Брєжнєвщина в законі. Як ректори перетворюють свої посади на прибуткову пожиттєву синекуру

Навколо законопроектів про вищу освіту, внесених на розгляд українського парламенту, розгортаєть­­ся запекла боротьба. Власне, дивуватися нічому, ад­же один із них – під номером 1187 від регіоналів Сергія Ківалова, Григорія Калетніка і Миколи Сороки – на думку експертів, громадськості та значної частини студентства, консервує нинішню неефективну систему освіти.

Брєжнєвщина в законі. Як ректори перетворюють свої посади на прибуткову пожиттєву синекуру

Два інших, що внесені народними депутатами від опозиційних фракцій (1187-1) та народним депутатом В. Балогою (1187-2), який підготовлений групою під керівництвом ректора НУ «Київський політехнічний інститут», пропонують дещо різні, але, в принципі, схожі шляхи входження української вищої освіти у європейський освітній простір.

Однак, справжню лінію Маннергейма супроти законопроектів 1187-1 та 1187-2 почали вибудовувати... ректори українських університетів. У відомчій пресі, на засіданнях рад ректорів, у колективах вищих навчальних закладів, у зверненнях до владних інституцій позиція ректорської спільноти (за винятком окремих її представників) є, на диво, одноголосною: парламент має підтримати законопроект 1187. Чим же пояснюється така «принципова» одностайність очільників українських університетів? Маємо щонайменше шість відповідей на це питання.

Перша. Якщо  проаналізувати віковий склад ректорів українських ВНЗ, які увійшли до першої тридцятки вітчизняного рейтингу  університетів «Компас-2012», то, виявляється, що в середньому, він сягає 62 років, а тривалість їхнього перебування на посаді  – 14 років.  Однак, серед першої тридцятки є і  ті, хто не може розлучитися з ректорським кріслом більше 20 років, що за європейськими та світовими вимірами уже є неподобним явищем. А є ж і такі, хто кермує університетом понад тридцять років...

Хочеш чи не хочеш, але подібна ситуацію дуже нагадує епоху пізньої брежнівщини. І не лише за віком, але і за змістом також. Можливо, саме тут і захована відповідь на важливе і болісне запитання: «Чому українська вища освіта упродовж багатьох років перебуває в колаптоїдному стані, 75% українських громадян вважають її неякісною, а дипломи вітчизняних університетів майже не визнаються за кордоном»? 

Взагалі-то, ректор українського університету – постать особливого масштабу. Насамперед, він може бути пожиттєвим ректором, адже свого часу ректорське лоббі домоглося того, що Конституційний суд для них відмінив норму закону про віковий ценз  - 65 років. Натомість з’явилася норма, за якою ректор після перебування на посаді два терміни поспіль у випадку звільнення може бути призначений пожиттєво радником нового ректора із збереженням кабінету та попередньої зарплати. Законопроект 1187 цю норму зберігає без особливих змін. Отже, у випадку його прийняття двохрічне кермування університетом може стати довічним і... вигідним.

Вигідність ректорської посади для того, хто її займає, є другою причиною опору ректорів прийняттю законопроектів 1187-1 та 1187-2. Візьмемо, для прикладу, заробітну плату ректора. Інформація про її  розміри, на відміну від північноамериканських, європейських включно з Росією, чи азійських - таємниця, яка оберігається, не гірше ніж державна. Домогтися її від державних університетів у порядку, що передбачений законодавством про доступ до публічної інформації, неможливо,  хоч  інформація про бюджетні видатки не є закритою. Відсутня подібна інформацій й на сайтах університетів (хоча було б дуже дивно, якби вона там була). Тож довелося звернутися до декларацій про доходи, що їх подавали кандидати в народні депутати напередодні останніх виборів до Верховної Ради України, і які розміщені на сайті ЦВК. Виявилося, що серед кандидатів-ректорів найменша заробітна плата, вказана у деклараціях, складає в середньому 16 000 грн за місяць, а найбільша – 64 000. Мабуть, для багатьох, особливо для професорів та доцентів університетів, такі цифри є шокуючими: їхня заробітна плата не йде у жодне порівняння з ректорською. Між іншим, наведені цифри не є повними. Бо як свідчить аналіз матеріалів,  що публікувалися у попередні роки в засобах масової інформації, деякі очільники українських ВНЗ отримують заплату, яка щомісяця перевищує суму в 100 тис. грн. і більше. Зрозуміло, що було б, гріхом згадувати про зарплату, якби не кілька але... По-перше, обсяги ректорської зарплати не можна порівняти із тією, яку отримують за свою працю професори та декани тих же університетів. По-друге, а за що нараховується така зарплата? Чи не за те, що українські університети фактично провалили запровадження в Україні основних положень Болонського процесу, університетська наука занедбана, а рівень організації навчального процесу в багатьох із них перетворився на дешеву оперетку, коли професори роблять вигляд, що навчають, а студенти не менш успішніше грають роль тих, хто навчається. 

