Стосовно хабарництва у наших вишах

Чомусь раптом правоохоронці почали затримувати в Ужгороді як не депутатів, то деканів. З одного боку, вибірковість очевидна, оскільки серед деканів УжНУ достатньо людей з гучною і тривалою репутацією хабарників, як і серед депутатів міськради вистачає тих, кому вже час засідати в інших місцях. З іншого боку, у цих випадках репресій я не вбачаю, бо у бурхливій опозиційній діяльності цих людей непомітно. До того ж, не забуваймо, що затримані чи взяті під варту – невинні, допоки суд не встановить протилежне. Все ж, користуючись інформприводом, вставлю свої "п''ять копійок". Мені б хотілось, щоби затримували у сотні разів більше хабарників, адже ні для люду, ні для правоохоронців зовсім не секрет, що корупціонерів вдосталь не лише у владних кабінетах і на дорогах, але й в українських вишах.

Варто нагадати, що, як і в танго, хабарництво має двох суб'єктів – давача й отримувача. І карати потрібно всіх, а не лише поодиноких хабароотримувачів, які комусь перейшли дорогу чи не поділились з ким потрібно. Переконаний, що в УжНУ, як і в більшості інших українських храмів науки, кримінальні діяння скоюють тисячі осіб вимагають, пропонують, дають і беруть хабарі, а також не повідомляють про ці злочини, що теж може кваліфікуватись як злочинна бездіяльність/приховування злочину. Звісно, не всі беруть чи дають. Але при бажанні з викладачів і студентів-корупціонерів можна назбирати не одну виправну колонію. Й оскільки право на освіту гарантоване Конституцією і міжнародними угодами, всі ці хабарники могли би спокійно в колонії продовжувати викладати і навчатись – у вільний від роботи час, звичайно. Декілька таких колоній-університетів, і в Україні вища освіта мала б шанс трохи декриміналізуватись.

Я регулярно сперечаюсь iз прихильниками теорії, що при відмові у дачі хабара, викладач завжди "завалить" студента. Викладач здатний попсувати нерви, занизити оцінку, навіть поставити двійку при першому складанні. Але якщо студент знає матеріал – він/вона своє завжди доведе. Особливо, якщо принесе з собою диктофон чи напише заяву в правоохоронні органи. Знайомий з людьми, які склали іспити й у Шинкаря, і в Опіарі – хоч окремі студенти  й переконували, що жодна жива істота без хабара у цих професорів не складала. Вважаю, що хабарі дають безпринципні, ліниві люди з обмеженими інтелектуальними здібностями. 

Було смішно спостерігати за галасом, який нещодавно здійнявся навколо об'єднання закарпатських вишів. І чомусь мало хто згадав, що проблема УжНУ й інших місцевих осередків науки не в управлінні чи ресурсах, що вимагало б консолідацію закладів, а у тому, що вони давно перетворились у контори з видачі "корочок". УжДІІЕП/ЗакДУ очевидно й створювався для цього. Особисто я великої різниці між УжНУ й останнім не бачу.

Якби хоч один із місцевих вишів захотів стати осередком освіти, він би почав кампанію з декриміналізації. Чи ви десь бачили в цих закладах інформаційні плакати, що пропагували би нетерпимість до хабарництва? Чи телефони довіри, за яким потрібно повідомляти про вимагання, провокацію, давання чи отримання хабарів? Чи якийсь викладач починав курс з попередження, що за пропозицію хабара студент буде зданий у міліцію? Чи на засіданнях кафедр, факультетів, загальноуніверситетьських зборах піднімаються питання корупціїї? Чи є в університетських правилах згадка про корупцію? Чи проводяться опитування студентів і викладачів, на кшалт щорічного моніторингу індексу корумпованості Transparency International? Чи видано університетом прес-реліз із приводу арешту одного з деканів за підозрою в отриманні хабара, чи плануються збори трудового колективу, студради чи профспілки, які б висловили своє ставлення щодо факту затримання? Де заява ректора? І т.д., і т.п. Ото ж бо... А об'єднання-роз'єднання – питання технічне, яке у порівнянні  зі станом корумпованості  на рівень освіти і науки суттєво не впливає.

