Художник Іштван Гичко. Дотик до власної сутності

Іштван Гичко вийшов із закарпатської школи живопису, так і не потрапивши до неї. Свого часу його не прийняли до Ужгородського художнього училища, невдалими були і спроби вступити до аналогічного навчального закладу в Івано-Франківську. Недостатньо добре написані диктанти з української мови заважили більше, аніж талант до малювання. Тобто Іштвана було «вирізано» з процесу здобуття освіти за покликанням. Але покликання – річ непроста. Це як одежина, якою наділяє Всевишній. Дехто її зношує дуже швидко, кидає, дехто береже усе життя і навіть робить її неповторною чи, як нині кажуть, ексклюзивною. Усе вимагає праці. Талант – також.

Художник Іштван Гичко. Дотик до власної сутності

Сайт художника - http://www.hecskoistvan.extra.hu/

Іштвану довелося перелицювати божественний дар. Це як у побуті – коли через скруту доводиться перешивати ношені речі . Бо хто б що не казав, а хист до малювання не є унікальним, так само, як і вміння пришивати гудзика чи кроїти за готовими лекалами. Та суть у тім, що з цуравого пальто можна пошити робочі гаті, а можна – оригінальне вбрання, яке стане початком нового напрямку в мистецтві створення одягу чи, на крайній випадок, модельному бізнесі. Історія знає повно прикладів такого роду метаморфоз.

Та Іштван – не кравець, він художник, який понад десять років живе і працює у Франції, і за цей час устиг розвинути власне обдарування до рівня мистецтва. А народився і виріс у Виноградові – закарпатському містечку, де століттями місцевий соціум живиться з різних культурних джерел – русинсько-верховинських, угорських, російських, українських, єврейських і ще багатьох інших.

Коли взялася переглядати роботи Іштвана на його персональному сайті, здалося мені, що обов’язково знайду у нього ностальгійні роботи з синіми горами. Таких не виявилося. Вразили сюжети цілковито іншого крою – небуденні, приголомшливо своєрідні, цілковито авторські, не запозичені ні за технікою виконання, ні за засобами зображення тих відправних смислових домінант – «життя», «любов», «віра», «слава», «влада», «смерть», які кочують від одного справжнього митця до наступного - того, який обов’язково ступає крок у крок за попереднім. І це немов пароль, за яким упізнаєш Художника.

Якщо спробувати якомога коротше охарактеризувати тематику робіт Іштвана Гичко, то, мабуть, найвиразнішим буде вислів: «Самотність одержимої життям людини у світі, що руйнується».

Позаяк я є дилетантом у мистецтвознавстві, не беруся судити, до якого напрямку живопису слід  віднести роботи Іштвана. Та, як на мене, вони вибиваються з будь-якого ряду, хоча в них є виразними ознаки сюрреалізму, імпресіонізму, символізму, абстракціонізму, авангардизму, та ще й мізерабілізму, і пуантилізму, і дивізіонізму, про які я прочитала у спеціальній літературі, готуючись до написання цієї статті. В даному випадку, на мою думку, маємо симбіоз із кількох художніх течій, однак не надмірний, не безладний, а цілковито органічний, закономірний, який випливає з правила про появу нової якості на вершині критично великої кількості.

Мабуть, Іштван не випадково на головній сторінці власного сайту розмістив роботу, яка за зовнішніми параметрами виглядає автопортретом. Є в ній, на перший погляд, щось деструктивне, відштовхуюче. Та варто придивитися до композиції, замислитися про деталі, які впадають у вічі, як відкривається потаємний зміст цього полотна. Помітно випнутий живіт астенічної статури чоловіка на зображенні, здається, символізує непритаманну сильній статі вагітність. Тут доречно згадати, що слово «живот» (яке є і в русинській мові) має давні слов’янські корені і семантично означає не тільки вмістилище органів травлення, а й життя в цілому. Справжній творець завжди вагітний новим життям. Життя істинного митця завжди запліднене ідеєю, вищим змістом, особливим покликанням. Вражає погляд художника на портреті – розгублений і водночас самозаглиблений, неспокійний і заразом такий, у якому прочитується  зречення усього суєтного, випадкового, скороминущого. Герой полотна нагадує самурая, що вже взяв до рук меча, аби використати його за останнім призначенням. У даному випадку останнім призначенням є творення – аж до самозречення.

Галерея робіт Іштвана Гичко не обмежується сюжетами, центральним персонажем яких є  людина, залежна від фарб і пензля, людина, яка виривається з палітри і яку фарби скручують у вузол.   Алегоричний Чорний пес, що дрімає, нагодований господарем, не є жорстоким. Той самий собацюра витягає писок з примруженими очима від явного чи уявного задоволення. Щенята на простирадлах з кулястим предметом на передньому плані – це той самий пес у чотирьох іпостасях: сторожкого відпочинку, задоволення, зацікавлення й готовності діяти, рухатися. Здається, це портрет наших неусвідомлених потреб та інстинктів. Тим паче, що осібно в альбомі Гичко є ще три ескізи з собакою  – ласого, з висолопленим рожевим язиком, настрашеного, з розкритою пащекою, готового без зволікань вчепитися в порушника його спокою,  і сплячого, втихомиреного, скрученого в затишному кошику.

