NPOA „Відкриваємо двері задля нової можливості співпраці”, співфінансованого за Норвезьким механізмом з державного бюджету Словаччини. Українським партнером проекту і організатором семінару є Регіональний філіал Національного інституту стратегічних досліджень у м. Ужгороді, незмінним директором і організатором діяльності якого є відома вчений і експерт з питань зовнішньої політики Світлана Мітряєва.

П’ятнадцять закарпатців-учасників семінару (науковці, експерти, представники громадськості і влади) першими в Україні прослухали ґрунтовні і детальні лекції-презентації щодо нових підходів і можливостей транскордонного співробітництва країн-сусідів Європейського Союзу.

Цикл лекцій для слухачів із Закарпаття прочитали директор Дослідницького Центру Асоціації зовнішньої політики Словаччини і радник Президента Словацької Республіки Олександр Дулеба, керівник Пряшівського відділення цього ж Центру, відомий науковець і експерт Владімір Бенч, викладач філософського факультету Національного Університету Яна Коменського у м. Братіславі, вчений-політолог та експерт Владімір Білчік.

Лектори не лише ґрунтовно підготувались для проведення лекцій-презентацій на семінарі, а й видали окрему книжку під назвою „Реформа європейської політики добросусідства: інструменти, інституції та регіональний вимір”. Як і прийнято в практиці подібних заходів, цю книжку, що містить матеріали експертного аналізу змін політики Європейського Союзу щодо країн-сусідів на 2007-2013 р.р., отримав кожний учасник семінару.

В Україні видано вже немало книг і досліджень щодо проблематики міжнародної спільноти країн - Європейського Союзу. В першу чергу – щодо історії виникнення, політико-правових засад діяльності, політичних, виконавчих і дорадчо-консультаційних структур та практики прийняття рішень у цьому унікальному для світової історії об’єднанні 27 країн. Однак, погляд експертів і науковців Словаччини, які через себе „пропустили” багатогранні і непрості проблеми періоду підготовки Словаччини до вступу до ЄС, а також – адаптації економіки і соціуму країни до нових умов співжиття у спільноті європейських народів, становить особливий інтерес для української аудиторії. Тим більше, що мова йде про якісні зміни у підходах ЄС щодо вироблення нової політики добросусідства. Тим більше, що лектори семінару водночас є й експертами Європейської Комісії (ЄК) щодо питань співробітництва і політики ЄС у відносинах з країнами-сусідами, найперше, з Україною.

Отже, й для них, експертів, надзвичайно важливим є також „зворотній зв’язок”, тобто, незалежна і об’єктивна інформація від експертного середовища України (та з інших доступних джерел інформації) щодо нашої внутрішньо- і зовнішньополітичної діяльності, економічного стану, ситуації з проведенням реформ, регіоналізації і транскордонного співробітництва тощо. Дискусійний характер побудови лекцій-презентацій семінару власне і був спрямований на вироблення або ж уточнення експертних оцінок і пропозицій словацьких колег, які повинні лягти в основу нової політики добросусідства ЄС, яка от-от буде погоджена і прийнята.

У цьому сенсі для словацьких експертів цікавими і корисними були запитання, інформації і дискусії щодо перспектив і сутності пропонованих реформ адміністративно-територіального устрою України, очікуваних змін у системі організації територіальної публічної влади (у т.ч. місцевого самоврядування і місцевих державних адміністрацій) у відповідністю з Європейською Хартією місцевого самоврядування, нових обрисів державної регіональної політики, зміцнення інституційної основи і спроможності елементів громадянського суспільства та багатьох інших – суто українських проблем, пов’язаних з нинішньою політичною кризою в державі.

Глибоке розуміння специфіки і основ діяльності ЄС неможливе без хоча б короткого узагальнення історичних та політико-економічних передумов утворення європейської спільноти держав – процесу, що триває і донині. Власне цьому і був присвячений окремий підцикл лекцій семінару. Адже ідея утворення ЄС викристалізовувалась після закінчення Другої світової війни в дуже непростих історичних умовах розпалу холодної війни, існування „двох Німеччин”, фактичного політичного і військово-економічного протистояння блоків європейських країн, що входили до НАТО і Варшавського Договору та Ради Економічної Взаємодопомоги.

Необхідно було виробити концептуальні і стратегічні основи утворення і діяльності об’єднання європейських країн, яке б – не будучи правовим суб’єктом міжнародної політики – разом з тим ефективно вирішувало би проблеми безпеки і економічної інтеграції країн-членів ЄС. Сприяло б постійному зростанню рівня і якості життя європейців через побудову ефективних систем в економіці, управлінні, енергоспоживанні, а також – у розвитку і вдосконаленні ринкових відносин, інфраструктури і торгівлі, переміщенні капіталів і робочої сили, охороні довкілля, формуванні нової регіональної політики. Як бачимо нині – це вдалося!

