Ідея Москаля про передачу аеропорту в Ужгороді в управління іноземній авіакомпанії є утопією – експерт

Найімовірніше, процес затягнеться ще на кілька місяців і оператором аеропорту буде вітчизняне підприємство

Ідея Москаля про передачу аеропорту в Ужгороді в управління іноземній авіакомпанії є утопією – експерт

Міжнародний аеропорт "Ужгород", діяльність якого залежить від рішень Словаччини та ЄС, вже понад рік працює в обмеженому режимі. Голова Закарпатської обласної державної адміністрації Геннадій Москаль недавно анонсував його передачу європейському оператору. Delo.UA розбиралося в перспективах аеропорту.

Не так давно "губернатор" Закарпатської області Геннадій Москаль вчергове заявив про необхідність відновити повноцінну роботу Міжнародного аеропорту "Ужгород". Нагадаємо, що вже більше року між Закарпатською областю та іншими регіонами немає регулярного авіасполучення з технічних причин. Це пов'язано з сертифікацією регіонального підрозділу "Украероруху" Європейським агентством з авіаційної безпеки (EASA).

"Найбільш реально вирішити це стратегічне для Закарпаття питання, передавши аеропорт в користування авіаперевізнику з країн Євросоюзу, який не вимагає сертифікації EASA. Це можна зробити шляхом продажу через аукціон або іншим передбаченим законодавством України способом", - повідомив на своєму персональному сайті Геннадій Москаль. "Губернатор" уточнив, що при цьому слід передбачити пайову участь обласної ради, на балансі якої перебуває міжнародний аеропорт «Ужгород».

Опитані авіаексперти повідомили, що в заявах Москаля були змішані кілька різнопланових питань, тому Delo.UA вирішило розібратися в перспективах відновлення повноцінної роботи ужгородського аеропорту.


Прикордонна територія

У Державному підприємстві обслуговування повітряного руху України ( "Украерорух") відзначають, що особливістю даного аеропорту є його розташування в безпосередній близькості до кордону зі Словаччиною (ЗПС аеропорту фактично впирається в державний кордон - Delo.UA), рельєф місцевості і численні забудови приаеродромній території. "У зв'язку з перерахованими вище факторами маневрування повітряних суден для заходу на посадку і після вильоту здійснюється через повітряний простір Словаччини", - говорять в прес-службі підприємства.

До літа 2016 року польоти в аеропорт повітряних суден виконувалися за правилами польотів за приладами (ППП) на основі Угоди між урядами України та Словаччини про передачу відповідальності за забезпечення обслуговування повітряного руху та про експлуатацію міжнародного аеропорту "Ужгород". Його термін дії закінчився 16 червня 2016 року "В даний момент в аеропорт" Ужгорода "можливе виконання польотів тільки за правилами візуальних польотів", - відзначають в "Украерорусі".


Що це означає на практиці?

Увесь повітряний простір в світі розбитий на райони польотної інформації (РПІ, FIR). Територія аеропорту в Ужгороді - зона відповідальності Львівського регіонального структурного підрозділу "Украероруху". Однак вона закінчується чітко на державному кордоні. Тому для дотримання ППП було прийнято рішення надати у тимчасове користування українській стороні частина повітряного простору Словаччини. Зокрема:

- передати відповідальність за забезпечення обслуговування повітряного руху в обмеженій частині району польотної інформації,

- дозволити тимчасове розміщення необхідних радіотехнічних та світлосигнальних засобів на території Словаччини;

- передати інформацію про перешкоди і підстилкову поверхню до розрахунку поверхонь обліку перешкод, а також про критичні зоні радіотехнічних засобів.

Крім того, Україна в особі "Украероруху" взяла на себе різні витрати, пов'язані з виконанням функцій на словацькому боці.

Оперативно продовжити угоду в звичному форматі не вдалося. Однією з причин стало те, що з 2004 року Словаччина є членом Євросоюзу. А з 2008 року почалося повноцінне функціонування EASA, до якої перейшли окремі функції національних авіаційних властей країн ЄС.

Для відновлення польотів за приладами необхідно підписання нової угоди між Україною та Словаччиною.

У свою чергу, однією з вимог словацької сторони є проведення сертифікації провайдера з аеронавігаційного обслуговування України відповідно до законодавства Європейського Союзу. Органом, що здійснює таку сертифікацію, є EASA.

"У контексті вимог ЄС, EASA здійснює сертифікацію суб'єктів авіаційної діяльності, що надають різні види і типи аеронавігаційного обслуговування, а не конкретно взяту обладнання, яке використовується для надання такого обслуговування", - уточнили у "Украерорусі".


"Украерорух" повинен отримати сертифікат EASA

Перші технічні консультації відбулися на початку вересня цього року. У них взяли участь експерти EASA, представники Міністерства транспорту та реконструкції Словацької Республіки, співробітники "Украероруху", Державіаслужби України, держадміністрації Закарпаття та аеропорту "Ужгород".

За результатами зустрічі, учасники процесу домовилися, що "Украерорух" підготує відповідні документи і подасть в EASA заявку на отримання сертифіката провайдера аеронавігаційного обслуговування, що і було зроблено. Після чого експерти організації зможуть провести оцінку вартості та окреслити тимчасові рамки проведення процедур сертифікації.

