«Костиль відродження» Боржавської вузькоколійки.

Неділя 7 серпня 2011 року в черговий раз зібрала прихильників Боржавської вузькоколійки без огляду на національність та соціальний статус… Ранок о 8.00 на залізничній станції Виноградів: в цей день територія залізничної станції перетворюється на бурхливе море – тут проходить черговий базар. Синьо-жовтий тепловоз та три пасажирські вагони посеред цього моря - такий собі корабель.

... дрезина - ковалі...
... дрезина - ковалі...

Думаю відомий режисер  Костуріца може позаздрити атмосфері базару на вузькоколійній залізниці, коли крам розкладають прямо на колії, швиденько прибирають його коли наближається потяг, і знову виставляють коли той проїде... Три десятки прихильників малої залізниці сідають на потяг  до станції Хмільник разом з іншими пасажирами – три вагони вже заповнені вщерть  місцевими пасажирами. Гість з Будапешту, голова Спілки любителів малих залізниць Угорщини Тібор Бачинський неймовірно радіє – "...я багато років приїжджаю в цей день на Боржавську вузькоколійку – але в перший раз ми відправляємось з Виноградова, і людське море на залізничному вокзалі мене дуже вразило - приємно вразило. Адже це свідчення життя залізниці."

Потяг відправляється о 8.05 з залізничної станції Виноргадів – перед цим більше  десятка фотографів фіксували вир життя навколо "малого поїзда". Така фотосесія продовжувалась на кожній зупинці – ст.Олешник, Чорний Потік, Шаланки...Потяг прибуває на вузлову станцію Хмільник – тут вже чекає інший спеціальний потяг до ст.Іршава. Висаджуємось з "рейсового" потягу Виноградів – Хмільник, і перед посадкою  невеличка екскурсія по цій затишній місцині. Фотоапарати фіксують маневрування двох  локомотивів ТУ-2 на станції  - таку нагоду сьогодні не часто можна побачити, адже регулярне сполучення відбувається тільки на відрізку Виноргадів – Хмільник, та один раз о 10.25 поїзд прибуває на ст.Іршава. Але в четверг і неділю поїзд до Іршави не їде, і нам довелося замовляти спеціальний поїзд в цей день з ст. Хмільник до ст. Іршава. Відправляємось з станції Хмільник і попередньо домовившись з машиністом наш спеціальний потяг робить фото-зупинки. Біля села Сільце, поблизу автомобільної дороги до фотосесї долучаються і пасажири туристичних автобусів та водії авто, які побачивши наш туристичний потяг  "розглядають" його через монітори фотоапаратів... Здається  поїзд став справжньою фотозіркою...

Прибуваємо на залізничну станцію Іршава – нас зустрічає черговий по станції -начальник залізничної станції  Василь Томеш. Більше трьох десятків пасжирів фіксують на фотоапарати маневрування по ст..Іршава, а опісля пересідають на автобус і прямують до ст.Приборжавське.

Станція Приборжавське на сьогодні остання,  до якої збереглася   залізнична колія та приміщення залізничної станції (вище колись були станції Довге, Бронька, Кушниця).  В цей день в приміщенні була розгорнута експозиція, що складалася з фотографій Боржаської вузькоколійки та документів, пов'язаних з її життям. На коліях станції Приборжавське учасників чекав сюрприз – залізнична дрезина та невеличкий вагончик, що виблискували на сонці свіжою краскою. Господарем  транспортного засобу був Віктор Волошин – майстер Хустської шляхової дільниці  ШД-15, яка опікується доглядом за мостами малої залізниці. Зустріч на станці Приборжавське розпочалася з огляду експозиції – облаштовану за сприяння юних волонтерів, яку вів директор Іршавського  краєзнавчого музею, житель с.Приборжаське, Андрій Світлинець, а також з інформацією про сьогоднішній стан з малою  залізницею виступив в.о.директора Агенції розвитку  Іршавщини Микола Сочка. Особливо приємною для всіх присутніх була зустріч з громадою села Приборжавське, яку очолив сільський голова Віктор Шпортень разом з сільським дитячим фольклорним колективом під керівництвом завідуючої клубом Капцош Марії Дмитрівни спільно з Гринюк Надією Іванівною та троїстими музиками. Гостями свята були Лисичівський та Білківський сільські голови, ветерани з села Приборжавське:  Світлинець Павло Дмитрович – колишній директор заводу будівельних матеріалів та Ісак Михайло Дмитрович сільський історик-краєзнавець,  які в такий спосіб підтримали акцію. Всіх присутніх частувала богарачем та голубцями Маріанна Добра.