Хотілось би нагадати, що хоч корупція в Україні є нормою, такі діяння є кримінально карними – при бажанні, звісно. Наприклад, провокація хабара тягне до п'яти років тюрми. Отримання хабара розміром від 80 до 3,400 грн. – до двох років тюрми, більшого за 8,500 грн. – від восьми до дванадцяти років за ґратами з конфіскацією. За те, що студент чи люблячі батьки запропонують хабар, наприклад,  декану, вони можуть бути оштрафовані на 1,700 грн. і більше чи провести  до двох років у виправному центрі. За власне дачу хабара покарання вдвічі суворіше, ніж за його пропонування (ст. 369 ККУ).

Отже, хабарництво у всіх його різновидах є злочином. Варто пам'ятати, що приховування тяжкого злочину карається арештом або строком ув'язнення до трьох років. Не варто студентам і викладачам забувати, що злочини, скоєні групою осіб за попередньою змовою, наприклад, коли староста групи збирає гроші на "задобрювання" викладача, є обтяжуючою обставиною.

Але є і добра новина:  

Особа,  яка  пропонувала  чи дала хабар,  звільняється від кримінальної  відповідальності,  якщо  стосовно  неї  мало   місце вимагання  хабара  або  якщо після давання хабара вона добровільно заявила про те,  що сталося, до порушення кримінальної справи щодо неї  органу,  наділеному  законом  правом  порушувати  кримінальну справу (ч. 6 ст. 369 ККУ).

Тому, любі студенти, дiстаємо мобільні і дзвонимо в СБУ: 0312-61-31-00. І, можливо, завтра не буде пар:)

08 вересня 2011р.

Теги:

Коментарі

2011-09-12 / 19:34:00
2 Антон, 12.09.2011 09:26

"... тому я не бачу сенсу обговорювати процесуальні моменти справи, про яку я знаю на стільки, на скільки повідомили ЗМІ та прокуратура." (с)

- і це - дуже мудро, Антоне, дуже мудро.


Антон 2011-09-12 / 09:26:00

Аноніме, на жаль, щось конкретне Вам сказати я не можу, тому я й ужив конструкцію "я не думаю" (конотація непевності) замість ствердження, що свідка не було й бути не могло. Звідки мені знати, як проходить студентка по справі – як свідок чи як потерпіла (у якої вимагали хабар)? Я навіть не знаю, хто передавав гроші – студентка, її мати чи якийсь посередник. Сподіваюсь, я Вам пояснив свою думку. Мій допис не зовсім про оперативно-розшукову діяльність, дізнання чи слідство, тому я не бачу сенсу обговорювати процесуальні моменти справи, про яку я знаю на стільки, на скільки повідомили ЗМІ та прокуратура.

П. Тамара 2011-09-11 / 19:47:00
Анонім, а що конкретно автор може сказати ? Зрозуміло: його ніхто в справу про хабарництво данної особи не посвячував. А те,що наші "поважні судді" діють не по підручникам і всупереч здоровому глузду, то це
всім відомо.
"А судді хто?"- на це питання з часів Грибоєдова ніхто не відповів.

Людмила 2011-09-11 / 15:59:00
"карати потрібно всіх, а не лише поодиноких хабароотримувачів" - з цим згідна на всі 100%. Я провчилася на тому славнозвісному факультеті , де зараз піднявся шум, і жодного разу не давала хабар. У мене його навіть ніхто й не вимагав, однак були на курсі такі, хто платив, бо так було легше. Тому карати потрібно в першу чергу тих, хто стоїть у черзі за дипломом з повним гаманцем і повною відсутністю знань. Мені смішно слухати розмови про те, що на сесію потрібно готувати гроші.

В УжНУ хабарництво - це вже як замкнене коло: студенти йдуть в аспіранти з надією заробляти гроші (звісно, не лише зарплату), а якщо й трапляються такі, що мають інші амбіції, то їх виживають, бо вони - білі ворони у тому кодлі, вони не вписуються у систему.

2011-09-11 / 13:37:00
2 Антон, 11.09.2011 12:46

"...два моменти. Якщо людина звертається з заявою у...." (с)

Антоне, книжки ми і самі можемо почитати, ...