Особливими є люди на полотнах художника. Скільки характерів і станів! Людина, що скинула маску беземоційності. Людина, що проростає металево-сірим у просторі, який наповнений дрібними кубиками та ще якимись кутастими геометричними тілами. Людина, яка лежить, піддаючи себе розкладанню й поглинанню. Людина, яка щойно з купелі, цнотливо обгорнута простирадлом, - і б’ється в товсте скло, яке обрисами нагадує хмарочоси мегаполіса. Людина у підрамнику, з геометричними неоковирностями позаду й розп’яттям митця попереду. І Той, що йде по воді, як по тверді… Останній образ, утім, символізує радше Того, хто виринає з чистих струменів, народжується з нуртуючого джерела, щоби вознестися над ним. А ще є людина, яка захищає, людина, якій болить, людина, яка тліє зсередини, людина, захоплена зненацька, людина, яка дотикається до прозорої оболонки власної сутності, людина, яка жонглює кубиками, людина, прошпилена безліччю голок, людина скорботна, людина-пазл, людина – злиток з напівкоштовного каміння, людина-лють, людина-радість, люди утилізовані, черепи металевих людей… Та є й людина-любов… Принаймні я її побачила серед робіт, які на сайті в Іштвана не мають назв.

 

2

Про враження від абстрактних полотен Гичка спочатку не мала наміру розповідати. З тієї причини, що абстракцію в живописі сприймаю на рівні візуальних відчуттів – ріже чи не ріже очі, і не завжди розумію її, хоч і вважаю цікавим видом мистецтва – прикладною теорією творчості, філософією на полотні чи в скульптурі. Втім, про засади й призначення абстракціонізму, мову форм і кольорів можна прочитати в творах засновника цього напрямку - Василя Кандінського. Зрештою, з абстракцією маємо справу і на звичному, побутовому рівні – це, наприклад,  художні шпалери, якими бувають обклеєні наші помешкання, аби створювати відповідну атмосферу. Але серед коцкастих полотен Іштвана надибала ті, які немов прорвалися з кольорового хаосу кутів і різних станів – плаского та об’ємного, тривимірного. Численні перші в доробку художника можуть, на мою думку, символізувати суцільність дроблення й здрібнення нашого світу. А ось одну з робіт іншого ряду, виділеного мною, я б назвала поетичною абстракцією. На ній проглядають обриси велетенського міста з висотними будинками, над якими …летять вікна. Так, саме вікна, які немов відірвалися з належних їм місць і ринули освоювати як мінімум атмосферу, як максимум Всесвіт. Однак слід зазначити, що своєрідність мого бачення аж ніяк не перекреслює інших можливих прочитань цієї роботи.

Або ще одне полотно, де в масиві нашарувань і перетікань фарб тут і там проглядають … гребінці. Так-так, оті звичайні, якими ми розчісуємо свої шевелюри. Тут гребінці неначе пробують «зачесати» реальність. А вона, ця реальність – бурхлива, розхристана, весела, немов дитячий майданчик у сонячний день. І якщо приглянутися уважно до роботи, то можна помітити серед героїв абстракції обриси казкових героїв – кумедних малих чоловічків з рожевими щоками, бантиками, капелюхами на зразок того, який носив Незнайка, чи романтичну юначку в чорно-білому вбранні, яка читає книжку, що лежить у неї на колінах. Я далека від того, що всіх цих персонажів Іштван навмисне «витягав» з какофонії барв. Мабуть, лише я їх побачила. Та оскільки таки побачила, роблю висновок, що призначення своє – вести діалог з глядачем - картина виконала.

 