Цікавою була екскурсія на Приборжавський завод будівельних матеріалів – там знаходиться дизельний локомотив ТУ-8 та вантажні вагони, як превозили вапно...

    Особливістю Дня Боржавської залізниці стала акція громади ковалів "Клепачі" та Сергія Тяско  - вони викували символічний костиль відродження безпосередньо встановивши наковальню на дрезині, а всіх присутніх залучили до зйомки відеоролику про цю подію. Слід відмітити що до акції долучилися багато гостей  - унікальною можна вважати зустріч в Приборжавському  людей, які зробили дуже багато для популяризації Боржавської вузькоколійки. Це в першу чергу інженер Карел Бенеш з Праги, який п'ятнадцять років тому підготовив та видав унікальне видання "Залізниці на Підкарпатській Русі", Міхаєль Шнеєбергер – директор румунської лісової залізниці Вішеул-де-Сус, Тібор Бачинський з Будапешту – голова спілки любителів малих залізниць Угорщини. Українську Асоціацію збереження історії залізниць України представляв ужгородець Шандор Штець.   

За святковим столом відбулася дискусія активістів громад Боржавської долини та гостей з приводу свята та майбутнього вузькоколійки. Цікаву думку виловив Міхаєль Шнеєбергер, який 15 років тому розпочав проект з відродження  лісової залізниці в Румунії. Головним на його думку є бажання місцевої громади зберегти свою історичну спадщину, а при вмілій організації роботи є дуже багато людей які можуть їм в цьому  допомогти і фінансово, і морально. На знак дружніх стосунків він подарував головам сільських рад Білок та Лисичева календарі з фото лісової залізниці в Румунії, а Приборжавському сільському голові – обємний фотоальбом цієї залізниці: всі фотографії та текст  виконані ним особисто.

На думку зібрання  першим кроком може бути ініціатива громади села Приборжавське з облаштування будівлі залізничної станції. Продовженням має бути  створення фонду Боржавської вузькоколійки та проведення мистецьких акцій з метою його фінансового наповнення. Одною з таких акцій і буде виготовлення відеоролику, підготовка та друк фотоальбому -  їх презентація  в Україні та за кордоном.

 

Громадська організація "Боржавська ініціатива" висловлює подяку за сприяння в організації Дня Боржавської вузькоколійки начальнику Хустської ШД-15 Петру  Хоруженко, начальнику депо Королево – Володимиру Сідашу, начальнику залізничної станції Іршава Василю Томешу, сільському голові с.Приборжавське Віктору Шпортеню, лінгвістичному центру "ЛІК",м.Ужгород.  

Висловлюємо подяку всім небайдужим гостям з-за меж країни, жителям Закарпаття та  України, які в різний спосіб долучаються до ідеї збереження Боржавської вузькоколійної залізниці.

P.S. Перша неділя серпня в радянську добу була присвячена відзначенню Дня залізничника, і саме в цей день сотні залізничників Закарпаття за підтримки професійних спілок обирали місцем проведення свята Боржавську вузькоколійку. В наш час ця традиція  все менше має підтримки в професійному середовищі залізничників, але цю традицію підтримують та продовжують прихильники вузькоколійки в Україні та з-за кордону. Головним змістом сучасних заходів є привернення уваги до збереження останньої вузькоколійної залізниці на Закарпатті як історичної технічної пам'ятки та її використання в нових економічних умовах – розвитку туристичної інфраструктури. Останні місяці ажіотаж навколо вузькоколійки створено продажем на аукціоні ФДМУ в Закарпатській області 14 км. колії на відрізку Приборжавське - Кушниця , яка на думку експертів була найбільш привабливою з точку зору туризму. Сьогодні у владних коридорах зясовують правомірність продажу залізниці , в ЗМІ журналісти публікують  матеріали щодо незрозумілої позиції влади в попередні роки ... Багато представників органів виконавчої влади,  депутатів обласної та  Іршавської районної ради ламають списи на сесіях з приводу законності продажу залізниці  – але жоден з них не був помічений на скромному святі Боржавської вузькоколійки. Видно "палинчані" та "співані" фести більше приваблюють увагу  можновладців – там поспівав, та і забув. А з залізницею ? – там не просто, бо в цій галузі не можна ні в право, ні в ліво – колія іде тільки прямо, або...  нікуди!