але по суті ваших же слів : "Р.S. Я не думаю, що там був задіяний свідок. Зазвичай, при таких операціях гроші мічені. ....", - щось конкретне скажите ?
як це можливо, яким чином, якщо свідок (заявник) "там задіяний не був", як до його рук тоді потрапили мічені гроші для подальшої передачі викладачу ?!
Заргументуйте, будь-ласка, цю свою думку.

в даній справі головним свідком, передусім саме на свідченнях якого базуватиметься офіційне правоохоронне звинувачення (якщо до формування такого ще взагалі справа дійде ?!) буде ЗАЯВНИК, який власноруч і передавав мічені гроші викладачці.

тому давайте, Антоне, не по матеріалу підручників , а по даному конкретному випадку, який ви вже так, з позиції нещодавно вивченого фахівця, коментуєте у власному блозі.

Поясніть власну вищенаведену думку.

Антон 2011-09-11 / 12:46:00

Аноніме, два моменти. Якщо людина звертається з заявою у правоохоронні органи з повідомленням про злочин, вона не обов'язково стає свідком (для прикладу, може проходити по справі як потерпіла). По друге, доказами можуть бути багато речей, а не лише свідчення свідка, потерпілого, підозрюваного, інших осіб. Для цього, до речі, і мітять гроші (речові докази), знімають на камеру, проводять інші оперативні заходи. Допит підозрюваного, дача свідчень свідком чи потерпілим можуть аудіо- й відеофіксуватись. Свідок повинен також обґрунтувати відмову від попередніх свідчень – і тут постає питання про правдивість його/її первинних свідчень. Як відомо, за неправдиві свідчення може настати кримінальна відповідальність.

До речі, це просто дивно, що хабар передавався прямісінько у кабінеті – це або вперше (все ж можливо), або вже корупція на такому потоці, і така переконаність у її "нормальності" і безкарності, що декан не "заморочувалась" посередниками.

2011-09-11 / 10:23:00
2 лелека, 11.09.2011 00:55

смійтеся собі на задоволення, головне щоб не зашкодило вам.

але головним свідком у цій справі буде саме заявник - студентка, яка і вручала викладачу мічені копюри, що в свою чергу, якщо слідувати логіці Антона : "Р.S. Я не думаю, що там був задіяний свідок. Зазвичай, при таких операціях гроші мічені. ....", - мабуть були їй підкинуті лелекою

лелека 2011-09-11 / 00:55:00
Посмеяться можно над анонимом 10.09.2011.22.10
Сама студентка заявила про вымогательство. тогда к чему нужен свидетель? Метят купюры и проследят за их передвижением из рук в руки.

Катерина 2011-09-10 / 22:40:00
Це я про Громадську раду, Антоне..

Катерина 2011-09-10 / 22:39:00
:)

2011-09-10 / 22:19:00
2 Антон, 10.09.2011 13:01

"Р.S. Я не думаю, що там був задіяний свідок. Зазвичай, при таких операціях гроші мічені. ...."

- а тоді, яким же чином мічені копюри потрапили до рук "свідка" !? лелека підкинула !?

Сміх тай годі ваш коментар ...

Антон 2011-09-10 / 13:01:00

Так, Олеже, університети й аптеки у нас створюються для заробляння грошей, а не для задоволення потреб і запитів населення. Реальна потреба у них – у десятки разів нижча. Для чого Ратушняк зі своїми кишеньковими депутатами створили у 1990-і УжДІІЕП, викачавши з міськбюджету немалі кошти (типу, комунальний виш)? Щоб забезпечити свою "команду" "корочками" без зайвого клопоту. А потім забезпечили "корочками", за офіційну й неофіційну нагороду, тисячі інших бажаючих долучитись до когорти "освічених" людей. І так по всій країні. Я вже говорив раніше, що на мою думку, в Україні багато-хто не сприймає час в університеті як час навчання, здобування освіти, натомість перебування у виші стало ритуалом, метою якого є "корочка" (і добре, якщо якісь знання лишаться в голові як супутній продукт). Кількість людей з університетськими дипломами невпинно зростає, а "країна [...] стрімголов упадає в дописемне варварство" (Забужко, 2007: 8).