Не можна не згадати й те, що впродовж другої половини ХХ століття і в окремих країнах Західної Європи тривали непрості внутрішньополітичні процеси, котрі ажніяк не відповідали нинішнім критеріям і підходам в об’єднавчих процесах ЄС (Іспанія, Португалія, Греція, Туреччина і др.). Спостерігались і сильні диспропорції в економічному та соціальному розвитку багатьох країн Західної Європи. Висувались (і пропагуються ще й нині) теорії глибокої кризи ідей розвитку європейських націй. За розпадом СРСР і табору соціалістичних країн Східної Європи наприкінці 80-х- початку 90-х років послідували криваві війни в Югославії, у Придністров’ї, на Кавказі. Утворення або ж відновлення держав відбувались у тій же Югославії, Німеччині, Чехословаччині, Прибалтиці, країнах СНД, у т.ч. й Україні. Визначальним для більшості нових або ж відновлених європейських країн стало не стільки проголошення і запровадження демократичних і політичних устроїв своїх держав, скільки реальне подолання комуністичного минулого у всіх сферах життя соціумів. І найголовніше, вперше у світовій історії кожній з країн довелося знаходити свої шляхи переходу від планової соціалістичної економіки – до економіки ринкових відносин і вільної конкуренції суб’єктів господарювання.

Саме в таких історичних умовах йшло формування принципів і правових основ функціонування ЄС. Нині ця правова основа складає близько 100 тисяч сторінок текстів, з яких не менше половини припадає на погоджені спільні правила діяльності країн-членів ЄС в господарській та економічній діяльності.
Дуже показово, що Україна і Словаччина майже одночасно проголосили про незалежність і утворення суверенних держав. Близькими були і стартові економічні і соціальні передумови розвитку соціумів, трансформацій в економічній, політико-державотворчій, соціальній, міжнародній сферах, а також – реформах системи публічної влади і управління. Словаччина (на відміну від Чехії) не ввела жорсткого люстраційного закону щодо колишніх чиновників комуністичного режиму і певний час мала з цим проблеми, подібні до українських.

Що ж являє собою Словаччина нині? Це країна, яка практично „з нуля” на початку 90-х років замінила тотальну систему територіального державного управління на дворівневе місцеве самоврядування. Провела глибокі і системні реформи адмінтерустрою і децентралізації влади, прийнявши і запровадивши близько 100 законів, у т.ч. включаючи внутрішню політику у сферах міжбюджетних відносин, освіти, охорони здоров’я, соціального захисту.

Словаччина нині – активний член усіх можливих європейських структур, одна з найбільш динамічних країн ЄС щодо розвитку інфраструктури і економіки. При цьому глибокі реформи охопили не тільки систему публічного управління та соціальну сфери – успішними виявились і структурні реформи в економіці. Словаччина одна з перших нових країн ЄС ввела євро в якості внутрішньої валюти. Всі ці позитивні зміни не прийшли самі собою. Вони планомірно і цілеспрямовано запроваджувались політикою і минулого і нинішнього Урядів Словаччини, не дивлячись на сильну конкуренцію і боротьбу політичних сил країни за владу. В певний період часу підготовки Словаччини до вступу у ЄС і вже під час перебування у ЄС в країні було виконано немало загальнодержавних, регіональних і місцевих проектів розвитку за фінансової підтримки європейської спільноти. І ця підтримка продовжується ще в більших обсягах. Так на 2007-2013 р.р. (на нову європейську планову „семирічку”) для потреб розвитку інфраструктури і соціальної сфери Словаччини ЄС виділив близько 13 млрд. Євро. Деяка доля з цих коштів припадає і на транскордонне співробітництво з Україною, тобто з нашою областю. Ще одна цікава цифра: у 2008 році Словаччина внесла до бюджету ЄС близько 600 млн. Євро (тобто, за правилами ЄС, це складає 1% ВВП), тоді як отримала на різні програми розвитку більше 1,3 млрд. Євро.

В майбутніх програмах і проектах транскордонного співробітництва нашого регіону із Словаччиною в рамках нової політики Добросусідства ЄС передбачається включити і проекти розвитку інфраструктури на території України. Програми NPI (New Partnership Instrument) невдовзі мають наповнитись конкретними проектами і організаціями-виконавцями.

У цьому зв’язку перед муніципалітетами Закарпаття постане проблема не лише активізації партнерських і побратимських зв’язків із Словаччиною, але й освоєння методик і технологій проектних розробок та проектного менеджменту.

