Як на Закарпатті ходить двічі Миколай

Закарпатська малеча, як і деінде, готується зустріти свята Різдвяно-Новорічного циклу. Як і всюди, дітлахи тимчасово гамують свої пустощі, старанніше вчать домашні завдання, щоб отримати омріяний подарунок. Однак від кого саме отримати, а також скільки разів – тут Закарпаття відрізняється від інших реґіонів України. Ще б пак – у деяких сім’ях діти отримують подарунки мінімум двічі, а дехто навіть чотири рази.

Як на Закарпатті ходить двічі Миколай

Так виходить тому, що першим на Закарпатті традиційно діток вітає Святий Миколай. У надвечір’я дня Святого Миколая, 18 грудня, дітки ретельно чистять і намазують кремом своє взуття, після чого виставляють його за поріг оселі. Миколай кладе подарунки саме в черевики, на відміну від Західної Європи, де Санта Клаус (тобто, той-таки Миколай, лише голландською мовою) звик класти їх до панчіх, прив’язаних до билець дитячих ліжок. Звичайно, неслухам, застерігають їх батьки, вготовано дрючок (хоча я ніколи не чув, щоб Миколай насправді приносив його дітям).

Але закарпатських дітей чекає ще одне свято, на яке вони дістають подарунки. Це – Різдво. Справді, на Заході Санта Клаус чомусь приходить не на «свій» день (який за західним календарем припадає на 5 грудня), а на Різдво. Однак на Закарпатті на Святвечір, 6 січня, дарунки діткам приносить «правильний» персонаж – новонароджений Ісусик – уже під ялинку.

Це – вже два свята. Але в радянські часи до закарпатських дітлахів у гості почав приходити ще й Дід Мороз. У багатьох родинах він «залишився» і досі, тож діти чекають на подарунки 18 і 31 грудня та 6 січня.

Але на Закарпатті багато родин, в яких ці свята святкують за новим стилем. І тут, а особливо, якщо один із батьків – римо-католик чи реформат, а другий – православний або греко-католик, – дітям розкіш: спершу, 5 грудня, до них «ходить» «мадярський» або «словацький» (залежно від місцевості) Миколай, потім, 18 грудня, Миколай «руський», себто «український». Зауважимо, що в угорських і словацьких родинах Миколай приходить «правильно» – на «своє» свято, а не на Різдво, як на Заході…

Так само «приходять» два Ісусика: мадярський Єйзушко 24 грудня, і «наш» – 6 січня.

Ось так закарпатські дітки з нетерпінням чекають на зимові свята – і користають із цього…

 

Святий Миколай, єпископ Мір Лікійських, що жив у IV ст., вже у VI ст. стає одним із найпопулярніших святих у Східних Церквах, а з ІХ ст. – і на Заході. Його почитають як покровителя багатьох країн, реґіонів, єпархій і міст, а також мореплавців, дітей, торгівців; про нього складено безліч пісень, бувальщин і легенд, а самого його тисячі разів зображали на картинах, у скульптурах тощо.

Однак насправді про нього мало що відомо, окрім того, що він був єпископом малоазійського міста Міра на території сучасної Туреччини. За переданням, у 325 р. він брав участь у роботі Вселенського собору в Нікеї. У 1087 р. італійські купці поцупили рештки св. Миколая з Міри і перенесли їх до міста Барі на території Італії, де вони зберігаються донині.

Голландська форма імені св. Миколая – Sinte Klaas – в Америці перетворилась на Santa Claus. Його ще називають Father Christmas, тобто «Різв’яний Батько», оскільки в більшості країн зараз він приносить дітям дарунки не в День Св. Миколая, а не Різдво.

Володимир Пукіш, Закарпаття онлайн.Блоги
16 грудня 2011р.

Теги: Миколай, свято, Ісусик, Дід Мороз

Коментарі

Костянтин 2011-12-19 / 21:51:57
Сорри, до Вас якийсь радянізований Миколай приходив, бо нормальний кладе подарунки у чоботи, а не під зоголовок:))

сорри 2011-12-18 / 14:52:47
Миколай, поза будь-яким сумнівом, один з найкращих, найсвітліших, найрадісніших спогадів з мого дитинства. І ніякі дитсадиківські дідморози не здатні були затулити собою ту всеохопну радість, що наповнювала дитяче єство, коли, проснувшись зранку, чув шелест подарунків під подушкою!


Володимир Пукіш
Публікації:
/ 5Закарпатський чернець – екуменіст і поборник Соборності
/ 4Венгры на Кубани
/ 1Українці, русини та росіяни Угорщини у дзеркалі офіційної статистики
/ 4У Криму презентують двомовну збірку угорської поетеси, видану за сприяння закарпатців
/ 6Інов. Закоханий в Закарпаття
/ 5Русини у всеросійських переписах 2002 та 2010 років
/ 5Перший гол угорського закарпатця в Росії
/ 3Виноградарство на Підкарпатській Русі
/ 12Багатоетнічна Росія у дзеркалі статистики
/ 3Маємо добре вино!
/ 8Він міг би бути імператором галичан, буковинців і закарпатців
/ 7Вулиці Мукачева. Логіка радянських перейменувань
/ 3Наше вино
/ 4Ірландія. Досвід для України
/ 4Золотий Отченаш із Мукачева
/ 8Закарпаття: Традиції відзначення Дня пам’яті померлих
/ 21Словацько-мадярська «мала війна» за Пряшівщину
/ 18Як лаялися предки закарпатців
/ 2Схиархімандрит Георгій (Савва) (1942 – 2011)
/ 63Остання читанка для угорських русинів
/ 45Як галицькі москвофіли ХІХ ст. «вчили» закарпатців
/ 13Південь призначено на другу годину пополудні
/ 15Русини на російському Кавказі сто років тому
/ 18Яке «вікно в світ» мали закарпатці в СРСР
/ 1Деякі зауваги до «кавказько-турецької» теми в творчості Духновича
» Всі записи