Дріб’язковість на державному рівні – це трагедія для мільйонів

Лихо не без добра. Стихія, що охопила Захід і Південь України несподівано виявила, що у нас є цілком дієздатні Президент, уряд, парламент, керовані виконавчі органи влади на місцях. Оперативний Указ Президента, урядовий проект змін до бюджету, рішення позачергової сесії Верховної Ради показали, що коли чвари, зрощені на амбіціях, поступаються місцем вищим, загальнодержавним інтересам, то всі суперечності можна швидко, по-діловому узгодити в процесі консультацій і стати до роботи, потрібної не лише можновладцям, а й пересічним громадянам.

Дріб’язковість на державному рівні – це трагедія для мільйонів

Дріб’язковість на державному рівні – це трагедія для мільйонів Звичайно, й тепер не обійшлося без політиканства. Показові піар- вистави Президента і Прем’єра, виступи лідерів маленьких фракцій у парламенті підтвердили, що полі¬тики так само є заручниками своїх ролей, як і більшість із нас. Різниця лише в тому, що вони завжди на видноті, тому значно частіше ви¬глядають смішно. В. Литвин у своєму агітаційному запалі взагалі договорився до маячні, мовляв, чомусь у нас стихійні лиха відбуваються завжди, лише коли одна політична сила при владі. І це при тому, що Л. Кучма, у якого В. Литвин був головою Адміністрації, видав 5 подібних Указів, два з яких – 1998 і 2000 років – безпосередньо стосувалися Закарпаття.
Та менше з тим. Кожен піариться в міру власної культури, освіти, моральних і світоглядних принципів. І справа виборця – робити свої висновки. Загалом, у цьому суть демократичного устрою, коли влада змушена бути публічною, а громадянам надано право довіряти їй або змінювати в законний спосіб під час виборів. Як і роль сучасної держави зводиться не до «батьківської опіки» за кожною родиною, коли від влади чекають, що вона буде шукати роботу, знижувати ціни, підвищувати соціальні гарантії і гратися в інші популістські ігри, а в тому, щоб гарантувати безпеку самодостатніх людей. Тобто створювати зрозуміле законодавство, систему соціального й медичного страхування, інформаційного забезпечення, в тому числі під час катастроф, будувати дороги, дамби, захищати екологію, розвивати науку і освіту тощо. Тоді взаємовідповідальність людей і влади переходить в іншу якість, але це тема значно складніша й потребує спеціальної уваги і часу.
Нині ж на прикладі парламентського рішення можна розгледіти роль кожної із провідних політичних сил у сучасних процесах України. І без зайвого моралізаторства спробувати змоделювати системи, які вони пропонують для вирішення складних питань державного функціонування. А кожен виборець має право симпатизувати тій силі, яка йому до вподоби, й відповідно голосувати.
Про роль маленьких фрак¬цій ми вже трохи згадали, і вона в цьому випадку здебільшого є фоновою. Їх лідери радо покритикували і Президента, й уряд, а П. Симоненко взагалі запропонував звільнити з посад і міністра МНС, і голів більшості обласних та районних адміністрацій, які, на його думку, геть не впоралися зі своїми обов’язками. Проте жодних нових реальних ідей ні В.Литвин, ні П. Симоненко не озвучили, і їхні фракції у повному складі проголосували за те, що пропонували інші.
Три найбільші сили внесли свої проекти змін до бюджету, що передбачають ліквідацію наслід¬ків від повені: відповідно, президентський, підтриманий НУ–НС, урядовий та опозиційний, розроблений Партією регіонів. З трибуни були озвучені два проекти, оскільки президентський урахував у ході дискусій більшість пропозицій регіоналів, зокрема щодо контролю за обігом коштів. Таким чином, принципові розбіжності між двома проектами – пре¬зи¬дент¬ським та урядовим – звелися до такого: Президент пропонував виділити 4 млрд грн додатково, а уряд – 2,5. Позиції цілком зрозумілі й природні. Глава держави прагне стимулювати уряд до пошуку додаткових коштів, а урядовці, котрі їх мають знайти, прагнуть полегшити собі завдання. Кінець кінцем парламент схвалив зміни в розмірі 6 млрд грн, чим ще більше напружив уряд, але й навзамін проголосував за підвищення акцизного збору на тютюнові вироби, чим відкрив додаткове джерело надхо¬джень. Хоч, з іншого боку, мусимо розуміти, що й ціни на цигарки, як наслідок, підвищаться.
Друге розходження було значно принциповішим, і стосувалося воно того, хто має розпоряджатися грошима. Уряд пропонував усе залишити у себе, головним розпорядником призначити Міністерство фінансів і, таким чином, повністю централізувати систему допомоги. Президент пропонував передати кошти на місця. Конкретні суми, розписані по областях, де вже місцева влада повинна дати їм раду. Таку ж позицію підтримала й Партія регіонів.
Аргументи Ю. Тимошенко зводилися до такого. Мовляв, це довга процедура, коли місцеві депутати мають зібратися ділити кошти, та й почнуться чвари. По-друге, на місцях ці кошти розкрадуть, а лише уряд зможе їх проконтролювати.
Президентську позицію озвучив В. Кириленко. Централізація коштів до абсурду бюрократизує допомогу, коли кожен, навіть сільський голова, змушений буде їхати до Києва вибивати собі кошти. Врешті, вони однаково змушені будуть потрапити на місця, але значно складнішим шляхом. А місцева влада ліпше знає потреби людей, швидше зуміє розпорядитися допомогою. Підтримав таку позицію й автор проекту від «Регіонів» О. Пеклушенко, котрий дорік¬нув Ю. Тимошенко, що вона не довіряє своїм же людям із БЮТу, котрих якраз більшість у місцевих радах західних областей, а Партія регіонів їм довіряє. Таким чином, можна було ставити на голосування два проекти, з яких за рахунок підтримки «регіоналів» більшість набирав президентський.
Але А. Яценюк прагнув ще більше посилити вагомість документа через компроміс і зведення всіх пропозицій до спільного знаменника, який все-таки в життя має втілювати уряд. Як наслі¬док, закон таки був за невелику перерву доопрацьований і дістав підтримку всіх 440 депутатів, присутніх у залі. Урядова пропозиція про централізацію коштів набрала лише 189 голосів і в документ не потрапила.
Ось лише факти, які тим, хто хоче розібратися, багато чого скажуть. А тим, хто думає лише за принципом «наші хороші, чужі погані», аргументи не потрібні. І це повна нісенітниця, що полі¬тики не бажають добра своєму народу, бо, врешті, вони від нього й не відрізняються. Просто кожен це бачить по-своєму. А щоб була можливість домовлятися, потрібна висока мета. Бо дріб’язковість на державному рівні – це трагедія для мільйонів.