Нині партнерство і побратимство з містами Словаччини успішно розвивають м. Ужгород – м. Міхаловце і м. Кошіце, м. Мукачево – м. Пряшів, м. Свалява – м. Стара Любовня і м. Велкі Капушани, м. Виноградів – м. Вранов-над-Топльов, м. Рахів – м. Свидник, м. Чоп – м. Чієрна-над-Тісов, м. Тячів – м. Бардієво, сел.. Великий Березний – м. Стакшин. Перелік міст-партнерів і міст-побратимів невдовзі ще більше розшириться. Збагатяться форми і методи транскордонного співробітництва громад Закарпаття із своїми найближчими сусідами – громадами Східної Словаччини. Найближчими не лише територіально, але й з огляду на спільну історію, економічні і культурні зв’язки двох народів. І жодні тимчасово-кон’юнктурні політичні заяви чи оцінки перспектив українсько-словацького співробітництва не здатні вплинути на бажання двох народів по обидва боки кордону до ефективної співпраці.

Олег Лукша, виконавчий директор ЗРВ АМУ
03 лютого 2009р.

Теги:

НОВИНИ: Політика

20:41
/ 1
Захищаючи Україну від московської орди, поліг Ярослав Багрій з Камʼянського Берегівського району
10:49
Жителю Сюрте на Ужгородщині, що переправляв "ухилянтів" до Словаччини, повідомили про підозру та "запобіжно" присудили домашній арешт
10:57
В Ужгороді "безправний" водій незаконно обладнав свій Opel проблисковими маячками
22:49
/ 9
"Що хочемо, те і робимо": у "терактівських" Керецьках на сесію сільради незаконно не пустили військових
16:52
/ 24
У Закарпатській облраді "нодьмодьорорсаґового" "слугу" Іванча замінив Цебер з бази "Миротворця", який з угорським паспортом їздив розважати окупантів до Криму
11:14
У Глибокому на Ужгородщині, поки господар поїхав до Ужгорода, в його дворі вигоріла надвірна споруда
11:00
Закарпатські поліцейські зібрали зібрали 2,5 млн грн і закупили 133 FPV-дрони для штурмової бригади "Лють"
19:56
/ 6
ВР затвердить нові назви 4 сіл на Закарпатті, зокрема – Пушкіна
19:33
/ 16
Помер ексголова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль
13:46
/ 9
Ізолюючи угорців Закарпаття, Орбан і Ко роблять все можливе, аби угорська громада ставала все меншою – Балога
22:30
/ 36
Опубліковано архівний виступ єпископа Івана Маргітича під час вшанування 60-ї річниці подій на Красному полі біля Хуста (ДОКУМЕНТ)
21:37
/ 7
Зеленський звільнив Токаря і призначив Гайдая головою Мукачівської РДА
11:15
/ 4
На Закарпатті судитимуть двох кліриків УПЦ (МП), яких СБУ раніше викрила на пропаганді комунізму
23:23
/ 7
У понеділок "недоброчесна" голова апеляційного суду Фазикош розглядатиме апеляцію "корупційного" голови земельної комісії Ужгорода Мильо
20:45
/ 15
Уряд призначив заступника голови Закарпатської ОВА Добромільського головою Державної служби України у справах дітей
19:05
/ 42
На Закарпатті греко-католицького священника позбавили парафії за проукраїнську позицію (ДОКУМЕНТ)
21:48
/ 12
Вслід за Кащуком сесію перед голосуванням покинув Лунченко, а обов'язки голови виконуватиме секретар ради Губаль
18:01
/ 5
Два клірики УПЦ МП на Закарпатті отримали підозру за пропаганду комуністичного режиму та срср
15:04
/ 6
Депутати міської ради Хуста проголосували за недовіру міському голові Кащуку
15:24
/ 3
Ворог запустив ІПсО з "погрозами" на адресу угорців Закарпаття від "українських націоналістів"
04:07
/ 38
Василіяни Закарпаття на Капітулі в Угорщині переобрали на наступні чотири роки дотеперішнього керівника Провінції св. Миколая
20:07
/ 31
В Угорщині на виборах керівництва закарпатських василіян "духовно навчає" угорський прихильник сепаратизму МГКЄ
14:14
/ 6
На Закарпатті одіозний клірик УПЦ МП, що є кумом Медведчуків, влаштував "жіноче" шоу зі своїм викликом у "військкомат"
14:38
/ 4
Скарга закарпатської адвокатки Бухтоярової в КСУ поставила під загрозу декларування статків чиновниками – НАЗК
21:24
/ 9
Жителі "вибухової" Керецьківської громади проігнорували звіт свого корупційного голови від ОПЗЖ Мушки
» Всі новини