Так, діти та батьки несуть хабарі часто не тому, що викладач деспот (і таке буває, але є інші методи змінити ситуацію, і корупція не повинна бути одним з них), а тому, що діти ліниві, залякані, або їм не вистачає клепки в голові засвоїти матеріал (телебачення не розвинуло:). Розумові здібності вже давно не є однією з вимог для вступу чи навчання в українських вишах. Чому люди вчиняють злочин, пропонуючи й даючи хабарі? Так легше. Риба пливе там, де глибше, а людина – там де легше. Ми йдемо шляхом найменшого супротиву. І про моральність, законність, самоповагу воліємо не думати – так легше. Наприклад, легше (чи "круче"?) всунути даїшнику 100 грн., ніж пристібнутися чи їхати з людською швидкістю. Чому при масовій корупції в освіті студенти бідкаються, нарікають, але не "здають" викладачів, які провокують чи вимагають хабарі? Бо без хабара прийдеться вивчити матеріал, а тендітний мозок багатьох студентів для таких функцій не привчений. Якби припинили приймати іспити за хабарі, у нас би пішла друга хвиля смертей серед навчаючої молоді, оскільки нація не лише фізично, але й розумово нездорова. Спочатку діти вмирали на уроках фізкультури, а так би почали гинути, як мухи, від розумової напруги. Не можна так з нашим майбутнім. Не по-християнські якось.

Звісно, наша люба держава створила купу перепон (Гриценко називає їх "хабароємними функціями"), і часто без хабара справу не вирішиш, яким би чесним не був. Тому потрібно міняти закони, правила, державу взагалі, а не обирати головних поборників корупційних схем – БЮТ і ПР. Але проблема не лише у поганих законах і нечесних чиновниках чи викладачах, а в лінивих і безпринципних людях. І виправдання "всі так роблять" – відмазка слабенька. Всі матеряться, злочинність зростає – чи це повинно стати спонуканням долучитись до загалу? Система цінностей народу повністю викривлена. Подивись на коментарі під заміткою про суму хабара, який отримала Фабіан. Сам факт хабарництва сприймається нормально – людей непокоїть політика (Полюжин, ЗакДУ, Веґеш, "підстава", ще бозна-що). Деяких обурює сума: от якби взяла 100 євро чи півсвині – ми б зрозуміли, а ось $800 – то аморально, зажралась пані. Тому не дивно, що у парламент приходять реґіонали з тимошенківцями. Всі знають, що вони крадуть, маніпулюють судами, брешуть, – але в очах виборців, одна з цих сил робить це менше, тендітніше, ніж інша ("менше зло").

P.S. Я не думаю, що там був задіяний свідок. Зазвичай, при таких операціях гроші мічені. Часто такі моменти ще й відеофіксуються. Оскільки хабар вимагався ще в червні, то правоохоронці могли також отримати від суду дозвіл на ведення прослуховування/запис телефонних розмов. Наприклад, якщо студент передає хабар викладачу через посередника, то зазвичай використовується аудіозапис. Було би бажання, завтра Ужгородський СІЗО міг би пишатись великою кількістю кандидатів і докторів наук. Та й проф. Фабіан не так сутужно було би.

2011-09-09 / 22:07:00
Антон, ти молодець.
Громадкість повинна почути реакцію УжНУ та ректора на факт затримання декана факультету за вимагання грошей.

Головне, аби свідок не відмовився від показів.

Пан Баклажан 2011-09-09 / 20:57:00
Антоне, ти, як майже завжди, маєш рацію.
Я побував в двох шкірах - спочатку студента (і навіть здавав іспит у Опіярія - без хабарів, але за принципом "той, хто після цього лишився живим, буде заздрити мертвим"), потім викладача (не в УжДУ).

Десь на другий рік мого викладацтва студенти ті хабарі ледь не в руки тиснули - при тому, що здати в мене іспит було дуже легко. Все одно не бажали напружувати мізки. Коли не брав від них хабарів, шукали інших шляхів - аж до того, що іспит ставили "старші за званням" без мого відомо, і певно, небезкоштовно. Зрештою, і я спокусився на ті хабарі, але швидко опанувався і просто кинув викладацтво - не схотів більше приймати участь в тій профанації, що зветься в нас "вищою освітою".