Між іншим, American Association of University Professors поширила інформацію, що у 2006 р. 5 із кількох сотень керівників американських університетів заробили більше $1 млн., ще 112 - більше $500 тис. (в середньому $416,7 тис.). Зважмо, що йдеться про університети, які посідають чільні місця у світових університетських рейтингах і відомі як своїми науковими досягненнями, так і звершеннями в освітній сфері. Річний прибуток від дослідницької   діяльності та освітніх послуг у багатьох із них сягає більше мільярда доларів у кожному. А у нас 90-95% університетського прибутку формується за рахунок продажу освітніх послуг сумнівної якості. 

Ректорська посада дає ще ряд переваг і привілеїв. Ректори чомусь (?) частіше, аніж інші науково-педагогічні працівники,  «виграють»  вибори  державних галузевих Академій наук. Ці звання, окрім іншого, дають право на щомісячну додаткову стипендію, яка є набагато більшою від пенсії, що її отримує рядовий доцент, відпрацювавши десятки років у вищому навчальному закладі. Особлива мода в наших ректорів – гонитва за званням «Герой України». Між іншим, у тридцятці, про яку йшлося вище, кожен п’ятий це звання уже має.  І це на тлі того, що українська вища школа упродовж останніх двадцяти років втрачає: імідж, якість, результативність. Натомість українські університети фактично перетворюються у такі собі акціонерні товариства закритого типу, де всі «акції», як і прибуток від них, зосереджуються в одних руках – ректорських?»

Розуміючи наскільки серйозними є подібні закиди на адресу відомих в Україні людей, ми спробували знайти відповідь на запитання: «А чи могли українські ректори в умовах, у яких їм доводиться працювати, здійснити хоча б якісь кроки до реального реформування української вищої освіти?» Немає сумнівів, що могли б. Навіть чинний закон «Про вищу освіту» та інші нормативні документи дають незначний простір для цього. Проте такими можливостями скористалися одиниці. Для решти виявилося більш зручним і більш спокійним бути у добрих стосунках з керівниками Мінмолодьспорту, не робити кадрових революцій, не ворушити затхле життя багатьох наукових лабораторій, не займатися інноваціями та продажем ліцензій на патенти, енергозбереженням та впровадженням магістерських програмам, що викладаються іноземними мовами. В цьому запорука отримання нагород, почесних звань, надбавок та інших благ в обмін на лояльне ставлення до сумнівних бюрократичних «новацій», що нав’язуються згори, запопадливість навіть перед дрібним міністерським чиновником. Чи не тому переважна більшість українських університетів  в яких все ще сконцентрована основна частина інтелектуальної еліти держави, за невеликим винятком, перестали бути генераторами стратегічних ідей та осередками вільнодумства, а перетворилися у своєрідні супермаркети, де можна без особливих  розумових і фізичних затрат купити товар, назва якому «Диплом». Дарма, що його споживча вартість, у більшості випадків, мізерна...  На відміну від грошової.  І вина в цьому не стільки професорів чи доцентів, а тих, хто очолює університети. Недарма Наполеон Бонапарт колись писав: «Немає поганих армій, а є погані полководці».