За словами Геннадія Москаля, для проведення аудиту та сертифікації Україна повинна передбачити кошти в Держбюджеті на 2018 рік. А ось тимчасові рамки своєї роботи EASA визначає самостійно. "Це може бути період від 2019 аж до 2022 року", - нарікає "губернатор" Закарпаття.

За словами джерела Delo.UA, знайомого з процесом, EASA налаштована провести сертифікацію в максимально стислі терміни. Однак в будь-якому випадку цей процес займе кілька місяців.

На сайті Геннадія Москаля сказано, що в неофіційній розмові представники EASA повідомили, що обладнання регіонального підрозділу "Украероруху", яке обслуговує аеропорт Ужгорода, дуже застаріло, фактично виведено з ладу, тому його сертифікація неможлива.

"Що стосується безпосередньо радіотехнічного обладнання забезпечення польотів "Украероруху", розміщеного на аеродромі "Ужгород", то воно перебуває в робочому стані і відповідно до чинних вимог сертифіковане Державіаслужбою України. "Украерорух" продовжує надавати аеронавігаційні послуги для польотів на аеродромі "Ужгород" за правилами візуальних польотів", - йдеться у відповіді держпідприємства на запит Delo.UA.

При цьому наголошується, що аеропорт "Ужгород" перебуває в комунальній власності і "Украерорух" не володіє інформацією, що стосується наявного в аеропорту устаткування і його технічного стану.

Однак у згаданій вище міжурядовій угоді сказано: "Після припинення дії цієї Угоди зазначені технічні засоби демонтуються "Украерорухом" та вивозяться з території Словацької Республіки".

Крім того, після демонтажу технічних засобів земельні ділянки, в разі необхідності, будуть приведені в стан, придатний для сільськогосподарського обробітку, протягом одного року за рахунок "Украероруху".


Хто візьме в управління

Ймовірно, найбільш гучною заявою щодо закарпатського аеропорту стало те, що його можуть віддати в користування іноземній компанії. Зокрема, згадувалися переговори з угорською WizzAir.

"Найбільш реальна можливість відновити роботу ужгородського аеропорту - це передати його в користування авіаперевізнику з Євросоюзу", - заявив Геннадій Москаль, уточнивши, що однією з умов потрібно зробити обов'язкове запровадження регулярного авіасполучення між Ужгородом та Києвом.

За його словами, зацікавленість в купівлі аеропорту вже висловили кілька європейських перевізників, в тому числі лоукост.

Експерт з авіації Сергій Хижняк вважає, що ідея передати аеропорт в управління авіакомпанії - це утопія. "Аеропорт, в якому немає трафіку, нікому не потрібен. Авіакомпанії аеропортами не управляють, їм потрібна готова пропозиція. Тим більше, що 2-3 рейси інфраструктуру не окуповують. Але місто або держава можуть побудувати всю інфраструктуру і закупити техніку, а потім передати аеропорт в управління, тобто ще платити за управління аеропортом і компенсувати операційні збитки ", - пояснює Хижняк.

В "Украерорусі" кажуть, що подібних прецедентів в Україні ще не було. "Однак незалежно від форми власності і власника аеропорту для виконання польотів на аеродромі "Ужгород" необхідно врегулювати питання між урядами України та Словаччини про призначення провайдера обслуговування повітряного руху в частині повітряного простору Словаччини, необхідного для виконання польотів на аеродром Ужгород", - повідомили в прес-службі держкомпанії.

Якщо ж віддавати аеропорт в управління іноземній компанії з надією, що вона сертифікована EASA, то повинно виникнути інше питання, пов'язане з передачею їй відповідальності за польоти в українському небі - безпосередньо над аеропортом "Ужгород".


Чи потрібен Закарпаттю аеропорт

В останні роки в Україні активно відроджуються і розвиваються регіональні аеропорти. Наприклад, недавно Кабмін схвалив в 2018 році реконструкцію чотирьох аеропортів: в Одесі, Чернівцях, Вінниці та Запоріжжі. За кошти місцевого бюджету ведуться роботи в Миколаєві. Опрацьовується можливість залучення інвестора для створення цивільних аеропортів в Умані та Луцьку. Вперше за довгі роки з'явилися чартерні рейси в Рівному і Кривому Розі.

Виникає питання: а чи потрібен ще один аеропорт на західній Україні? З урахуванням того, що Закарпатська область відділена від іншої частини країни гірським хребтом, дістатися до львівського, івано-франківського або чернівецького аеропортів звідти - непросте завдання. Місцевим жителям навіть простіше полетіти зі Словаччини, Угорщини або Румунії.

Але слід зазначити, що аеропорт "Ужгород" повністю не припиняв свою діяльність. Він продовжує працювати відповідно до опублікованого розкладу - щодня з 9 до 18 години.

"Відновлення повноцінної роботи з аеропорту "Ужгород" має насамперед соціальний характер і є ланкою в системі суспільно важливих авіаперевезень в Україні. Зі свого боку, хочемо підкреслити, що "Украерорух" зацікавлений у зростанні кількості польотів в будь-який з аеропортів України, Ужгород не є винятком", - йдеться у відповіді" Украероруху ".