3

Над пейзажами художник, - чомусь так здається, - працював не на пленерах. І це не є хибою. Адже, за великим рахунком, пейзаж – це не механістичне відтворення елементів, з яких складається обраний для полотна краєвид, куточок природи, сегмент міста чи морська панорама. Пейзажі Іштвана радше нагадують спомин про спілкування з природою, тими її миттєвостями, які тривають кілька хвилин, однак вкарбовуються в сітківку ока назавжди: золоте марево над каньйонами, туман з моря, що огортає пасмом берег з далекою-далекою перспективою, лазурове море з червоним обрієм, блакитна течія, що протинає зеленаву масу хвиль, самоцвітні гострі скелі з сонячними брижами на кришталевій поверхні моря… Яскраві насичені кольори на пейзажах Гичко видають душевні поривання художника – повернути природу до стану її гармонійної відкритості щодо людини і рівноваги в стосунках. А рівновага тримається на тонкій, невидимій звичайному оку нитці, і Гичко вдається кольором відобразити непомітність перетікання станів і настроїв людської душі, яка веде діалог з пейзажем. Однак чи заслуговує людина на рівноправну розмову з природою, власним єством? Чи здатна природа чути нас? Чи спроможна людина витримати випробування, яким її піддає природа загалом і людська натура зокрема? Палицею не заженеш хвилю цунамі назад, в океан. Тут доречно розповісти і про ще один сюжет  у пейзажному доробку Гичко – гори й море, обтягнуті чорною сіткою. Ця робота вражає промовистою символікою, бо пейзаж оживлений – крутосхили художник виписав кольором живої плоті, ультрамарин води немов би залитий нафтовою плівкою. І тільки небо залишається блакитним і далеким, та зблизька й воно вже покраяне блідою сітковиною. Так світ чимдалі дробиться й занапащується людством, яке в гонитві за новими «цивілізаційними» благами нищить середовище свого існування, осередок власне життя.  І не випадково, мабуть, що на зміну більш-менш детально промальованим пейзажам приходять роботи, які можна умовно назвати пейзажною абстракцією Гичко. В них – дух Творця, що протистоїть стихії, осмислюючи її в зародку.

 

4

Тема самотності людини особливо потужно розкрита в графіці Іштвана Гичко. Сплетені людські тіла ніколи не повернуті в роботах художника обличчями одне до одного. Ці квазі-організми з безліччю рук і ніг рухаються іноді в одному напрямку, частіше – врізнобіч, нагадують одночасно і вітряки, з якими ставав на бій сервантесівський Дон Кіхот, і людину-Вітровія у «золотому перетині» Леонардо да Вінчі, і нагромадження застиглої в безнадії пасивності, і згустки відчайдушної напруги, яка ось-ось розірве усі мислимі й немислимі пута. На рисунках вгадуються й інші стани всякчасної людської потуги: спроби сягнути захмарного, віддатися спокусі, дістатися мети навіть у неприродний спосіб, але й жертовність, і зусилля, спрямовані на допомогу тому, хто прагне до руху. Пристрасті, якими наповнені людські піраміди Іштвана Гичко, - класичні, хрестоматійні. Тут мимоволі пригадується цикл офортів Гойї «Капрічос». Задум у нашого земляка подібний, тільки втілює він його інакше, обіграючи пластику, динаміку і рельєфність людських тіл. Ідея, втім, не нова. В норвезькому Осло є парк скульптур Густава Вігеланда, які об’єднані стрижневою композицією під назвою «Моноліт». Виконана вона у формі обеліска з суцільного каменю, на якому вирізьблені людські постаті, що тримають одне одного, піднімаючись угору. Робота символізує колообіг життя, при цьому норвезький скульптор робить акцент на духовних досягненнях людини , які ведуть її до спасіння. У Іштвана Гичко задум дещо відрізняється, його графічні роботи з переплетеними, заплутаними й переплутаними людьми радше нагадують нам про те, що людина завжди перебуває у вирі пристрастей, завжди шукає ту соломинку, яка допоможе їй вибратися з безодні відчуження.

В графіці Гичко випробовує різні техніки: тонкий штрих решіткою, тонування сітчастим візерунком, деякі інші, які мені – неспеціалісту - не «розкусити». В живопису Іштван також застосовує різні прийоми накладання фарб на полотно. Та, власне, глядачеві полотен усі ці професійні тонкощі ні до чого. Краще заглибитися в чорно-білу й кольорову магію мистецького відображення людських почуттів і поривань.

Ірина Мадрига (Андрійчук), Закарпаття онлайн.Блоги
05 листопада 2012р.

Теги:

Коментарі

Дещо про місцеву літературну критику
/ 8И снова об уникальности русинского языка
/ 4Звіт про пригоди Кота Босоніж
/ 4Розмова з Миколою Боярчуком. Про головне
/ 2До нас їде Боярчук...
/ 4Вибори. Відеоспостереження в натурі
/ 4Олександр Кеменяш. Свій не з чужими
/ 4Під напругою
/ 4Як Божа Кульбабка день Сваляви відзначила, або Надувні кульки замість ремонту
/ 4Експонати «Лужанської долини» поєднує культура спілкування
/ 4Віктор Тереля: «Таємниця світу захована в самій людині»
/ 12Свалява. Знову наруга над пам’ятником Гуці-Венеліну
/ 19Про спраглого свалявського мера та ціну на воду
/ 4Талант художника – це хист мати терпіння
/ 10Новоселиця як ментальність
/ 4Дизайн по-свалявськи
/ 3Художниця з Тули - про Україну
Не все гаразд із "силою життя". Бракне мінеральної води?
Запрошую на сайт
Фольклорний колектив «Верховинка» відзначив ювілей виданням книжки
Дві книжки, про які варто знати
/ 3Про розмарію Петра Скунця
/ 3Микола Холодний і Тереза з Голубиного
Як стати солдатом Чонків
/ 10Шафранна галявина. Ретроспектива в дитинство
» Всі записи