Третя причина, що примусила ректорів українських вишів стати на підтримку законопроекту 1187 полягає в тому, що вони як діти різки бояться запровадження університетської автономії. А законопроекти 1187-1 та 1187-2 (перший у більш, а другий у менш широкому варіантах) університетську автономію проголошують одним із найважливіших норм нового закону. І якщо ця норма (зокрема, у редакції законопроекту 1187-1) буде прийнята, то ректори  перестануть бути сюзеренами у своєрідних феодах, у які давно перетворилися багато українських університетів.  Натомість управляти університетами буде університетська спільнота та впливова наглядова рада, як то і прийнято у світі. Між іншим, відповідно до законопроекту 1187-1 університетській спільноті надається право у будь-який момент висловити недовіру ректору і власник навчального закладу такого керівника зобов’язаний звільнити. Законопроект 1187  також делегує право органу громадського самоврядування університету відкликати керівника, але... дає право власнику думку колективу сприйняти як побажання. І не більше того. Прикро констатувати, однак така ж норма закріплена і в законопроекті 1187-2.

Ведучи мову про університетську автономію, не можна не сказати, що проект  1187 про неї також не забуває. Але його автори надто захоплюються лише одним її аспектом - фінансовим: делегуванням університету можливості вільно розпоряджатися університетськими коштами, прибутками, майном, уникати тендерних закупівель...  Подібне захоплення цілком зрозуміле.  Адже за проектом 1187 лише ректор «вирішує питання фінансово-господарської діяльності»,  контроль за фінансово-господарською діяльністю покладається на вчену раду, яку призначає, очолює, а отже і контролює ректор. Таким чином, як правило, всі важелі управління у трикутнику університетські «гроші-майно-прибуток» зосереджуються в одних його руках. Що буде далі – відомо усім...    Натомість, законопроект 1187-1 повноваження ректора у сфері управління фінансами і майном значно обмежує контрольною функцією наглядової ради, до складу якої не може входити жоден університетський працівник, в тому числі й ректор. Невже подібна ситуація може сподобатися тим ректорам, що так активно наполягають на прийнятті у першому читанні законопроекту 1187?

Ще одна, четверта причина, затятості очільників українських вишів полягає в тому, що законопроект 1187 зберігає існуючу модель призначення ректорів на ці посади. Головна її особливість в тому, що на посаду ректора апріорі не може потрапити «чужак», бо повинен обов᾽язково мати звання, ступінь, стаж науково-педагогічної роботи.   Лише іронічну посмішку подібні критерії відбору викликають у тих, хто знає, як у нашій країні отримуються звання та ступені, чи проводяться конкурси на заміщення вакантних посад науково-педагогічних працівників. Ректору ж бо належатиме займатися зовсім іншим видом професійної діяльності – управляти великою організацією, бути ефективним менеджером. І до чого тут звання, ступені чи стаж науково-педагогічної роботи «не менше 10 років»? Чи не тому, що наші ректори мають і стаж, і звання, і ступені, але не є ефективними менеджерами, українські університети ніяк не можуть вирватися з епохи застою? Воно й не дивно - 92% їхніх керівників не мають спеціальної управлінської освіти. У цій частині буде доречним навести  дані дослідження «Стан ректорів китайських ВНЗ», опублікованого інформагенцією Синьхуа, яке свідчить, що середній вік керівників китайських університетів складає 52 роки. Серед них третина навчалася за кордоном; ректори із більш високим рівнем «інтернаціоналізації» перебувають на посаді в середньому лише трохи більше чотирьох років. Читаючи ці цифри, давайте згадаємо про китайське економічне чудо...

Маємо зазначити й те, що пропонована проектами 1187 та 1187-2  система відбору кандидатів та процедура призначення ректорів – ще один удар по академічній автономії. Бо насправді, визначати критерії до претендентів на посаду ректора, як і процедуру їх обрання та призначення мало б університетське співтовариство. Між іншим, саме таку систему й пропонує законопроект від опозиції.  Можливо, тоді  в українській освіті з’явиться  чимало ректорів,  які б мали «щеплення» від міністерського сервелізму і працювали на розвиток університету.