З тих пір минуло чимало літ - зросли ставки хабарів, а процент непідкупних викладачів став "наближуватись до нуля". А винні в тому псевдостуденти, які органічно не здатні до навчання.

Вся біда в тому, що насправді Україні не потрібна така кількість людей з вищою освітою. І в знайомі тобі Англії, і в сусідній Угорщині далеко не кожна молода людина має вищу освіту, та коли має - то це справді освіта, а не липа.

Нещодавно, на гілці про заробітчан
http://zakarpattya.net.ua/ukr-news-86999-73-ukrainskykh-zarobitchan-v-Italii-vvazhaiut-pamiatnyk-zarobitchanam-hanboiu
я висловився критично про їхні плачі. Відомо, що серед причин заробітчанства № 1 - заробляння грошей дітям на освіту. Так ось, в переважній більшості це самообман. Це заробляння грошей своїм тупим дітям, яким місце на пілорамі чи в полі, на тепле містечко. Яке починається з по суті купленого диплома. Через мене пройшли десятки, коли не сотні таких заробітчанських дітей (значно більше, ніж дітей ВІП-персон), яким за нормальних розкладів вершиною освіти було б ПТУ. Були такі, що не могли зв"язати кілька слів у речення. І нині вони мають дипломи, можливо, хтось з них сидить в ОДА, РДА чи суді...

Антон 2011-09-09 / 20:19:00

Дякую, Катерино. Наразі я намагаюсь потрапити в Громадську раду при Ужгородському СІЗО:) Ситуацію в УжНУ я знаю, але можу Вас утішити, що не всі українські виші, принаймні з першого погляду, такі. На початку тижня був у Могилянці і залишився приємно враженим: діти зі світлими обличчями й ознаками інтелекту, вишукана мова, чемне, але не перелякане чи западливе ставлення до викладачів, відсутність зверхності до студентів з боку викладачів чи допоміжного персоналу. Замість гнітючого враження, яке я отримую проходячи коридорами ужгородських ПТУ чи університетів, я відчув оптимізм і навіть гордість.

Катерина 2011-09-09 / 09:18:00
Антон, я вас дуже поважаю, ви для цього "зміїного" міста -- унікум. не знаю, чим ви займаєтесь зараз і що ви взагалі зараз робите у цьому місті (думаю, ви тут тимчасово), але поїдьте на БАМ і прогуляйтесь на перерві по цьому "сталкеру" серед цієї зміїної мішури, матів, цигаркового диму, голих задниць, розмальованих обличь, істеричних і кровожадних тіточок і дядечок і зробіть висновки про їхню адекватність і здоровий християнський глузд.


Антон Симкович
Публікації:
/ 4Велопатруль - міліція з народом? Видимість реформ і реформа видимості
/ 5Всі вводять санції проти РФ -- може і нам на часі?
Чому ми регулярно "майданимо"
/ 2«Та неоднаково мені...»
/ 8Моя хата скраю – але автівка в центрі
/ 16Вибіркова гласність: прохання до місцевих опозиціонерів
/ 6Народжений плазувати так і сконає в гадюшнику?
/ 5Рівні серед рівних, або хто захистить Людмилу Янукович?
/ 58Що таке українська міліція?
/ 3Прокурорам – пам’ятник, суддям – земельку, громадянам – мораторій?
/ 12Прохання до депутатів
/ 1"Туманний Альбіон"
/ 12Кембридж обрав ректора
/ 31«Спасибо жителям Ужгорода за мэра-билбордизатора»
/ 25Данина моді чи реальна потреба? Міркування про велодоріжки
/ 7«Почём нынче гласность для народа?» Поради меру Ужгорода
/ 20Гомо советікус – 2
/ 9До питання плагіату в Україні
/ 52Тимошенко і «повстання»
/ 45Відгук на сьогоднішні події
/ 22Гомо советікус
/ 4Чи беззаконня де-факто перетвориться на беззаконня де-юре?
/ 17Хто винен і що робити з забудовою пл. Богдана Хмельницького? Або «активістам на замітку»
/ 8Два слова про Луценка
/ 34Як державі надалі контролювати народ: чи не у цьому «проблема» подвійного громадянства?
» Всі записи