Сергій Хижняк каже, що відновлення роботи МА "Ужгород" - це політичний і стратегічний проект: "Закарпатті потрібно зв'язати з іншою частиною Україну".

Однак, найімовірніше, цей процес затягнеться ще на кілька місяців і оператором аеропорту буде вітчизняне підприємство.

Артем Ільїн, заступник головного редактора Delo.UA

29 вересня 2017р.

Теги: аеропорт, Укравіарух, лоукостер,

Коментарі

До як 2017-11-23 / 22:39:40
Так у них все що державне ... Це як своє .

стюа Жанна 2017-10-08 / 09:05:27
Де були вищі пани, у т.ч. хвалені правоохоронці коли ділили небо (Украерорух) та землю (Державіаслужба), викрадали спецтехніку???. Хто буде зберігати аеропорт в робочому стані коли там ніхто немає навіть мінімальної зарплати, крім пацана-профана директора з Києва, "фахівця" з матеріально-технічного обслуговування вищих посадових осіб, а не практичного авіаційника. А Ген Генич молодець і якщо буде здоровий то аеропорт плолетить полюбому хоче цього Київ чи ні.

Вуву 2017-10-05 / 10:54:08
Він (іген) вже "наосвойів" на тому аеропорті мільйони гривень ... А тому аеропорт мусить "жити".
Якщо словаки нам ставлять "патики в колеса" ... То в такому разі нехай літаки сідають з протилежного боку ... Професійний рівень наших пілотів ... Тому запорука.
Або що малоймовірно ... Провести на міждержавному рівні переговори ... І "скоригувати" державний кордон.(бо ситуація дійсно унікальна). Йім віддати частину нашойі територійі в іншому місці ... Вони нам ... Пропорційно прилеглу територійу до злітнойі смуги .

Як? 2017-09-30 / 09:12:28
Своє хай передає, або продає, а не державне!

НОВИНИ: Соціо

23:51
30 родин із прифронтової Харківщини оздоровилися та відпочили на Закарпатті за час дії програми "Турбота"
23:19
/ 1
Словаччина хоче відновити пасажирське залізничне сполучення із Ужгородом, яке припинилося 80 років тому
18:22
"Укрзалізниця" ще цьогоріч планує запустити потяг "Київ – Кошиці"
15:29
/ 7
Як "танець з бубном" за вітряки на Руні гудуть сільрада, лісівники та закарпатська влада
14:15
/ 1
Приватний поїзд "Прага – Чоп" сьогодні здійснив свій перший рейс
11:22
/ 3
Запис мого діда і сепаратне святкування Паски
11:11
/ 1
У Ракоші Вишківської громади попрощалися з полеглим Героєм Святославом Корнійчуком
20:19
/ 5
В Ужгороді на об'їзній депутати-"слуги" планують "роздерибанити" понад 1 га землі із заниженням вартості в 10 разів
21:59
/ 23
На Закарпатті було зроблено спробу дестабілізації шляхом перекриття доріг "через мобілізацію". Поліція звільнила проїзд
18:44
/ 36
Головою Ужгородського міськрайонного суду переобрано Віктора Данка
18:38
На війні поліг Віталій Петах зі Страбичова Мукачівської громади
02:00
/ 30
Комбат Руслан Каганець: "Без людей виграти цю війну неможливо. Ми не зробимо мільйон роботів із штучним інтелектом, які за нас воюватимуть"
00:32
/ 1
Відсьогодні на Закарпатті розпочалася нерестова заборона
21:48
Біля Солотвинського солерудника виявлено смітники, пластикові пляшки в карстових проваллях і забруднення потоку Глод
16:44
/ 3
В Ужгороді пойдуть чемпіонат України з велоспорту-МТБ та чемпіонат області
11:26
/ 4
На війні з росією поліг Ігор Сакало з Горінчова Хустського району
10:53
У лютому споживчі ціни на Закарпатті в цілому не зросли – статистика
11:15
"Щасливі діти" запускають новий цикл відновлювальних ретритів для мам із дітьми "Сила Карпат"
10:56
/ 6
В Усть-Чорній на Тячівщині попрощалися з полеглим Героєм Октавіаном Коненком
22:53
/ 3
У понеділок в Сваляві проведуть в останню дорогу полеглого 21-річного Героя Василя Томащука
22:20
/ 2
У Великій Копані попрощалися з Віталієм Чонкою, що загинув на Запоріжжі ще торік у червні
15:31
У лютому в порівнянні з торішнім груднем ціни на продукти харчування та безалкогольні напої зросли на 1,4%
14:57
Торік на Закарпатті прийняли в експлуатацію житла на 17,8% більше, ніж у 2022-му
14:10
/ 1
Кабмін перерозподілив освітню субвенцію на 2024 рік: місцеві бюджети Закарпаття втратили 2,4 млн грн
23:00
/ 3
На війні поліг ровесник Конституції України Василь Цьока з Крайникова Хустської громади
» Всі новини