П’ята причина опору українських ректорів прийняттю у першому читанні законопроектів 1187-1 або 1187-2, на нашу думку, полягає в тому, що любий їм проект 1187 зберігає існуючу роль ректора у вищому навчальному закладі, як повноправного начальника і вершителя доль. Він  консервує імперативну роль ректора, надаючи йому практично необмежену владу в університетських стінах, оскільки не передбачає систему його підлеглості органам громадського управління чи самоврядування, насамперед наглядовій раді, як то є у більшості країн світу. У  проекті 1187 наглядова рада – це лише клуб «потрібних» університету людей.  Вона «надає допомогу його керівництву в реалізації державної політики у сфері вищої освіти і науки, здійснює громадський контроль за його діяльністю, сприяє ефективній взаємодії вищого навчального закладу з органами місцевого самоврядування, науковою громадськістю, громадсько-політичними організаціями та суб’єктами господарської діяльності в інтересах розвитку вищої освіти». Щоправда, автори проекту  намагаються, як фіговим листком, прикритися наданням великих повноважень вченій раді. Власне, нічого погано в цьому не було б, якби не декілька «але». Так, проект  1187  передбачає, що вчену раду має очолювати ректор, який цю раду  й призначає. Повірити у те, що подібна вчена рада буде приймати рішення всупереч волі ректора може лише наївна людина.

Однак, квінтесенція сутності законопроектів у цій частині полягає в розподілі повноважень між ректором університету та власником (засновником) закладу освіти. Зважаючи на те, що стосунки ректорів приватних університетів та їхніх власників у своїй основі мають інші засади, то йдеться, насамперед, про державні університети та про Міністерство освіти і науки, яке фактично й виконує функції такого власника. Законопроект 1187 консервує сьогоднішню систему підлеглості та взаємовідносин без особливих змін, до якої теперішні очільники університетів добре пристосувалися, і яка їх влаштовує. Ради справедливості зазначимо,  що проект 1187-2 значно збільшує повноваження керівників університетів, забираючи їх від Мінмолодьспорту. Хоч насправді, мова йде про перерозподіл владного пирога чи, швидше за все, про «ректорську автономію».

«Ректорську автономію» та всевладдя повністю нівелює законопроект 1187-1. Адже його прийняття унеможливить авторитаризм керівника; університет самостійно буде визначати процедуру призначення ректора, а його функції  звузяться лише до оперативного менеджерського управління закладом освіти. А все інше – компетенція наглядової та вченої рад, органів студентського самоврядування.

Тобто, проект 1187-1 передбачає, що ректор має виконувати роль найманого ефективного менеджера, метою діяльності якого є розвиток навчального закладу. Ну як це може сподобатися тим, хто уже сьогодні, керуючи університетами, фактично збудували собі, за словами відомого поета, «нерукотворні», а у деяких випадках і «рукотворні»  пам’ятники? А що буде, якщо законопроекти 1187-1 чи 1187-2 доповнити нормами, які б передбачали відповідальність університетів, у тому числі й матеріальну, за низьку якість надання освітніх послуг та персональну відповідальність ректора за організацію його роботи; унеможливлювали партійно-політичні впливи на нього. Доречним було б, на нашу думку, положення про обов’язкове декларування доходів та видатків ректорів, проректорів, деканів державних вищих навчальних закладів, а також «прив’язку» розміру їхньої заробітної плати до середньої заробітної плати науково-педагогічних працівників університету. 

Шоста причина. Законопроект 1187 пропонує ректорам українських університетів давно очікуваний і вимріяний ними «подарунок» - можливість запровадження вступних іспитів та відмову від зовнішнього оцінювання для абітурієнтів, які бажають за навчання заплатити гроші (контрактників). Навіть тяжко уявити, які молочні ріки та кисельні береги уявляються ректорам українських вишів, коли вони лише думають про це. Та ще й в умовах «фінансової автономії»,  в редакції законопроекту 1187. Дарма, що останні соціологічні дослідження, проведені агенцією «Демократичні ініціативи» у жовтні 2012 року засвідчили: 62% опитаних підтримують систему вступу до ВНЗ за результатами ЗНО; вимога збереження зовнішнього оцінювання у вступній кампанії є однією із основних серед тих, які висувають протестуючі студенти;  рівень кореляції між результатами ЗНО та навчання упродовж першого року, як свідчать результати наукових досліджень, в університетах є дуже високими. Усім цим можна знехтувати, бо не інтереси студента чи споживача і замовника освітніх послуг є пріоритетними в діяльності українських університетів, а ректорів, які ними «успішно» керують ними упродовж багатьох років, одіозних представників професорсько-викладацького складу та чиновників від освіти.   

