Піонер німецької барокової графіки

Автопортрет, 1637 р.
Автопортрет, 1637 р.

 «Метаморфози» («Перевтілення»)  поета Публія Овідія Назона (43 р. до н. е. — 18 р. н. е.)  є не тільки  найбільшою за обсягом поемою у римській літературі (15 книг), а й одною з  ключових книг європейської культури.  Найвизначніший  твір римляна описує створення та історію світу на основі близько 250 грецьких і римських міфів. В якості центральної теми в цій книзі використані перетворення - метаморфози, які відбувалися під час створення світу.
 
Ця всеосяжна епічна поема стала одним  із найпопулярніших творів про міфологію і надзвичайно популярним джерелом  натхнення для європейських середньовічних  літераторів, музикантів та художників.  В образотворчому мистецтві «Метаморфози» називають "Біблією художника" завдяки багатству сюжету: тут є і драматичні історії, і напружені емоції, і розповіді про тісний зв'язок світу богів, людей та природи.
 
Найбільшої популярності «Метаморфози» досягли в епоху Ренесансу та бароко. В цей час книга багато разів перевидавалася, як правило, з ілюстраціями знаменитих художників. Найбільш значні живописні цикли «Метаморфоз» належать Йоганну Вільгельму Бауру (Johann Wilhelm Baur, 1607 -1642), одному з піонерів графіки німецького бароко.  Більшу частину свого життя він присвятив створенню 150 ілюстрацій до цієї поеми  Овідія.


 
Вибрані гравюри з циклу «Метаморфози» представлені зараз на виставці  в кабінеті графіки відділення Національної галереї в Празі (Шварценбергський палац), де розташовується постійна експозиція чеського мистецтва епохи бароко і маньєризму.


 
За словами  автора та куратора виставки Петри Зеленкової (Petra Zelenková), мистецьку освіту видатний графік  отримав у рідному Страсбурзі, проте у 1630 році Баур перебирається до Італії, де малює  на  замовлення знатних аристократичних родин (створює портрети, натюрморти, робить ілюстрації до книг). У Римі художник  деякий час жив з Карлом Шкретою (Karel Škréta), з яким він був знайомий з Німеччини. Шкрета увійшов в історію як один із видатних  чеських живописців епохи бароко. 


 
Італію Баур покидає у 1637 році заради роботи у Відні при дворі імператора Священної Римської імперії Фердинанда III. Саме тут з 1639 року він починає працювати над циклом з 150 офортів за сюжетами  «Метаморфоз» Овідія. Підготовлений ним альбом був надрукований у Відні в 1641 році,  і з тих пір він стає найбільш часто публікованим графічним циклом. Така популярність пов'язана з тим, що Баур звертається в основному до більш ранніх книг поеми Овідія, однак робить акцент на емоційній і нехитрій подачі сюжетів, що в той час було новаторством, а тому завоювало визнання публіки.


 
Оригінальна, стильна, прогресивна робота німецького графіка відрізнялася динамікою сцен, добротними композиціями і підкреслювала емоції. Роботи з циклу «Метаморфоз»  Баура  часто копіювали колеги по цеху, в них черпали натхнення багато художників епохи бароко, особливо в Німеччині та Центральній Європі.


Виставка «Метаморфози»  Йоганна Вільгельма Баура в Празі  триватиме до 12 січня 2014 року. В експозиції представлено широкий вибір гравюр з циклу Баура, особливо на  окремих аркушах. Тут виставлено також його альбом «Метаморфози»  в першому виданні та пізніших копіях. Цінним експотаном є овідіївська серія  в кольоровому екземплярі  ренесансного  циклу майстра гравюри Вергілія Соліса (Франкфурт 1563).


 

31 грудня 2013р.

Теги:

Коментарі

Михайло Фединишинець - Анні 2014-01-05 / 16:55:19
Дорога синя панчохо Анно, вибачте, але Оксана написала доступно і стилістично грамотно. Ну пост, звичайно, не для обивателів, простаків... Натомість ви найімовірніше обкурилися і в коменті пожонглювали такими термінами, висловили таку глибоку думку, що дах рве. І головне: заведіть блог і там собі формуйте зрілого читача. Успіхів!

Анна 2014-01-03 / 16:39:18
Дорога Оксано, найперще треба підняти свідомість читача нашого, щоб він зрозумів: нинішнє бароко - це не сучасний авангардизм, а маньєризм- це не просто неовираження деградації духу мистецького. Будьмо ближчими до читача. Не кожен має змогу їздити по закордоннях. Доступно, просто, точно, конкретно і прекрасно в смислі стилістичному — ось фактори, які формують зрілого читача! Успіхів!


Оксана Чужа
Публікації:
Україна-Росія: бої тривають
Дерев’яні церкви Закарпаття уже майже століття утримують цікавість чехів
Дев’ять квадратних метрів України
/ 1Чехи розвінчують криваві міфи про бандерівців
/ 1Як отримати гранти мігрантам у Чехії
У Празі відкрили пам'ятну дошку Героям Небесної Сотні
/ 1Росія програє війну з Україною
/ 9Світлина з Mайдану стала фотографією року в Чехії
/ 1Слідами Альфонса Мухи
/ 5Чеський геній, якого повинні були забути
Креативний кінозал як альтернатива кінотеатрам
ЄДИНИЙ У СВІТІ КРИМСЬКОТАТАРСЬКИЙ ТЕАТР
Українська експериментальна бандура: США-Чехія
Виставки для сліпих
«Сонячність» поета Василя Вовчка
/ 7Шевченкова Катерина на чеський манір
/ 2Пам'яті владики Івана Маргітича
/ 4Спогади, що сповнюють гордістю
/ 4Відірватись від землі
/ 4МЕТАМОРФОЗИ
/ 4Кілька слів про сучасний архів
/ 7Європейська столиця квітів – Кейкенхоф
/ 1Така різна любов
/ 1Легенда про поліську отаманку Марусю
/ 4«Розмір – не головне», – вважають мешканці німецького Амбергу
» Всі записи