День Боржавської вузькоколійки

На станції Хмільник

На станції Хмільник.

На ст.Іршава

Прибуття на ст.Іршава.

Встановлення дрезини на ст.Приборжавське

Хочеш кататися - вмій сани (дрезину) тягнути...

Останні приготування - ст.Приборжавське

Останні приготування до зйомок справжнього кіно!

Відкриття експозиції до Дня Боржавської вузькоколійки...

Відкриття експозиції на залізничній станції Приборжавське.

привітання від фолькльорного молодіжного колективу с.Приборжавське

Вітання від молоді Приборжавського.

Троїсті музики теж люди..

Троїсті музики теж люди - коли богарач в мисці!

ветеран маншиніст локомотиву Марко І.Ю. оглядає локомотив на заводі

Ветеран-машиніст Марко І.Ю. - "ех зараз згадаю молодість".

а на дрезині всім весело!

А на дрезині всім добре!

діти - волонтери

Яринка та Андрійко - юні волонтери. ВОни опікувалися і виставкою і кухнею!

подарунки головам сілських рад Білки та Приборжавське

Подарунки від Міхаєля Шнеєрберга сілському голові Приборжавського.

Винуватці Дня Боржавської вузькоколійки

ВИНУВАТЦІ !!!

 

З архіву О.Ворошилова - День Боржавської вузькоколійки 2008,серпень.

День залізниці 2008

 

День Боржавської вузькоколійки 2008

 

День Боржавської вузькоколійки 2008

09 серпня 2011р.

Теги: вузькоколійка, Приборжавське, Боржава,

Коментарі

Машиніст фанат 2012-01-19 / 12:25:51
Я тоже фотографувався на тепловозі ТУ-8 в Приборжавському. Якби ще дали на тепловозі поганяти то було б весело.

Денис 2011-08-13 / 11:31:00
..ні-ні ! це тільки тренування - такий собі флеш-моб. Зустріч буде в 2012 му :))))

LC 2011-08-11 / 17:02:00
Файне діло чиниш, Денисе. Чув-им, зустріч випускників фізфаку теж ти організовувати узявся?

п.Тамара 2011-08-10 / 08:35:00
Ну не треба і тут цю ложку дьогтю, Штрекарю.
Дуже цікаво читати, проїхатись на цьому потягу ще краще.

штрекарь 2011-08-09 / 21:59:00
...і що то допоможе? ...що мадяри та німці вам бабками поможуть?

Денис 2011-08-09 / 21:42:00
Дякую за підказку - але ми щось зробимо і на станції Виноградів...прийдемо з нашими троїстими музиками ...і тоді буде звук!

Пан Баклажан 2011-08-09 / 20:47:00
Вітаю, Денисе!
Можеш долучити до агітпродукції про вузькоколійку й два відео з Виноградівського базару на рейках (на жаль, без звуку):

http://zakarpattja.livejournal.com/36934.html


Денис Добра
Публікації:
/ 14Як нам облаштувати Боржавську вузькоколійку
/ 4Боржавська паска, або яка паска буде цього року?
/ 2Річка 30 мостів
/ 4Футбол без кордонів
На Боржавську вузькоколійку висадився швейцарський десант
Британський стандарт Закарпаття
/ 1Кесареві – кесареве!
/ 4Господарка фестивалю Гамора – 2011
/ 4ФОРЗА підтримала звернення "Боржавської ініціативи" до голови Закарпатської ОДА
/ 15ВІДКРИТИЙ ЛИСТ голові Закарпатської ОДА з приводу демонтажу Боржавської вузькоколійки
ДОКУМЕНТАМИ по продажі вузькоколійки
/ 27 «Шагренева кожа» Боржавської вузькоколійки
/ 8Чин Святого Василія Великого в часи Карпатської України.
/ 1Вівці, мої вівці...
/ 2Поки крутиться колесо старого млина...
/ 2Сторіччя шляху до «Американської мрії».
/ 3Їхав трамвай, 13 номер…
/ 9Гранти Президента України як вища школа корупції.
/ 6Ура! Маємо вибір.!.?
/ 4«Зачистки» в стилі КГБ.
Сам врядую, сам прокуратурою, культурою і т.д. керую…
/ 3Старт виборів на селі ...
Закарпатці взяли участь у міжнародному «залізничному» таборі в Угорщині
/ 1На Закарпатті ентузіасти відзначили День Боржавської вузькоколійки
/ 7Вузькоколійна дорога Боржавської долини.Частина І. Історія
» Всі записи