Тож саме для  того щоб зберегти існуючий стан справ ректори й почали будувати лінію опору прийняттю в першому читанні законопроектів 1187-1 та 1187-2, які передбачають справжні реформи, а не ямковий ремонт української вищої освіти. Але чи потрібні українській вищій освіті такі ректори?

 

Ігор Лікарчук,  директор Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти, "Український тиждень"

29 березня 2013р.

Теги: ректор

Коментарі

vlada 2013-04-24 / 19:23:33
Погоджуюсь з Ольгою. Школярі не замислюються над законопроектами - вони просто навчаються.

Ольга 2013-04-05 / 20:27:07
Знаєте, навчаючись у 10-11 класах більшість моїх однокласників,як і я, не слідкували за політикою, політиками та законопроектами по одній причині - навчались, готувались до випускних та вступних іспитів.

Іванка 2013-04-03 / 18:10:23
Шановне суспільство! Невже не видно як один із ректорів найсучаснішого вишу України, пан Г. Калетнік, змінив вуз на краще: здійснив утеплення корпусів, добудував 2-ий навчальний корпус, продовжується зведення церкви на території університетського містечка і це все тільки початок… Про ректора ВНАУ тільки можна сказати багато позитивного і гарного!!!

Олексій 2013-04-03 / 00:07:39
Semi, хочу тебе де-в-чому підтримати. Наприклад, знаю одного із відмінників, який займається ще й додатково із репетиторами (бо ж готується до ЗНО, яке "найоптимальніше оцінює знання)пройшовши пробне тестування здав його, як усі інші, тобто не дуже добре, але й не дуже погано. І, звісно, після цього у таких учнів опускаються руки, тому, що здається і добре навчається, і репетитори, але дехто знав, а дехто відгадав, а вкінці отримали майже однакові бали. То як йому вірити у справедливість та бездоганність того ЗНО?

Semi 2013-04-02 / 23:23:35
законопроект Ківалова,Калетніка і Сороки на мою думку найбільш вдалий серед усіх, висвітлює досить багато позитивних моментів покращення освіти, наближення до європейського рівня...є певні недоліки,але вони незначні...дуже подобається, що абітурієнти будуть оцінюватись не тільки за результатами ЗНО, оскільки досвід показав, що це є несправедливою оцінкою і багато талановитих людей постраждало через невезіння, а не через відсутність знань

Алінка 2013-04-02 / 19:40:23
Цілком та повністю підтримую Владу. Дійсно, навіть працюючи у магазині потрібно знати, як правильно продати. Навіть у тому ж магазині чи будь-якому іншому підприємстві є свої певні вимоги до посади директора, як і на інші посади є свої критерії відбору персоналу. То чому ж аж так звертати увагу на заробітну плату лише ректорів? Як в народі кажуть: "хто на кого вчився"!

deINeKA 2013-04-02 / 19:35:49
бсолютно згодна з vlada. Чому люди настільки не поважають нашу країну. Щоб в народу було трішки віри у власні сили і наміри правителів, то жили б ми набагато краще.
Не розумію, як можна відноситись нормально до тієї людини, яка живучи в Україні не хоче тут навчатись. Хтось хоче виїхати за кордон навчатись тоді, коли у наших ВУЗах повно іноземців!!!! Візьміть наприклад той же медичний університет який у Вінниці. Іноді страшно йти додому, тому що іноземців так багато, що здається вони скрізь. А наші люди хочуть виїхати за кордон навчитись тому, що для нашої країни або ЩЕ, або ВЖЕ непотрібне. Кожна країна розвивається по-своєму. І те що за кордоном норма для нас "утопія". І керувати нашими ВУЗами повинні наші люди, з нашим рівнем освіти, з нашим поглядом на проблеми та їх вирішення.