Віктор Пащенко, "Старий Замок "Паланок"
07 серпня 2008р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Політика

11:15
На Закарпатті клірик-антисеміт УПЦ (МП), якого СБУ викрила на поширенні фейків про війну в Україні, постане перед судом
17:18
/ 1
У Чехії до Європарламенту кандидує закарпатка Інґа Петричка
11:22
В Ужгороді у неділю відбудеться благодійний забіг під сакурами
15:49
/ 17
На Закарпатті проросійського провокатора-"русина" Данацка затримали за антисемітські погрози хасидам
22:49
/ 9
"Що хочемо, те і робимо": у "терактівських" Керецьках на сесію сільради незаконно не пустили військових
16:52
/ 25
У Закарпатській облраді "нодьмодьорорсаґового" "слугу" Іванча замінив Цебер з бази "Миротворця", який з угорським паспортом їздив розважати окупантів до Криму
19:56
/ 7
ВР затвердить нові назви 4 сіл на Закарпатті, зокрема – Пушкіна
19:33
/ 16
Помер ексголова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль
13:46
/ 9
Ізолюючи угорців Закарпаття, Орбан і Ко роблять все можливе, аби угорська громада ставала все меншою – Балога
22:30
/ 36
Опубліковано архівний виступ єпископа Івана Маргітича під час вшанування 60-ї річниці подій на Красному полі біля Хуста (ДОКУМЕНТ)
21:37
/ 7
Зеленський звільнив Токаря і призначив Гайдая головою Мукачівської РДА
11:15
/ 4
На Закарпатті судитимуть двох кліриків УПЦ (МП), яких СБУ раніше викрила на пропаганді комунізму
23:23
/ 7
У понеділок "недоброчесна" голова апеляційного суду Фазикош розглядатиме апеляцію "корупційного" голови земельної комісії Ужгорода Мильо
20:45
/ 15
Уряд призначив заступника голови Закарпатської ОВА Добромільського головою Державної служби України у справах дітей
19:05
/ 42
На Закарпатті греко-католицького священника позбавили парафії за проукраїнську позицію (ДОКУМЕНТ)
21:48
/ 12
Вслід за Кащуком сесію перед голосуванням покинув Лунченко, а обов'язки голови виконуватиме секретар ради Губаль
18:01
/ 5
Два клірики УПЦ МП на Закарпатті отримали підозру за пропаганду комуністичного режиму та срср
15:04
/ 6
Депутати міської ради Хуста проголосували за недовіру міському голові Кащуку
15:24
/ 3
Ворог запустив ІПсО з "погрозами" на адресу угорців Закарпаття від "українських націоналістів"
04:07
/ 38
Василіяни Закарпаття на Капітулі в Угорщині переобрали на наступні чотири роки дотеперішнього керівника Провінції св. Миколая
20:07
/ 31
В Угорщині на виборах керівництва закарпатських василіян "духовно навчає" угорський прихильник сепаратизму МГКЄ
14:14
/ 6
На Закарпатті одіозний клірик УПЦ МП, що є кумом Медведчуків, влаштував "жіноче" шоу зі своїм викликом у "військкомат"
14:38
/ 4
Скарга закарпатської адвокатки Бухтоярової в КСУ поставила під загрозу декларування статків чиновниками – НАЗК
21:24
/ 9
Жителі "вибухової" Керецьківської громади проігнорували звіт свого корупційного голови від ОПЗЖ Мушки
16:25
/ 11
Кабмін погодив призначення Сергія Гайдая головою Мукачівської РДА
» Всі новини