vlada 2013-04-02 / 19:05:50
Читаю та переконуюсь, що знайомі пусті слова вже котре линуть від завуальованих журналюг. Ви підкреслюючи перебільшуєте ті факти, які притаманні законопроектам 1187-1 та 1187-2. Схоплено декілька слів і пишете як це тра-та-та. Ці законопроекти пропонують автономію. А чи це дійсно нормально, коли я що хочу те й роблю. Я не впевнена. Ви вказуєте, що ректори бояться цієї автономії. І правильно роблять, бо ні до чого нормального вона не призведе. І саме ректори розуміють суть цієї автономії, вона безсуттєва.
Ви вказуєте на мінус того, що на посаду ректора може стати лише людина із званням. І це так. Як до очолення і статусу такої посади може прийти людина без стажу, вмінь і просто з вулиці. Який менеджер на очолені навчального закладу? Це не магазин, де потрібно знати як купити-продати. Це робота із професорсько-викладацьким складом, студентами і саме людина, яка пропрацювала як мінімум 10 років може реально оцінити ситуацію та знати, як керувати вишом. А управлінської освіти і не потрібно, коли ти маєш за плечима чималий стаж роботи у тій сфері, якою керуватимеш.
Ви говорите про китайські університети і що ректори навчались за кордоном. Тобто ви підтримуєте навчання за межами держави. Виникає риторичне питання навіщо? Значить законопроекти 1187-1 та 1187-2 за навчання за кордоном. Але ми можемо отримувати освіту в Україні і повинні це робити тут. Адже нам потрібно піднімати наш рівень, а не когось. І не давати гроші в кармани закордонним ВУЗам.
Я вважаю, що законопроект 1187 це реальний і найбільш оптимальний проект, який виведе сьогоденну ситуації із кризового становища!

Віка 2013-04-01 / 21:49:23
"ректор повинен обов᾽язково мати звання, ступінь, стаж науково-педагогічної роботи.Лише іронічну посмішку подібні критерії відбору викликають у тих, хто знає, як у нашій країні отримуються звання та ступені, чи проводяться конкурси на заміщення вакантних посад науково-педагогічних працівників." - прочитавши ці слова, виникає лише одна думка, що все куплено!!! Але в навчальному закладі, де я навчаюсь, всі професора, доценти... мають високий рівень знань і доступно пояснють свої предмети. проблема тільки в тому, чи хоче студент цю інформацію сприймати. Тому не потрібно говорити такі "голосні" звернення. Звичайно, можливо хтось так і отримав (це зразу видно) але ж не всі. Тим більше ректора, які складали законопроект 1187! Наскільки мені відомо, то вони всього досягли власними зусилями і знаннями впродовж довгих років плідної роботи!!!
організації навчального процесу в багатьох із них перетворився на дешеву оперетку, коли професори роблять вигляд, що навчають, а студенти не менш успішніше грають роль тих, хто навчається.

Рома 2013-04-01 / 18:35:53
Дійсно,саме ректор найбільше зацікавлений в тому,щоб створити найбільш сприятливі умови для студенства і цим самим збільшити рівень освіти в Україні!

Влад 2013-04-01 / 12:03:52
Я вважаю, що сам ректор найбільш зацікавлений наблизити рівень української освіти до Європейської, в т.ч.: якість підготовки спеціалістів, подальше їх працевлаштування, та доступність вищої освіти.

deINeKA 2013-04-01 / 11:39:09
Не прочитавши й половини статті сіла писати, бо обурення зашкалює!!!! Дивуюсь нашим журналістам. Їм дай пальця - вони і руку відкусять.Чому автор статті порівнює заробітну плату ректора та доцента? Чому б не порівняти її із зар.платою чи пенсією звичайного робітника. Але ж ні! Навіщо говорити про проблему науки вцілому? Краще заліземо в карман ректора та пошукаємо її там. А проблема не в заробітній платі ректора, а в суспільстві. Бо навчається не ректор, а наші діти, які не мають ні наснаги, ні стимулу до навчання. І шукати причину цієї проблеми потрібно на багато глибше аніж в кишені ректора

Олег 2013-04-01 / 11:24:27
Кожного ректора оцінюють відповідно до його вкладу в загальний розвиток університету. Ректор працює, щорічно звітує перед колективом. Студенти,викладачі задоволені станом справ в навчальному закладі. Що, ще потрібно? так званої "демократії анархії".

lily 2013-04-01 / 09:14:49
Головне, що дані законопроекти допоможуть українському студенству краще навчатися, абітурієнтам простіше поступати в виші( я про відміну ЗНО - оскільки через ці тести багато абітурієнтів не поступили в бажані ВНЗ). Зміни у вищій освіті потрібні і саме такі, що йдуться у розглянутих законопроектах, це дасть можливість піднятися українській освіті на більш європейський рівень!

Вася 2013-03-31 / 22:39:34
Кому як не ректорам знати які мають бути виші? Вони як ті батьки піклуються про кожного студента, аби йому було добре і вчитись, і стипендію мати, і студентським самоврядуванням займатись!
Теж саме можна сказати за абітурієнтів, скільки вже було розмов про ЗНО! Вступні іспити повинні бути, це облегшує задачу школярам.
Шановні ЗМІ, Ви вже просто не знаєте про що обговорювати...з чого збивати гроші! Це вже така заїжджена тема
Краще розвовідайте де скільки снігу випало, і які наслідки виникли в зв"язку з теперішньою погодою.
Студенти за ЗП 1187

Вікторія 2013-03-31 / 21:39:37
Так! Українській вищій освіті потрібні саме такі ректори як автори даного законопроекту. Ректор - це не тільки педагог, пивинні бути і загально-організаційні здібності, як написали у даній статті: менеджер чи економіст, адже головним завданням є правильно організувати роботу трудового колективу. А щодо ЗНО і вступних іспитів, то тут давно уже потрібно було щось змінювати, так як програма ЗНО розроблена не досконало і багато хто через це постраждав. Вступні іспита дають можливість абітурієнту показати свій рівень знань, вміння висловити думку та шанс вступити до бажаного вузу. Я цілком підтримую законопроект Калетніка-Ківалова-Сороки і впевнена, що із такими змінами ми швидко досягнемо європейського рівня!

Ганна 2013-03-31 / 18:55:45
вже дана тема обглодана до кісточок, але й досі незовсім ознайомленні з цим питанням журналісти, намагаються зробити собі ім"я на скандальному проекті... нажаль скандальним він стає через те, що закон 1187 підтримують всі абітурієнти, студенти, аспіранти, викладачі, які безпосередньо брали участь в його обговоренні, а от проти обранці, які чомусь замість обличчя повертаються іншим місцем до своїх виборців... Калетник, Ківалов, Сорока - студенство України з вами!!!!

Юлія 2013-03-31 / 10:26:26
Знаєте, шановний автор статті, із всією повагою, та мені Ваша стаття нагадує о ту пісеньку славнозвісного гурту Виа-Гра під назвою " и у меня на ето 5 причин". ну Ви ще трішечки постаралися і шосту причину добавили. Але таке відчуття, що пишучи ці свої причини, конструктивного аналізу усіх законопроектів не було і близько, а домінував принцип "моє правильне, все інше ні". Для підтвердження своїх слів можу навести кілька прикладів. В одній із причин Ви вказуєте, що ректори бояться " як різки" автономії університетів, та чомусь забуваєте що саме у законопроекті 1187 йдеться про надання університетам тієї довгоочікуваної автономії. Ще Ви голосно і пафосно заявляєте, що ректори замінюють ЗНО та вступні іспити, хоча в законопроекті 1187 йдеться мова про те, щоб результати ЗНО доповнювалися результатами атестатів та вступних іспитів (про відміну ЗНО і слова не має) і то тільки для ВНЗ із статусом національних. і так можна продовжувати безкінечно по Ваших "так званих причинах".

Майбутній студент 2013-03-30 / 21:22:13
Тести - це не показник знань! Відколи ввели ЗНО, люди взагалі перестали думати, проте досконало навчилися ставити хрестики, іноді, навіть не читаючи запитання!!!! Тому я за зменшення ролі ЗНО та впровадження вступних екзаменів. Як на мене, саме це нововведення допоможе якнайкраще розкрити здібності абітурієнтів. Адже тести тестами, але саме практика допоможе показати реальний рівень освіченості. Вважаю, що тестова форма оцінювання навчальних досягнень не є найбільш ефективною та об’єктивною. Доля випускника повинна залежати лише від його багажу знань, умінь та навичок, а не від кількості правильно набраних відповідей!

Віктор Пащенко 2013-03-30 / 19:08:54
Колись мав необережність заговорити в товаристві високих медичних чинів про необхідність запровадження страхової медицини, як ключового фактору реформування галузі. І наразився на таку неприховану агресію з їх сторони, ніби у собаки забирають кістку. І це справді так, бо чиновницька братія, що приссалася до бюджету абсолютно не хоче страхового контролю своїх корупційних схем. Те ж саме з ректорами, освітянами, державними службовцями, журналістами державних ЗМІ. Адже найбільшою помилкою будь-якої реформи буде спроба реформувати систему зсередини чим і займаються в нашій державі впродовж 20 років. Тому така агресивна реакція коментаторів за якими чітко проглядається ректорський лобізм цілком природна.

НОВИНИ: Соціо

22:15
Стало відомо про загибель в лютому під Авдіївкою Віталія Старости з Великої Копані Виноградівської громади
11:36
У Тересві попрощаються з полеглим Героєм Михайлом Руснаком, що більше року вважався зниклим безвісти
22:27
В Ужгороді попрощалися із полеглим Героєм Олексієм Кобцем
15:44
На Закарпатті в теплицях почали збирати ранню картоплю
15:34
/ 1
Юрій Лущай з Краматорська, що поліг на Донеччині і похований у Великих Лучках, був істориком і відомим вікіпедистом
11:33
/ 1
На Сумщині поліг Василь Цинканич з Бегендяцької Пастілі Великоберезнянської громади
10:56
На війні з росією поліг Олексій Кобець з Ужгорода
19:16
/ 1
На Закарпатті військовий уник реального покарання за переправлення "ухилянта" через кордон
15:47
/ 9
У Буківцьові на колишній Великоберезнянщині створили новий монастир УПЦ Московського патріархату
11:17
/ 1
Дубівська громада сьогодні попрощається з Василем Скрипником з Красної, що загинув ще в травні 2022-го
22:28
/ 1
На Запоріжжі поліг Іван Гецко з Кушниці Керецьківської громади
18:31
На Сумщині загинув Михайло Мегеш з Великих Ком’ят Виноградівської громади
10:46
/ 4
У Закарпатському апеляційному суді скінчилися марки. Тому він припиняє листуватися
10:22
/ 1
Стало відомо про загибель понад рік тому під Бахмутом Павла Головка з Виноградова
19:54
За підсумками 2023 року Закарпаття посіло 4 місце по Україні за показником захворюваності на туберкульоз
15:00
На Запоріжжі поліг Михайло Будул з Керецьківської громади
11:22
/ 1
На війні з росією поліг Віталій Лях з Чумальова Буштинської громади
09:25
У Боздоському парку Ужгорода можна побачити "живих" казкових велетнів
20:07
/ 9
Прем'єр Шмигаль в Ужгороді "запустив" будівництво євроколії до Чопа
21:26
/ 1
У Великих Лучках на Мукачівщині попрощалися з Юрієм Лущаєм, що переїхав з сім'єю з Краматорська і поліг на рідній Донеччині
15:56
В Ужгороді попрощалися з полеглим Героєм Міланом Бабілою
15:34
В Ужгороді відкрили скульптурку режисеру "Тіней забутих предків" Параджанову
11:23
/ 1
Нижньоворітська громада провела у останню земну дорогу Героя Віктора Петриканина
23:00
/ 12
Ексміністр внутрішніх справ Аваков офіційно став власником 900 га плантацій фундука на Закарпатті
11:40
Зарічанську громаду сколихнула звістка про смерть Героя з Вільхівки Михайла Матіки
» Всі новини